Det nämndes väl inget om 20-talet tidigare? Precis som svenska kommunister fått/får utstå en massa skit för saker som händer/hänt i andra delar av världen så är det väl inte så konstigt att de som slagits på den vita sidan fick skit för det som deras vapenbröder ställde till med.Kapten_Gars skrev:Att Ekström var ansluten till ett nazist parti trots att han inte var särksilt ideologiskt övertygad åt det hållet på 30-talet förstår jag inte hur det har bäring på vad som skedde främst på 20-talet??loop skrev:Jo jag menade de som slogs 1918-1919. Inte så konstigt att de fick utstå en hel del. Martin Ekström tex var ju organiserad nazist ett tag. Och upplösningen i Finland med koncentrationsläger och en hel del övergrepp av den vinnande sidan, "Arbetarmördare Mannerheim".
Även om det går att knyta den Svenska Brigadens manskap till en del förbrytelser (Vägen till Tammerfors bla) så hade den redan avtackats och återskeppats till Sverige när huvuddelen av proccesserna mot de "Röda" (med läger med höga dödstal, omfattande avrättningar mm) ägde rum. Och det förklara inte förföljelsen av de som var i Estnisk och Rysk tjänst. Det är på det hela påtagligt att de "Rödas" försökt att med vapenmakt sätta sig över demokratiska val och den "Röda" terrorn inte alls påverkade och upprörde många av dåtidens socialdemokrater mfl på samma sätt som den "Vita" terrorn" (precis samma sak gällde omvänt för många med borgerliga sympatier)
Mvh
Daniel
Om de som var i Rysk tjänst vet jag inte du får gärna berätta. Estnisk tjänst vet jag inget om men enligt Martin Ekström så var ju de som stred i den uttalat svenska gruppen i Baltikum inte speciellt sympatiska.
Det finns ett fint citat i stil med "Om man tar till vapen måste man segra" och segrarna skriver historien, men ibland så blir det ändå inte bra som tex i Finland, det är ju talande att det är de senaste 15åren som de verkar ha börjat ta tag i saken.
Sune
Tyskarnas operation i Norge var en kraftansträngning av klass. Hade de inte gjort den hade de nog kommit längre med invasionsplanerna mot Storbritanien. De allierades första större seger och landstigningskedde i Narvik.