Krigsförbrytelser av de allierade
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
I "Band of Brothers" skildras iofs ett par tillfällen där krigsfångar avrättas, och ytterligare ett där en möjlig massaker förhindras, och alla tre exemplen finns dokumenterade i dels Ambroses bok med samma namn (och bekräftade i Alexanders "Biggest Brother", dels i Websters "Parachute Infantry". Dessutom framkommer det att man i varje fall under D-dagen fått order om att inte ta några fångar (d.v.s. att man inte skulle acceptera kapitulerande p.g.a. svårigheterna att samla ihop och bevaka dem).
Ah, så detta är förklaringen bakom ett par scener i början på Rädda menige Ryan, där de stormar strandbunkrarna. I ena fallet bränner de vällustigt med eldkastare ut en bunker, där de säkert utan vidare hade kunnat få de innestängda att kapitulera. I andra scenen skjuter de ner en grupp tyska soldater i en skyttegrav när de väl kapitulerat. Alltså vare sig galen stridslust, stress eller nåt; utan helt enkelt order uppifrån....B Hellqvist skrev: Dessutom framkommer det att man i varje fall under D-dagen fått order om att inte ta några fångar (d.v.s. att man inte skulle acceptera kapitulerande p.g.a. svårigheterna att samla ihop och bevaka dem).
- Kapten_Gars
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nja, jag har väl sett åtminstone en dokumentär med en ännu förbittrad amerikansk soldat som berättade: här hade de skjutit ihjäl mina buddies till höger och vänster och när vi väl äntligen kom upp, så sträckte de armarna i vädret och trodde att de kunde ge sig. Inte en chans!Stefan skrev:Ah, så ordern gällde enbart luftlandssättningstrupperna. Tack för info.
Ja, då får väl de äldre förklaringsmodellerna gälla, typ galen stridslust, stress etc (nej, de är inte mina, det är andra skalmaniter som angivit dessa. Scenerna har ju diskuterats i andra trådar).
Och under sådana och likande förhållanden så är det väl inte vara många soldater från något land som brukar bry sig om att ta fångar.
Liknande skildringar har iallafall jag stött på från karolinerna till dagens Irak.
Sonderling
Men lika väl så måste det vara fråga om en krigsförbrytelse!sonderling skrev:Nja, jag har väl sett åtminstone en dokumentär med en ännu förbittrad amerikansk soldat som berättade: här hade de skjutit ihjäl mina buddies till höger och vänster och när vi väl äntligen kom upp, så sträckte de armarna i vädret och trodde att de kunde ge sig. Inte en chans!
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Det är möjligt, jag är ingen jurist.LasseMaja skrev:Men lika väl så måste det vara fråga om en krigsförbrytelse!sonderling skrev:Nja, jag har väl sett åtminstone en dokumentär med en ännu förbittrad amerikansk soldat som berättade: här hade de skjutit ihjäl mina buddies till höger och vänster och när vi väl äntligen kom upp, så sträckte de armarna i vädret och trodde att de kunde ge sig. Inte en chans!
Sonderling
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det är ju mycket möjligt.sonderling skrev:
Och under sådana och likande förhållanden så är det väl inte vara många soldater från något land som brukar bry sig om att ta fångar.
Men det är ju likväl ett brott, vilket även de som sköt var medvetna om, och det tror jag inte man behöver bara jurist för att inse.
Bara för att alla slänger skräp på gatan betyder det väl inte att du måste fråga en jurist om det verkligen är inte är tillåtet?
Jag vill minnas att jag har sett någon diskussion (här?) om detta och att det inte skulle finns några belägg för det. Någon sådan central order skulle alltså aldrig ha givits. Kan du motbevisa mig? Att det däremot skedde är oomtvistat. M.a.o ett väldigt omständigt sätt av mig att säga: Källa?B Hellqvist skrev:Dessutom framkommer det att man i varje fall under D-dagen fått order om att inte ta några fångar (d.v.s. att man inte skulle acceptera kapitulerande p.g.a. svårigheterna att samla ihop och bevaka dem).
MVH
Hans
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Visst! Här är källorna:
Från "Parachute Infantry" av David Kenyon Webster (under D-dagen i HQ Company, 2d Battalion, 506 PIR, 101st Airborne), sid. 21:
--------------------------------------------------------------------------------
Above all, kill 'em! We can't be dragging a lot of prisoners around with us at night.
--------------------------------------------------------------------------------
(Sagt av en kapten under en genomgång inför invasionen.)
Från "Band of Brothers" av Stephen Ambrose, sid. 73:
[General] Taylor told Malarkey's platoon to fight with knives until daylight, "and don't take any prisoners."
(Sannolikt baserat på en intervju med Donald Malarkey.)
Från "Parachute Infantry" av David Kenyon Webster (under D-dagen i HQ Company, 2d Battalion, 506 PIR, 101st Airborne), sid. 21:
Above all, kill 'em! We can't be dragging a lot of prisoners around with us at night.
(Sagt av en kapten under en genomgång inför invasionen.)
Från "Band of Brothers" av Stephen Ambrose, sid. 73:
[General] Taylor told Malarkey's platoon to fight with knives until daylight, "and don't take any prisoners."
(Sannolikt baserat på en intervju med Donald Malarkey.)
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt: