Varför Finland men inte Norge?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 8 januari 2004, 09:38

Anno skrev:
Det var inte förrän Tyskland förlorat kriget, som vi tvingades överge denna vänskap.
Snarare var det så att man var mer benägen att säga emot Tyskland, bla. upphörde transiteringen 1943. Tyskarna kunde forfarande anfalla oss. Föresten vad menar du med vänskap? Mig veterligen var det tunga debatter inom regeringen innan man tillät Tyskarna få transpotera trupper genom Sverige och många var missnöjda inom regeringen.

/Anno
Var det inte Gustav V som hotade att abdikera om tyskarna inte fick transportera trupper genom Sverige?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 januari 2004, 10:13

Schwalbe skrev:
Anno skrev:
Det var inte förrän Tyskland förlorat kriget, som vi tvingades överge denna vänskap.
Snarare var det så att man var mer benägen att säga emot Tyskland, bla. upphörde transiteringen 1943. Tyskarna kunde forfarande anfalla oss. Föresten vad menar du med vänskap? Mig veterligen var det tunga debatter inom regeringen innan man tillät Tyskarna få transpotera trupper genom Sverige och många var missnöjda inom regeringen.

/Anno
Var det inte Gustav V som hotade att abdikera om tyskarna inte fick transportera trupper genom Sverige?
Stämmer.

/Anno

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 8 januari 2004, 10:28

Anno skrev:
Det var inte förrän Tyskland förlorat kriget, som vi tvingades överge denna vänskap.
Snarare var det så att man var mer benägen att säga emot Tyskland, bla. upphörde transiteringen 1943. Tyskarna kunde forfarande anfalla oss. Föresten vad menar du med vänskap? Mig veterligen var det tunga debatter inom regeringen innan man tillät Tyskarna få transpotera trupper genom Sverige och många var missnöjda inom regeringen.

/Anno
1943 var dessuten året da Sverige fant ut at de var villige til å anerkjenne den norske regjeringen i London. Det var også omtrent på denne tiden det ble relativt sett tryggere å flykte over til Sverige (uten at det hadde vært særlig mange tilfeller av avvisning av norske flyktninger tidligere for den sakens skyld). Samme år ble også opplæringsprogrammet for en "eksil-norsk" politi- og reservestyrke på svensk territorium godkjent.

Begge disse avgjørelsene må sies å være svært anti-tyske for sin tid, så jeg er enig i at det svensk-tyske forholdet må ha kjølnet betraktelig tidligere enn 1945.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 januari 2004, 13:55

Att så här i efterhand lägga någon slags kollektiv moralisk skuld på Sveriges folk är givetvis tämligen meningslöst, i synnerhet som krigsårens aktörer sedan länge vilar i sina gravar. Vad Per Albin framför allt ville undvika var anblicken av sönderbombade svenska städer, kulsprutekärvar längs vägarna mot flyende människor, hundratusentals döda och tysk ockupation, d.v.s. något som då ansågs en tänkbar realitet. Det lyckades han med och för det hyllades han av ett enigt folk.
Källa: smb.nu

/Anno

Användarvisningsbild
LunQan
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:18
Ort: Karlsborg

Inlägg av LunQan » 9 januari 2004, 23:47

Panzerfaust skrev:Jag får nog säga att jag som bor på västkusten känner mig närmare till norrmänn än finnar, dels det att vi talar samma språk (jag anser att norskan bara är en svenska dialekt :) ) och dels för att jag knappt träffar några finnar. Norrmänn däremot finns det gått om på västkusten.

/Jonathan
Svenskan och Danskan är närmare besläktat med varann än Svenska´n och Norskan.

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 20 januari 2004, 19:05

tobbe skrev:
Sune skrev:Tyskarna uppförde sig förhållandevis civiliserat, jämfört med ryssarna.
Du påstår att vi inte ska sitta 60 år efter kriget och vara efterkloka, men är inte det du precis är just nu?
Det var balter som berättade det för mig för länge sedan.
De levde där under kriget. Det är alltså inte jag som är efterklok. :D

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 20 januari 2004, 22:42

Sune skrev:Tyskarna uppförde sig förhållandevis civiliserat, jämfört med ryssarna.
De, som inte tror mig, kan ju fråga balterna, som upplevt ockupation av bådadera. Det var inte förrän 1943, som danskar och norrmän blev riktigt fientligt inställda till tyskarna, pga judedeporteringen. Vi fortsatte att hjälpa Tyskland med järnmalm under i stort sett hela kriget. Sverige hade en vänskaplig relation till Tyskland. Det var inte förrän Tyskland förlorat kriget, som vi tvingades överge denna vänskap.
Jag vet en som levde under finska vinterkriget och fortsättningskriget. Hon sade att man aldrig hörde om något om ryska krigsförbrytelser (dock om tyska under Lapplandskriget). Sen så var ju Balterna rätt så kooperativa med tyskarna, och viktigare: Dom var inte slaver. Fråga vitryssarna så får du nog ett annat svar.

MartinE
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 augusti 2003, 20:27
Ort: sthlm

Inlägg av MartinE » 20 januari 2004, 22:53

Sen det faktum att sverige och finlands historia hängt ihop mer under milleniumet som just gick, finland var ju ex svenskt i 600 år? :S ( INTE säker. )

jasteri
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 januari 2004, 13:04
Ort: Finland

Inlägg av jasteri » 21 januari 2004, 09:08

Centurion skrev:
Sune skrev:Tyskarna uppförde sig förhållandevis civiliserat, jämfört med ryssarna.
De, som inte tror mig, kan ju fråga balterna, som upplevt ockupation av bådadera. Det var inte förrän 1943, som danskar och norrmän blev riktigt fientligt inställda till tyskarna, pga judedeporteringen. Vi fortsatte att hjälpa Tyskland med järnmalm under i stort sett hela kriget. Sverige hade en vänskaplig relation till Tyskland. Det var inte förrän Tyskland förlorat kriget, som vi tvingades överge denna vänskap.
Jag vet en som levde under finska vinterkriget och fortsättningskriget. Hon sade att man aldrig hörde om något om ryska krigsförbrytelser (dock om tyska under Lapplandskriget). Sen så var ju Balterna rätt så kooperativa med tyskarna, och viktigare: Dom var inte slaver. Fråga vitryssarna så får du nog ett annat svar.
Hon hade aldrig hört om t.ex. Ryska Partisaner som anföll under fortsättnignskriget bl.a. 23 civilbyar på finska sidan och dödade eller ifångatog alla åldringar, kvinnor och barn de fick tag på. Åtminstone 147 civiler dog i dessa attacker. Eller exploderande kulor som ryssarna använde under vinterkriget?

Och hur började hela kriget?! Hon hade aldrig hört om skotten i Mainila?

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 22 januari 2004, 17:27

Anno skrev:
Att så här i efterhand lägga någon slags kollektiv moralisk skuld på Sveriges folk är givetvis tämligen meningslöst, i synnerhet som krigsårens aktörer sedan länge vilar i sina gravar. Vad Per Albin framför allt ville undvika var anblicken av sönderbombade svenska städer, kulsprutekärvar längs vägarna mot flyende människor, hundratusentals döda och tysk ockupation, d.v.s. något som då ansågs en tänkbar realitet. Det lyckades han med och för det hyllades han av ett enigt folk.
Källa: smb.nu

/Anno
Sveriges eventuella 'moraliska skuld' har bara relevans i den mån Sverige kritiserar vad andra länder gjorde på den tiden. Men många debattörer idag utgår från att Sverige alltid varit ett exemplariskt föredöme för resten av världen. Därför skulle vi ha någon sorts 'gudomlig rätt' att dela ut pekpinnar till andra.

