Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
varjag skrev:Utmärkt och analytiskt inlägg. Trots att '.....ingen har skrivit det.' Är jag ensam om att tycka att 'Förintelsen' under de sex decennierna sedan den inträffade - har armbågat sig till en position i 2:a VK's historia som den aldrig hade när kriget pågick?
Det är nog historien efter 1945 som knuffat förintelsen till den position den har nu med bl a nynazism och förintelseförnekelse. Ingen har knuffat de militära skéendana såsom, slaget om Midway, Moskva och ökenkriget upp till ytan ur historiens dunkel. Hur ser våra "utländska" forummedlemmar på förintelsefrågan, har den lyfts fram lika tydligt som i Sverige.
MVH
-
Artur Szulc
- Medlem
Jag tror inte Sverige skulle gjort någonting även om vetskap om förintelsen fanns. Och inget annat land skulle förmodligen gjort något extra på grund av denna vetskap (inte ens de allierade bombade Auschwitz fabriker, trots vetskap), däremot blev denna vetskap sedermera praktisk för när det gällde att i efterhand ge sina krigsmål en mera 'ädel' glans.
Visst bombade de allierade Auschwitz fabriker, främst fabrikerna för tillverkning av syntetiskt bränsle i Monowitz.
I vissa fall råkade t o m bomber falla över SS-kaserner i Auschwitz II, men det var mer av slump.
Om någon ifrågasätter detta kan man läsa Martin Gilberts "Auschwitz and the allies".
Dessutom har jag läst åtskilliga vittnesmål kring detta.
Mvh
Artur
-
jj
- Medlem
varjag skrev:Mr S skrev:Missförstå mig rätt nu...ingen har skrivit det..MEN att tro att någon nation gick emot Treje Riket pga av förintelsen är lika fel som att Ameikanskainbördeskriget handlade om slavarnas frihet.Båda dessa saker kom att få mer och mer betydelse under krigsförloppen men det var inte det det handlade om från början!
Mr S
Utmärkt och analytiskt inlägg. Trots att '.....ingen har skrivit det.' Är jag ensam om att tycka att 'Förintelsen' under de sex decennierna sedan den inträffade - har armbågat sig till en position i 2:a VK's historia som den aldrig hade när kriget pågick?
Därför att historia fungerar så. tror du "de gamla grekerna" såg på sig själva som det västerländska tänkandets grundläggare?
-
Belisarius
- Medlem
jj skrev:Man får ibland höra att för samtiden var inte Hiler en löjlig gaphals, det är felaktigt. Det finns massor av teckningar som föreställer denne löjlige gaphals (jag har använt ett sådant material i en uppsats).
Det torde även finnas texter, kanske spelades det också revyer eller sådant där den löjlige Hitler fanns med?
Karikatyrer av andra länders ledare har "alltid" funnits, så det i sig är väl kanske inget bevis för att Hitler sågs som mer löjlig än någon annan samtida statschef... ?
-
Nizze
- Medlem
stanislav skrev:Jag tror inte Sverige skulle gjort någonting även om vetskap om förintelsen fanns. Och inget annat land skulle förmodligen gjort något extra på grund av denna vetskap (inte ens de allierade bombade Auschwitz fabriker, trots vetskap), däremot blev denna vetskap sedermera praktisk för när det gällde att i efterhand ge sina krigsmål en mera 'ädel' glans.
Visst bombade de allierade Auschwitz fabriker, främst fabrikerna för tillverkning av syntetiskt bränsle i Monowitz.
I vissa fall råkade t o m bomber falla över SS-kaserner i Auschwitz II, men det var mer av slump.
Om någon ifrågasätter detta kan man läsa Martin Gilberts "Auschwitz and the allies".
Dessutom har jag läst åtskilliga vittnesmål kring detta.
Mvh
Artur
Ja de bombade Auschwitz men aldrig dödslägren som de flög över när de skulle till fabrikerna i staden några mil bort.
Källa:Nu dog du, bombernas århundrade. Sven Lindqvist
Anleningen till att de inte bombade själva lägret eller järnvägen som gick dit tror jag var att de alierades primära mål var att förkorta kriget så mycket som möjligt och krossa tyskland så snabbt som möjligt.
