Att man valde att lägga dyrbar lufttransportkapacitet på att baxa 18:e luftburna kårens (eller var det 1st allied airborne army?) högkvarter till holland, då det inte hade någon möjlighet att påverka striderna.Johst skrev:
Rent strategiskt var planen djärv, men vissa delar genomfördes klantigt rent taktiskt.
Exempelvis:
Landsättning nästan 10 km från Arnhem-bron, och bara på den norra sidan. Nog kunde man chansat med två kompanier direkt på båda sidor om bron.
Att 30-kåren inte hade sin bromatriell framgrupperad längre fram i angreppsstyrkan, ej tillräckligt med båtar osv, osv.
Militära bottennapp
- Per Andersson
- Medlem
Re: Militära bottennapp
SAmtliga större anfall under 1VK, framförallt somme och verdun. Man åstakom exakt INGENTING förutom gigantiska förluster. Även Gallipoli där Australiensarna blev beordrade att formligen springa rakt in i turkarnas kulspruteeld. Deltagarna såg det vansinniga i det hela men mot-ordern kom försent.
Bara i Verdun protesterade soldaterna mot den vansinniga meningslösa slakten, stora delar av den franska armen satte sig ner och strejkade helt enkelt..
Bara i Verdun protesterade soldaterna mot den vansinniga meningslösa slakten, stora delar av den franska armen satte sig ner och strejkade helt enkelt..
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
som en utvikning vill jag gärna framhålla den italienska överbefälhavaren under större delen av 1:a Världskriget, Luigi Cadorna - mannen, myten, hjärnan bakom de 11 första slagen vid Isonzo.-vils- skrev:SAmtliga större anfall under 1VK, framförallt somme och verdun. Man åstakom exakt INGENTING förutom gigantiska förluster. http://sv.wikipedia.org/wiki/Slagen_vid_Isonzo
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luigi_Cadorna
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slagen_vid_Isonzo
Trådsplittförfrågan till Admin
Jag tycker denna tråd är mycket intressant, men den borde definitvt splittas så att 2vk, 1vk och övriga krig får varsin tråd inom ämnet "bottenapp" i respektive forum.
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.
Jag vet inte om jag tycker att erövringen av Moskva eller Stalingrad var så lyckade, eller försvaret av Berlin heller för den delen...
Som någon tidigare påpekade så tog tyskarna Norge på en dag utan några betydande förluster- Jag vet inte vad du räknar en jagare som, men nog skulle det svida i nackskinnet på mig om jag stod på Blüchers kommandobrygga när det dånade från en fästning jag inte trodde skulle skjuta..
/ Christopher
Som någon tidigare påpekade så tog tyskarna Norge på en dag utan några betydande förluster- Jag vet inte vad du räknar en jagare som, men nog skulle det svida i nackskinnet på mig om jag stod på Blüchers kommandobrygga när det dånade från en fästning jag inte trodde skulle skjuta..
/ Christopher
" det ar darfor ingen overdrift att saga att falttaaget mot Ryssland - har vunnits under de forsta tvaa veckorna...."
Ur Generalstabschefen, Franz Halder's dagbok den 3:e juli, 1941
Varjag
Varjag
Jag vill minnas att det var radio som Gamelin inte hade, utan han förlitade sig till telefon och ordonannser. Något som visade sig förödande när krigföringen blev rörlig och telenätet tog stryk i bombningar och strider. Anledningen till denna teknikkonservatism ska ha varit att han var rädd för fienden med hjälp av pejling av radiosändningar skulle få reda på hans stabsplats och attackera den.Per Andersson skrev:Jag vill påminna mig att något ditåt nämns i Alaistair Hornes utmärkta 'To lose a Battle', men jag har inte läst den på över ett år.Hans skrev:Fast det undrar jag allt om det stämmer, redan under första världskriget skedde högre ledning mycket via telefon. Var har du fått uppgiften ifrån?Johst skrev:Och det berodde väl till viss del på att General Gamelin ledde franska armen från ett slott utan telefonledningar endast förlitande sig på motorcykelordonnanser.
- Ragnar Svedje
- Medlem
Samma dagbok några månader senare...varjag skrev:" det ar darfor ingen overdrift att saga att falttaaget mot Ryssland - har vunnits under de forsta tvaa veckorna...."
Varjag
Myten om den tyska armens oövervinnerlighet är krossad
- Ragnar Svedje
- Medlem
Bara i Oslofjorden ingick sju minlinjer i försvaret och flera mindre kustfort än Oscarsborg och därtill fasta torpedbatterier.Lawson skrev:Jag vet inte om jag tycker att erövringen av Moskva eller Stalingrad var så lyckade, eller försvaret av Berlin heller för den delen...
