Det är borde ju annars vara självklart att bombningen av Caen inte ligger i jämnförelse med Oradur sur glane. (Nu är du väl endå ute och cyklar Hellqvist?) Lika kålsupar teorin hade kunnat funkat med vilket krig som helst men omfattningen av Nazitysklands brott ligger i en helt annan division, inte ens en atombombningnar av Hamburg, Dresden och Berlin hade kunnat väga upp det. Jag menar varje gång man läser om det industriella likviderandet av människor som de genomförde så så slåss jag av detta otroliga faktum. Och jag ska inte tjata om 6 miljoner judar för gillar man inte dom så gasade eller plågade de ihjäl fler människor av andra sorter (allt som allt nämner Gitta Sereny siffran 14 miljoner.)
Hyckleri nämns ofta men för mig är det största hyckleriet, tårar som fälls över några dödade SS män i ett befriat KZ-läger. (Ja, man undrar ju verkligen hur det står till ibland.
Sedan undrar jag också om inte intresset eller indignationen över Allierade "krigsbrott" har med de pågående kontroversiella krig(en) som pågår idag. (Beevors bok om Normadie (som jag inte läst ännu men är med på listan) användes ju ofta på kultursidor som ett slagträ i Irak debatten.) Att det bäddar för nån slags retroaktiv historiebeskrivning. Jag menar ungefär som jag märkt attityden (på nätet)att judarna förtjännade förintelsen för vad staten Israel gjort på 00-talet så måste ju USA och StorBrittanien vara krigsförbrytare under andravärldskriget p.g.a "folkrättsbrottsliga" invasionen av Irak.
För nått har hänt de senaste åren tycker jag, där det pågått nånslags relativisering av andra världskriget. Ja diskutionen blir lätt lite bisarr i mina ögon. Som exempel, bombningen av tyska städer är ju nått som både Nynazister eller vänstern indignerat kan ta upp (av olika anledningar i och för sig men det blir lite roligt endå.) Jag gissar att den här diskutionen säger mer om vår egen tid än om nån annat.
Sonderling