Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 september 2005, 01:22

MD650 skrev:
varjag skrev:Det var väl självaste Polismästaren i Luleå - fast jag glömt hans namn....Varjag
Lulebor är intet att lita på.
:)
ALLRA MINST OM DOM ÄR POLISER.... :lol:

Frågan är fri......Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 1 september 2005, 04:21

Mästerlotsar är dock att lita på i alla väder.

Nåväl, varjag.
Nu är det faktiskt hög tid att du postar en egen fråga...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 september 2005, 11:56

varjag skrev:Lite galghumor i Kriegsmarine; följande skojiga signal sändes från en tysk torpedbåt
till basen - (och har blivit en klassiker i tyska flottans annaler) då det var dödligt allvar bakom humorn.....

alla torpederna avskjutna - befinner oss i strid med slagskepp - besvarar elden med tiocentimeterskanonen.......

Vilken var torpedbåten och när hände det? Bonus för fartygschefens namn..
Ok - då kör jag om ovanstående fråga från 2:a juni - som aldrig fick något svar, då jag åkte på semster.......

En av gissningarna då gällde v a r detta hände, 1940 i Norge eller 1944 i Engelska Kanalen.....tips, det var 1944 och i Kanalen...

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 2 september 2005, 14:01

varjag skrev:
varjag skrev:Lite galghumor i Kriegsmarine; följande skojiga signal sändes från en tysk torpedbåt
till basen - (och har blivit en klassiker i tyska flottans annaler) då det var dödligt allvar bakom humorn.....

alla torpederna avskjutna - befinner oss i strid med slagskepp - besvarar elden med tiocentimeterskanonen.......

Ok - då kör jag om ovanstående fråga från 2:a juni - som aldrig fick något svar, då jag åkte på semster.......

En av gissningarna då gällde v a r detta hände, 1940 i Norge eller 1944 i Engelska Kanalen.....tips, det var 1944 och i Kanalen...

Varjag
Vild gissning: T28?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 september 2005, 01:13

CvD skrev:
varjag skrev:

Varjag
CvD - din gissning var kanske vild - med den är RÄTT!!
Natten mellan 6-7 juni 1944 var 5:e Torpedbåtsflottiljen ute från sin bas i Le Havre, med T 28, Möwe, Jaguar och Falke......flottiljchefen, Kplt. Heinrich Hoffman sände signalen....

Din fråga CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 3 september 2005, 15:57

varjag skrev:
CvD skrev:
varjag skrev:

Varjag

CvD - din gissning var kanske vild - med den är RÄTT!!
Natten mellan 6-7 juni 1944 var 5:e Torpedbåtsflottiljen ute från sin bas i Le Havre, med T 28, Möwe, Jaguar och Falke......flottiljchefen, Kplt. Heinrich Hoffman sände signalen....

Din fråga CvD
Dags att köpe en lott. :D

Under kriget blev ett större örlogsfartyg bordat av fienden ute till havs.
Vilket var faryget, till vilket land tillhörde fartyget och vilket lands flotta bordade det?
Bonus för orsak som möjliggorde bordningen och plats.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 3 september 2005, 18:58

CvD skrev: Under kriget blev ett större örlogsfartyg bordat av fienden ute till havs.
Vilket var faryget, till vilket land tillhörde fartyget och vilket lands flotta bordade det?
Har för mig att jänkarna var ombord på tunga kryssaren Mikuma innan hon sjönk.....
Har postat detta tidigare om kryssaren
Forcerande på högsta hastighet lämnade 7. kryssardivisionen jagarna och tankern efter sig och de var ungefär 90 nm väster om Midway när kontraorder kom kl 21.20. Kryssarna girade och lade sig på kurs nord-nordväst, samt reducerade farten till 28 knop, avståndet mellan fartygen var 800 m. Kl 23.18 (JMT) siktade utkikar på Kumano (flaggskepp) en ytgående ubåt (USS Tambor SS-198) på 5.000 m avstånd, 45 grader styrbord.

En order om undanmanöver 45 grader till babord gavs och signalerades till fartygen akteröver. Suzuya (nr 2) och Mogami (nr 4) följde ordern, men Mikuma (nr 3) utförde felaktigt en 90 graders gir, och rammades av Mogami. En 2 m hög och 20 m lång reva, ovanför vattenlinjen, under bryggkomplexet uppstod på Mikuma's babordssida.
[.....]
En andra våg bestående av 31 Douglas SBD Dauntless, elva från VB-6 och VS-6 tillhörande USS Enterprise och 20 från VB-3 och VS-5 tillhörande USS Yorktown, alla planen hade startat från Enterprise. Attacken inleddes kl 09.30 och träffar registrerades på båda kryssarna.

Mogami träffades midskepps på flygplansplattformen samt en träff föröver vid bryggan, båda träffarna förosakade medelsvåra skador. Mikuma träffades minst fem ggr, den första träffade kanontorn nr 3, vilket förosakade skador på bryggan. Flera personer blev döda eller skadade, inklusive kapten Sakiyama.

