Jag har flera gånger skrivet tycker jag i alla fall men kanske uttryckte mig dåligt sist?stanislav skrev:Hej!
Dresden må ha varit en ren terrorbombning.
Men återigen, och som ingen diskuterar: hur kommer det sig att så starka känslor väcks över detta?
Tyskarna gjorde ju exakt samma saker. Till exempel under septemberfälttåget mot Polen, när tyska plan bombade byar utan något som helst militärt värde. Men bombade medvetet byar som hyste tusentals flyktingar.
Eller är det så att en tysk stad är värd mer än en polsk by? Återigen; kan lidande jämföras?
Dresden hade under slutskedet av kriget inget militärt intresse för utgången för kriget
Dresden hade diverse fabriker en bra bit utanför staden(som några har påängterat)ändå valde man ödelägga staden centrum och dess omnejd.
Om jag inte mins fel så förlorade de Alierade nästan inget plan efter bombningen över Dresden säger lite över deras överlägsenhet och att Dresden hade ett minimalt försvar.
Dresden hade före kriget en mycket intresant historia(barock,rokoko)samt många kyrkor som för oss religösa har ett högt värde.
Finns även andra poänger som jag tycker är värda att lägga in som aspekter i denna känslo samma stad
Om jag inte mins fel så kom inte en enda bomb över staden Paris den valde man att spara tänk om de Alierade hade gjort samma sak med Dresden eller varför inte Monte cassino