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 22 januari 2004, 17:30

Sune skrev:Tyskarna uppförde sig förhållandevis civiliserat, jämfört med ryssarna.
För att åskådligöra detta vill jag citera min baltiska källa:

'Tyskarna använde åtminstone toaletterna, medan ryssarna sket i trappuppgångar och överallt'.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem
Inlägg: 382
Blev medlem: 3 maj 2003, 10:31
Ort: Sverige

Inlägg av Petter D » 22 januari 2004, 18:14

jasteri skrev: Jag vet en som levde under finska vinterkriget och fortsättningskriget. Hon sade att man aldrig hörde om något om ryska krigsförbrytelser (dock om tyska under Lapplandskriget). Sen så var ju Balterna rätt så kooperativa med tyskarna, och viktigare: Dom var inte slaver. Fråga vitryssarna så får du nog ett annat svar.
Hon hade aldrig hört om t.ex. Ryska Partisaner som anföll under fortsättnignskriget bl.a. 23 civilbyar på finska sidan och dödade eller ifångatog alla åldringar, kvinnor och barn de fick tag på. Åtminstone 147 civiler dog i dessa attacker. Eller exploderande kulor som ryssarna använde under vinterkriget?

Och hur började hela kriget?! Hon hade aldrig hört om skotten i Mainila?[/quote]

Det var inte jag som sade det... Jag har inga siffror på antalet civila finnar som dödades i övergrepp. Jag är dock ganska säker på att det inte var 10 miljoner+...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 januari 2004, 18:23

Sveriges eventuella 'moraliska skuld' har bara relevans i den mån Sverige kritiserar vad andra länder gjorde på den tiden.
Vad menar du?

Men många debattörer idag utgår från att Sverige alltid varit ett exemplariskt föredöme för resten av världen. Därför skulle vi ha någon sorts 'gudomlig rätt' att dela ut pekpinnar till andra.
Finns nog ingen här som tycker att Sverige alltid varit ett exemplariskt föredöme för resten av världen. Studerar man historien så är den full med krig och mord Sverige gjort sig skyldiga till [30 åriga kriget osv.], så fel har du i ditt resonemang.

/Anno

Sune
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:57
Ort: Skåne, söder om Stockholm

Inlägg av Sune » 23 januari 2004, 12:33

Anno skrev:
Sveriges eventuella 'moraliska skuld' har bara relevans i den mån Sverige kritiserar vad andra länder gjorde på den tiden.
Vad menar du?

Men många debattörer idag utgår från att Sverige alltid varit ett exemplariskt föredöme för resten av världen. Därför skulle vi ha någon sorts 'gudomlig rätt' att dela ut pekpinnar till andra.
Finns nog ingen här som tycker att Sverige alltid varit ett exemplariskt föredöme för resten av världen. Studerar man historien så är den full med krig och mord Sverige gjort sig skyldiga till [30 åriga kriget osv.], så fel har du i ditt resonemang.

/Anno

Jag tänker närmast på den svenska kaxigheten i media beträffande internationella konflikter. Ju längre bort konflikten ligger, desto militantare åsikter.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 23 januari 2004, 16:54

Sune skrev:
Anno skrev:
Sveriges eventuella 'moraliska skuld' har bara relevans i den mån Sverige kritiserar vad andra länder gjorde på den tiden.
Vad menar du?

Men många debattörer idag utgår från att Sverige alltid varit ett exemplariskt föredöme för resten av världen. Därför skulle vi ha någon sorts 'gudomlig rätt' att dela ut pekpinnar till andra.
Finns nog ingen här som tycker att Sverige alltid varit ett exemplariskt föredöme för resten av världen. Studerar man historien så är den full med krig och mord Sverige gjort sig skyldiga till [30 åriga kriget osv.], så fel har du i ditt resonemang.

/Anno

Jag tänker närmast på den svenska kaxigheten i media beträffande internationella konflikter. Ju längre bort konflikten ligger, desto militantare åsikter.
Var snäll och besvara mina frågor en och en, och kom med fakta bakom dina påstånden. Tack.

/Anno

Skriv svar