60 år sedan: Dagen D
Jag håller med CJBackFire om att D-Dagen var vändpunkten för de västallierade. Visst hade de vunnit segrar tidigare, men nu kom de för första gången i läge att slå mot själva Tyskland.
Marcus,
Jag tror att CJBackFire inte räknade Sovjetunionen till de allierade för att få fram vad han menade. Han kanske skulle ha skrivit "västallierade".
Marcus,
Jag tror att CJBackFire inte räknade Sovjetunionen till de allierade för att få fram vad han menade. Han kanske skulle ha skrivit "västallierade".
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Kontakt:
D-dagen var förstås inte betydelselös. D-dagen betyder historiens största landstigning, öppnandet av den andra (eller tredje egentligen) fronten, befriandet av Väst-Europa etc. D-dagen betyder att tusentals unga män offrat sig för andra människors frihet. Utan D-dagen vet vi inte hur Europa skulle ha sett ut efter kriget.sonderling skrev:Men man kan väl inte mena att Dagen-D skulle vara helt betydelselös ändå.
Det som dock glöms bort under viftandet med jänkeflaggorna är det, att utan Storbritanniens motstånd så skulle det inte ha funnits någon ställe att samla befrielsetrupperna på. Försök sedan göra en invasion utgående från t.ex. Island...
Det som också glöms bort är det, att D-dagens och hela invasionens allierade bombningar innebar tiotusentals döda franska civila.
Tyskland besegrades på Östfronten. Utan D-dagen (men med hjälp av Lend-Lease i samma storleksklass) hade ryssarna ensamma besegrat Tyskland i alla fall. D-dagen och befrielsen av Väst-Europa förkortade dock kriget samt innebar riktig frihet för de befriade - till skillnad för de människor som blev "befriade" av ryssarna.
Andreas Lärka
Finland
Jag tycker att man i denna diskussion glömmer vissa viktiga faktorer som de allierade bidrog med för att besegra inte bara Tyskland utan Axelmakterna.
Bombkriget mot tyskland och dess industri. Utan detta hade det onekligen blivit svårare för Ryssland att hålla Tyskland stången.
Utan Storbritanien och Usa hade Axelmakterna näst intill haft oinskränkt makt på haven och fått mera resurser.
Invasionen av Italien.
Invasionen av NordAfrika.
Kriget i Stilla Havet där Ryssland inte bidrog speciellt mycket.(Så vitt jag vet.)
Lend-lease är också en del i det stora maskineriet.
Bombkriget mot tyskland och dess industri. Utan detta hade det onekligen blivit svårare för Ryssland att hålla Tyskland stången.
Utan Storbritanien och Usa hade Axelmakterna näst intill haft oinskränkt makt på haven och fått mera resurser.
Invasionen av Italien.
Invasionen av NordAfrika.
Kriget i Stilla Havet där Ryssland inte bidrog speciellt mycket.(Så vitt jag vet.)
Lend-lease är också en del i det stora maskineriet.
Marcus min förvåning låg i hur kategorisk din post var och kanske något jag väntat mig från en debattör men inte en Administratör. Men OK - administratörer har också sin mening och skall framföra den och tack för den. Ett forum är till för att skapa debatt! Den 'envetna D-Dagsmyten' handlar dock om den största och mest komplicerade militära operationen i krigs-historien. 'Hitlers imperium besegrades i öster' - är en grov förenkling av en oerhört komplicerad spindelväv av aktion och reaktion. Ämnet 2:a VK är ett jag ivrigt studerat i ungefär femtio år. Jag tror mig ha lärt något om det. Efter dom första femton eller tjugo, hade jag varit böjd hålla med dig om att Hitler 'besegrades' i öster men tre decenniers studium senare är jag inte så tvärsäker på den saken och vill definitivt inte avfärda Overlord som en myt eller en passus i Hitlers nedgång och fall.Marcus Wendel skrev:Inte för att på något sätt nedvärdera insatserna från de som deltog i Overlord, men Hitlers "imperium" besegrades i öster, inte i väster, jag förstår inte att D-dags myten så envetet hänger sig kvar.Marco skrev:Operation Overlord ledde till att Hitler facsist imperium föll och att europa befriades ifrån facsismen.
/Marcus
Dessutom tycker jag det är roligt kunna debattera på mitt eget språk - men - finner en skillnad mellan debatten på det svenska och det engelska(AHF) forumet - där jag gissar, Marcus att ditt avfärdande av Overlord som en 'myt' - hade flugit lika bra som en blyballong!
varjag,
Jag står fast vid mitt påstående att Tyskland besegrades i öster (vilket jag för övrigt även framfört ett flertal gånger i AHF forumet också), att D-dagen var en imponerande och viktigt händelse är inget jag förnekar (viktig inte minst för att förhindra att Sovjet fick för mycket makt i Västeuropa), inte heller att de västallierade kom med väldigt viktiga bidrag till segern (t.ex. Lend/Lease).
Jag har inte påstått att Overlord skulle vara en "myt" däremot att Tyskland skulle ha besegrats just på grund av denna landstigning är en myt.
/Marcus
Jag står fast vid mitt påstående att Tyskland besegrades i öster (vilket jag för övrigt även framfört ett flertal gånger i AHF forumet också), att D-dagen var en imponerande och viktigt händelse är inget jag förnekar (viktig inte minst för att förhindra att Sovjet fick för mycket makt i Västeuropa), inte heller att de västallierade kom med väldigt viktiga bidrag till segern (t.ex. Lend/Lease).
Jag har inte påstått att Overlord skulle vara en "myt" däremot att Tyskland skulle ha besegrats just på grund av denna landstigning är en myt.
/Marcus
- Thomas Johansson
- Medlem
För att dom varesig nu eller då står för våra västerlänska värderingar om demokrati osv, det var ju från förtrycket till demokratin vi skulle!Marcus Wendel skrev:Frågan blir då givetvis varför du inte räknar Sovjet som en av de allierade?CJBackfire skrev:man kan väl säga att det var vändpunkten för de allierade och inte vändpunkten för kriget som helhet. (notera att jag inte räknar Sovjet som allierade)
/Marcus
- CJBackfire
- Medlem
Sovjet var ju så radikalt olika de andra allierade och inte "lika mycket allierade" (respekerande inte Poland och Krakikowa Arimya [lrnåt sånt] trots att den räknades till de allierades kombinerade styrkor) Man skulle nästan kunna säga att sovjet var allierad med de allierade.Marcus Wendel skrev:Frågan blir då givetvis varför du inte räknar Sovjet som en av de allierade?CJBackfire skrev:man kan väl säga att det var vändpunkten för de allierade och inte vändpunkten för kriget som helhet. (notera att jag inte räknar Sovjet som allierade)
/Marcus
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Kontakt:
Nej inte alls. Här är ett exempel: http://vip.latnet.lv/lpra/priboi.htmMarcuS Schober skrev:Lite väl subjektivt där va?
Andreas
Jag tycker det låter som en väldigt liten effekt med tanke på insatsen av bombningarna och dess manspillan på bägge sidor. Det är dock inget jag är expert på.Eng/USA:s bombkrig förkortade kriget högst med ett par månader. Det var inte fören på slutet av kriget som de bombade bränsledepoer, det som tyskland hade minst av.
Finns det studier på detta och hur mäter man sådant för att få den uppskattade tidsförkortningen?