Två bomber träffade styrbords främre maskinrum, och två bomber träffade babords aktre maskinrum, vilket resulterade i att kryssaren stoppade, samt startade en kraftig brand i torpedlagret. Elden antände torpederna, vilka exploderade kl 10.58 Kraften i explosionen ramponerade fartyget och commander Takashima (2 officer) gav order om att överge fartyget. Jagaren Arashio manövrerade nära den skadade kryssaren för att plocka upp överlevande.
?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 3 september 2005, 19:19

Battler skrev:
CvD skrev: Under kriget blev ett större örlogsfartyg bordat av fienden ute till havs.
Har för mig att jänkarna var ombord på tunga kryssaren Mikuma innan hon sjönk.....
Har postat detta tidigare om kryssaren
Forcerande på högsta hastighet lämnade 7. kryssardivisionen jagarna och tankern efter sig och de var ungefär 90 nm väster om Midway när kontraorder kom kl 21.20. Kryssarna girade och lade sig på kurs nord-nordväst, samt reducerade farten till 28 knop, avståndet mellan fartygen var 800 m. Kl 23.18 (JMT) siktade utkikar på Kumano (flaggskepp) en ytgående ubåt (USS Tambor SS-198) på 5.000 m avstånd, 45 grader styrbord.

En order om undanmanöver 45 grader till babord gavs och signalerades till fartygen akteröver. Suzuya (nr 2) och Mogami (nr 4) följde ordern, men Mikuma (nr 3) utförde felaktigt en 90 graders gir, och rammades av Mogami. En 2 m hög och 20 m lång reva, ovanför vattenlinjen, under bryggkomplexet uppstod på Mikuma's babordssida.
[.....]
En andra våg bestående av 31 Douglas SBD Dauntless, elva från VB-6 och VS-6 tillhörande USS Enterprise och 20 från VB-3 och VS-5 tillhörande USS Yorktown, alla planen hade startat från Enterprise. Attacken inleddes kl 09.30 och träffar registrerades på båda kryssarna.

Mogami träffades midskepps på flygplansplattformen samt en träff föröver vid bryggan, båda träffarna förosakade medelsvåra skador. Mikuma träffades minst fem ggr, den första träffade kanontorn nr 3, vilket förosakade skador på bryggan. Flera personer blev döda eller skadade, inklusive kapten Sakiyama.

Två bomber träffade styrbords främre maskinrum, och två bomber träffade babords aktre maskinrum, vilket resulterade i att kryssaren stoppade, samt startade en kraftig brand i torpedlagret. Elden antände torpederna, vilka exploderade kl 10.58 Kraften i explosionen ramponerade fartyget och commander Takashima (2 officer) gav order om att överge fartyget. Jagaren Arashio manövrerade nära den skadade kryssaren för att plocka upp överlevande.
?
Hmm, kände inte till en sådan händelse så jag gjorde en check:
http://www.history.navy.mil/photos/sh-f ... mikuma.htm
http://www.combinedfleet.com/mikuma_t.htm
Hon ska tydligen ha sänkts av flyg den 6 juni så det verkar inte som amerikanerna var ombord.

Hur som helst var det inte den händelsen utan en annan, då dessutom besättningen var kvar ombord.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 3 september 2005, 19:52

Hmm.... håller mig kvar vid kryssare, sjöslaget vid Kap Matapan, natten 28-29/3 1941 Italienska kryssaren Pola bordad av britter (Pola skadad av torped från plan burna av hangarfartyget Formidable), besättningen på Pola fördes över till brittiska jagare och hon sänktes senare av torpeder

?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 3 september 2005, 20:10

Battler skrev:Hmm.... håller mig kvar vid kryssare, sjöslaget vid Kap Matapan, natten 28-29/3 1941 Italienska kryssaren Pola bordad av britter (Pola skadad av torped från plan burna av hangarfartyget Formidable), besättningen på Pola fördes över till brittiska jagare och hon sänktes senare av torpeder

?
Nu var det mitt i prick.

Enligt Tamelanders bok Malta besvarade inte Polas berusade besättning eldgivningen från de brittiska jagarna, varpå britterna bordade kryssaren och förde över italienarna till jagarna varefter hon sedan sänktes med torpeder.
Knappast ett särskilt ärorikt kapitel i italienska flottans historia och något dom helst av allt skulle vilja glömma :lol:

Din fråga

Edit:stavning
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 3 september 2005, 21:12

Joo... hittade svaret i nämda bok, kanske inte bästa tillfället att supa till, hjältemod var inte italienarnas starkaste sida....
Skall bege mig på lokal, så om någon har en fråga i pipelina så går det bra :)

MVH

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 4 september 2005, 12:45

Ingen aktivitet.....

Söker en profil:
X blev på 1930-talet Hitler's hovskulptör och spelade en central roll i konstlivet i Tredje riket ?

MVH

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 4 september 2005, 12:47

Albert Speer?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 4 september 2005, 12:48

Löwe skrev:Albert Speer?
Nope....