-
Schwalbe
- Tidigare medlem
Jag skäms inte som svensk ang sveriges neutralitet under 2vk.
Jag ser det som en smart balansgång för att bespara svenskarna krig.
Det jag skäms för i så fall är väl baltutlämningen....
-
Artur Szulc
- Medlem
Ja de bombade Auschwitz men aldrig dödslägren som de flög över när de skulle till fabrikerna i staden några mil bort.
Nej, jag vet att de aldrig bombade dödslägren.
Visst är det som du skriver, de allierades primära mål var att krossa Tysklands förmåga till att föra krig. Dessutom måste det erkännas att befrielsen av koncentrationslägerfångar inte var något som prioriterades.
A
-
Schwalbe
- Tidigare medlem
Något jag har funderat på är varför ingen reagerade på "de långa knivarnas natt", dvs då Röhm och andra inom SA röjdes ur vägen. Hade man inte kunnat ana då vilka brottslingar som satt vid makten?
-
Mr S
- Medlem
De långa knivarnas natt måste ju ändå ses som en parentes i alla grymheter som hände under 30-talet, inbördeskrig, brytandet Versaillefördraget, ett ny stor och skrämmande hot i öst(CCCP) Japans expansion i Asien etc. Hitler var beundrad av många och hatad av fler, jag vet inte hur tyskpres framställde Röhms avrättning men de hittade nog på något "fyndigt". Helt ärligt, jag hade nog funderat på annat än likvideringen av en avsankad mobledare...
Mr S
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Om det bara varit Röhm så hade det knappt vart något att tala om ens idag, men det var ju en hel rörelse som man gjorde slut på, en integrerad del av den egna politiska organisationen som varit till stor nytta för NSDAP. Det kan inte finnas många exempel på något sådant i världshistorien. Hur bilden av det hela såg ut utomlands har jag svårt att föreställa mig, den tyska pressen var ju den enda källan och det vete farao hur de skildrade det hela.
-
jj
- Medlem
Jag vill minnas att den officiella förklaringen till händelsen var ett kuppförsök?
-
Mr S
- Medlem
I så fall var det inte så konstigt med "dödsstraff".....Mr S
-
varjag
- Saknad medlem †
Ville komma tillbaka till detta att de allierade 'inte bombade dödslägren...'. Medan man gjorde ngt eller ngra(?) anfall mot syntetbränslefabriken i Monowitz. Detta syns utmynna i någon sorts anklagelse mot de allierade. Men hur innerst inni helskotta skulle man kunna bombat Auschwitz till något 'produktionsstopp'? Trots att Birkenau,
d.v.s. Auschwitz II - där mordmaskinen löpte på fullvarv månde synas stort idag, var dess kärna - gaskamrarna/krematorierna - ett oerhört litet och svårträffat mål. OM man ens visste om vilka fyra byggnader inom lägerområdet som var de kritiska? Vilket inte förefaller troligt. OM - man nu ens visste om med säkerhet vad som pågick i Auschwitz? Jag är ganska säker på att de allierade var ganska ovetande om de andra likfabrikerna som ännu fungerade 1944 då bombnings-resurserna möjliggjorde flyganfall i östra och södra Polen.
-
Löwe
- Medlem
Angående bombningar av Auschwitz: vad hade det egentligen hjälpt?
Nazisterna hade väl bara ställt upp judarna på rad framför en kulspruta, eller haft ihjäl dem på något annat sätt? I det här fallet tycker jag de allierades agerande var högst rationellt, eftersom målet med kriget måste ha varit att stoppa det fascistisk barbariets framfart - oavsett mot vilken grupp. Fascismen begick ett brott mot hela mänskligheten - det går inte att särskilja judarnas lidande från resten av de europeiska folkens (där jag även vill räkna in tyskarna som också var offer för fascismen).
-
Nizze
- Medlem
Att bomba själva lägret var nog dömt att misslyckas, men de hade utan svårigheter kunnat bomba sönder järnvägarna som gick dit. Till ett sådant uppdraget kan det inte ha behövts många flygplan?
Men så var det så att de allierade nog alldrig förstod vad som försegick där innan ryssrna kom dit och förintelsen uppenbarades. Och som jag sa tidigare, de allierades huvudmål var att vinna kriget så fort som möjligt.