/ Christopher
Om någon före kriget bett ett antal militära kännare gissa förlustsiffror för en sjövägs angripare så talar vi i plural om de krigsskepp och transportfartyg som aldrig skulle komma fram.
Uppenbart ett modernt misslyckande....har problem med halvtomt och halvfullt glasRagnar Svedje skrev:Samma dagbok några månader senare...varjag skrev:" det ar darfor ingen overdrift att saga att falttaaget mot Ryssland - har vunnits under de forsta tvaa veckorna...."
Varjag
Myten om den tyska armens oövervinnerlighet är krossad
Underligt att inte Hitler sparkade karlen langt tidigare, Varjag
Ett helt underbart bottennapp - var det 'fria franska' angreppet paa Dakar i september 1940. Dom 'fria fransoserna' var betydligt faataligare an Churchills engelsmaen - men de Gaulle hade inbillat Churchill (eller kanske tvartom...) att bara han steg iland, skulle Folkets Jubel - bli graenslost och alla skulle haenfort sjunga 'Majonnaesen'
(Det faktum att baade de franska och polska guldreserverna - fanns lagrade i Dakar hade nog inte undgaatt herr Churchill heller, vars England precis vid den tiden var bankrutt
)
Saa man skickade ivag 1 hangarfartyg, 2 slagskepp, 5 kryssare och 10 jagare plus 8000 man invasionstrupper - for att inta Dakar; givetvis 'efter forhandlingar....'
Det blev inga forhandlingar! Fransmannen i Dakar skjot skarpt fraan forsta patronen.....
Efter tre dagar, under vilka bagge slagskeppen skadats - en landstigning vid Rufisque avslagits med svaara forluster for angriparen och inga tecken paa medgorlighet fraan Vichy-regimen i land syntes - packade man helt enkelt ihop och seglade snopet hem.
General de Gaulle's prestige i England fick sig ett en svaart avbrack och det skulle ta fyra aar innan naagot av hans auktoritet kunde aaterstallas.
Nedan begrundar general de Gaulle sitt triumftaag i Dakar
, Varjag
(Det faktum att baade de franska och polska guldreserverna - fanns lagrade i Dakar hade nog inte undgaatt herr Churchill heller, vars England precis vid den tiden var bankrutt
Saa man skickade ivag 1 hangarfartyg, 2 slagskepp, 5 kryssare och 10 jagare plus 8000 man invasionstrupper - for att inta Dakar; givetvis 'efter forhandlingar....'
Det blev inga forhandlingar! Fransmannen i Dakar skjot skarpt fraan forsta patronen.....
Efter tre dagar, under vilka bagge slagskeppen skadats - en landstigning vid Rufisque avslagits med svaara forluster for angriparen och inga tecken paa medgorlighet fraan Vichy-regimen i land syntes - packade man helt enkelt ihop och seglade snopet hem.
General de Gaulle's prestige i England fick sig ett en svaart avbrack och det skulle ta fyra aar innan naagot av hans auktoritet kunde aaterstallas.
Nedan begrundar general de Gaulle sitt triumftaag i Dakar
- Bilagor
-
- de Gaulle med general Spears.jpg (121.79 KiB) Visad 1182 gånger
Tack Varjag.
Kände jag inte till.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Dakar
http://dakar.1940.free.fr/forces-1.htm
MVH
Hans
Kände jag inte till.
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Dakar
http://dakar.1940.free.fr/forces-1.htm
MVH
Hans
Tyskarnas befästning av kanalöarna måste nästan räknas in här. En hel infanteridivisiona av det bättre slaget + all artilleri med bla. 4st 30,5 cm kanoner helt bortkastat då det inte fanns några större hamnar att försvara i närheten.
KanalÖarna, Bah !
USA lät en kvarts miljon man frysa i Alaska i flera År.
Det var pÅ den gamla goda tiden. Atombomber släpptes pÅ japaner samtisigt som att en rapport om den utbredda homosexualiteten bland trupper i Alaska var sÅ skandalÖs att alla exemplar skall ha exterminerats och glÖmska anbefalldes.
Det var pÅ den gamla goda tiden. Atombomber släpptes pÅ japaner samtisigt som att en rapport om den utbredda homosexualiteten bland trupper i Alaska var sÅ skandalÖs att alla exemplar skall ha exterminerats och glÖmska anbefalldes.
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
spett skrev:KanalÖarna, Bah !