Magnus Lindström skrev:Perra skrev:
Det är skönt att du framhåller Moskvas betydelse som knutpunkt, Jag har fått intrycket att vissa tror att man får 50 Victory point om man intar staden. Fast det man inte vet är hur slaget om Moskva utvecklat sig, det kunde ju ha blivit segdragna gatustrider. Och med oskyddade flanker kunde ju ett stalingrad ha utspelat sig redan vintern 1941-42.
Detta är exakt vad jag själv har funderat över på sista tiden. Många (alla) militärhistoriker och självrättfärdigande tyska generaler skyller nederlaget i öster på Hitlers beslut att inte fortsätta mot Moskva med full kraft under hösten 1941. Men var det beslutet verkligen så dåligt? Tyskland behövde det spannmål och den olja som Ukraina och Kaukasus kunnde erbjuda för att kunna fortsätta strida med mekaniserade förband på ett effektivt sätt. Och om inte Ukraina och hade "rensats" innan det stora anfallet mot Moskva inleddes, skulle då inte tyskarnas flanker ha varit farligt utsatta för motanfall? Kom ihåg att Röda Armeförbanden i södra Ryssland slogs hårdnackat och delvis framgångsrikt redan 1941, skulle man blotta sin södra flank för dem? Även om det kanske inte är sannorlikt tror jag ändå att det är fullt möjligt att en offensiv mot Moskva, utan att ha säkrat den södra flanken först, skulle kunna ha resulterat i en inringning av de tyska trupperna runt Moskva genom Sovjetiska flankanfall från norr och söder. Och därmed en Stalingradsittuation...
Jämför den amerikanska doktrinen om "anfall på bred front" snarare än snabba framstötar under deras kampanj i Västeuropa 1944-45. Denna strategi har sällan ifrågasatts, men skiljer sig inte särskilt mycket från Hitlers strategi för östfronten hösten 1941.
Mycket möjligt att jag har helt fel, men jag tycker ändå inte att man per automatik skall svälja påståendet om Hitlers felaktiga beslut ang offensiven mot Moskva 1941 med hull och hår... Och hade verkligen Tyskland den logistiska förmågan att stödja en sådan framstöt under hösten 1941?
Och hade erövringen av Moskva verkligen blivit ett avgörande? En nation som offrade 15-20 miljoner medborgare utan att knorra om kapitulation hade knappast slängt in handduken bara för att dess huvudstad blivit erövrad.