ALLRA MINST OM DOM ÄR POLISER....MD650 skrev:Lulebor är intet att lita på.varjag skrev:Det var väl självaste Polismästaren i Luleå - fast jag glömt hans namn....Varjag
Frågan är fri......Varjag
Ok - då kör jag om ovanstående fråga från 2:a juni - som aldrig fick något svar, då jag åkte på semster.......varjag skrev:Lite galghumor i Kriegsmarine; följande skojiga signal sändes från en tysk torpedbåt
till basen - (och har blivit en klassiker i tyska flottans annaler) då det var dödligt allvar bakom humorn.....
alla torpederna avskjutna - befinner oss i strid med slagskepp - besvarar elden med tiocentimeterskanonen.......
Vilken var torpedbåten och när hände det? Bonus för fartygschefens namn..
Vild gissning: T28?varjag skrev:Ok - då kör jag om ovanstående fråga från 2:a juni - som aldrig fick något svar, då jag åkte på semster.......varjag skrev:Lite galghumor i Kriegsmarine; följande skojiga signal sändes från en tysk torpedbåt
till basen - (och har blivit en klassiker i tyska flottans annaler) då det var dödligt allvar bakom humorn.....
alla torpederna avskjutna - befinner oss i strid med slagskepp - besvarar elden med tiocentimeterskanonen.......
En av gissningarna då gällde v a r detta hände, 1940 i Norge eller 1944 i Engelska Kanalen.....tips, det var 1944 och i Kanalen...
Varjag
CvD - din gissning var kanske vild - med den är RÄTT!!CvD skrev:Vild gissning: T28?varjag skrev:Ok - då kör jag om ovanstående fråga från 2:a juni - som aldrig fick något svar, då jag åkte på semster.......varjag skrev:Lite galghumor i Kriegsmarine; följande skojiga signal sändes från en tysk torpedbåt
En av gissningarna då gällde v a r detta hände, 1940 i Norge eller 1944 i Engelska Kanalen.....tips, det var 1944 och i Kanalen...
Varjag
Dags att köpe en lott.varjag skrev:CvD - din gissning var kanske vild - med den är RÄTT!!CvD skrev:varjag skrev:Ok - då kör jag om ovanstående fråga från 2:a juni - som aldrig fick något svar, då jag åkte på semster.......varjag skrev:Lite galghumor i Kriegsmarine; följande skojiga signal sändes från en tysk torpedbåt
Varjag
Vild gissning: T28?
Natten mellan 6-7 juni 1944 var 5:e Torpedbåtsflottiljen ute från sin bas i Le Havre, med T 28, Möwe, Jaguar och Falke......flottiljchefen, Kplt. Heinrich Hoffman sände signalen....
Din fråga CvD
Har för mig att jänkarna var ombord på tunga kryssaren Mikuma innan hon sjönk.....CvD skrev: Under kriget blev ett större örlogsfartyg bordat av fienden ute till havs.
Vilket var faryget, till vilket land tillhörde fartyget och vilket lands flotta bordade det?
Bonus för orsak som möjliggorde bordningen och plats.
?Forcerande på högsta hastighet lämnade 7. kryssardivisionen jagarna och tankern efter sig och de var ungefär 90 nm väster om Midway när kontraorder kom kl 21.20. Kryssarna girade och lade sig på kurs nord-nordväst, samt reducerade farten till 28 knop, avståndet mellan fartygen var 800 m. Kl 23.18 (JMT) siktade utkikar på Kumano (flaggskepp) en ytgående ubåt (USS Tambor SS-198) på 5.000 m avstånd, 45 grader styrbord.
En order om undanmanöver 45 grader till babord gavs och signalerades till fartygen akteröver. Suzuya (nr 2) och Mogami (nr 4) följde ordern, men Mikuma (nr 3) utförde felaktigt en 90 graders gir, och rammades av Mogami. En 2 m hög och 20 m lång reva, ovanför vattenlinjen, under bryggkomplexet uppstod på Mikuma's babordssida.
[.....]
