Var japanska skepp sämre konstruktioner?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Lars A
Medlem

Re: Var japanska skepp sämre konstruktioner?

Inlägg av Lars A » 20 juni 2011, 22:14

Tack för välkomnandet!

En del har jag faktiskt skrivit genom åren och vad gäller skyddstjänsten ombord på hangarfartyg så har jag plockat lite från min och Hans Lengerers bok om hangarfartyget Taihô. Utkom i två delar på AJ-Press 2004 och 2008 och del 1 är nog lite knepig att få tag på numera. Om allt går i lås så räknar jag med att det kommer mer om japanska flottan under de närmaste åren (på annat förlag). Vi får se! Det finns något som kallas normalt arbete också och det inkräktar menligt på min hobby.
Med vänlig hälsning,

Lars A

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Var japanska skepp sämre konstruktioner?

Inlägg av koroshiya » 24 juni 2011, 07:38

Om Taiho - jag har läst att den vid tillfället kanske inte hade rätt bränsle, utan var tankad med råolja från Tarakan. Denna råolja skall ha bidragit till större utsläpp av lättantändliga gaser, ifall nu sådant behövdes.

Hur det förhåller sig med det vet jag förstås inte, men det är åtminstone en faktor att fundera över. Och när man väl är inne på sådana tankar; kan det även annars ha funnits skillnader i hur lätt olika bränslen antänds? Japan och USA fick ju exempelvis inte sitt flygbränsle ifrån samma leverantör :)

Skriv svar