En andra våg bestående av 31 Douglas SBD Dauntless, elva från VB-6 och VS-6 tillhörande USS Enterprise och 20 från VB-3 och VS-5 tillhörande USS Yorktown, alla planen hade startat från Enterprise. Attacken inleddes kl 09.30 och träffar registrerades på båda kryssarna.
Mogami träffades midskepps på flygplansplattformen samt en träff föröver vid bryggan, båda träffarna förosakade medelsvåra skador. Mikuma träffades minst fem ggr, den första träffade kanontorn nr 3, vilket förosakade skador på bryggan. Flera personer blev döda eller skadade, inklusive kapten Sakiyama.
Två bomber träffade styrbords främre maskinrum, och två bomber träffade babords aktre maskinrum, vilket resulterade i att kryssaren stoppade, samt startade en kraftig brand i torpedlagret. Elden antände torpederna, vilka exploderade kl 10.58 Kraften i explosionen ramponerade fartyget och commander Takashima (2 officer) gav order om att överge fartyget. Jagaren Arashio manövrerade nära den skadade kryssaren för att plocka upp överlevande.
Hmm, kände inte till en sådan händelse så jag gjorde en check:Battler skrev:Har för mig att jänkarna var ombord på tunga kryssaren Mikuma innan hon sjönk.....CvD skrev: Under kriget blev ett större örlogsfartyg bordat av fienden ute till havs.
Vilket var faryget, till vilket land tillhörde fartyget och vilket lands flotta bordade det?
Bonus för orsak som möjliggorde bordningen och plats.
Har postat detta tidigare om kryssaren?Forcerande på högsta hastighet lämnade 7. kryssardivisionen jagarna och tankern efter sig och de var ungefär 90 nm väster om Midway när kontraorder kom kl 21.20. Kryssarna girade och lade sig på kurs nord-nordväst, samt reducerade farten till 28 knop, avståndet mellan fartygen var 800 m. Kl 23.18 (JMT) siktade utkikar på Kumano (flaggskepp) en ytgående ubåt (USS Tambor SS-198) på 5.000 m avstånd, 45 grader styrbord.
En order om undanmanöver 45 grader till babord gavs och signalerades till fartygen akteröver. Suzuya (nr 2) och Mogami (nr 4) följde ordern, men Mikuma (nr 3) utförde felaktigt en 90 graders gir, och rammades av Mogami. En 2 m hög och 20 m lång reva, ovanför vattenlinjen, under bryggkomplexet uppstod på Mikuma's babordssida.
[.....]
En andra våg bestående av 31 Douglas SBD Dauntless, elva från VB-6 och VS-6 tillhörande USS Enterprise och 20 från VB-3 och VS-5 tillhörande USS Yorktown, alla planen hade startat från Enterprise. Attacken inleddes kl 09.30 och träffar registrerades på båda kryssarna.
Mogami träffades midskepps på flygplansplattformen samt en träff föröver vid bryggan, båda träffarna förosakade medelsvåra skador. Mikuma träffades minst fem ggr, den första träffade kanontorn nr 3, vilket förosakade skador på bryggan. Flera personer blev döda eller skadade, inklusive kapten Sakiyama.
Två bomber träffade styrbords främre maskinrum, och två bomber träffade babords aktre maskinrum, vilket resulterade i att kryssaren stoppade, samt startade en kraftig brand i torpedlagret. Elden antände torpederna, vilka exploderade kl 10.58 Kraften i explosionen ramponerade fartyget och commander Takashima (2 officer) gav order om att överge fartyget. Jagaren Arashio manövrerade nära den skadade kryssaren för att plocka upp överlevande.
Nu var det mitt i prick.Battler skrev:Hmm.... håller mig kvar vid kryssare, sjöslaget vid Kap Matapan, natten 28-29/3 1941 Italienska kryssaren Pola bordad av britter (Pola skadad av torped från plan burna av hangarfartyget Formidable), besättningen på Pola fördes över till brittiska jagare och hon sänktes senare av torpeder
?