Krigsförbrytelser av de allierade

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 augusti 2006, 07:58

I "Band of Brothers" skildras iofs ett par tillfällen där krigsfångar avrättas, och ytterligare ett där en möjlig massaker förhindras, och alla tre exemplen finns dokumenterade i dels Ambroses bok med samma namn (och bekräftade i Alexanders "Biggest Brother", dels i Websters "Parachute Infantry". Dessutom framkommer det att man i varje fall under D-dagen fått order om att inte ta några fångar (d.v.s. att man inte skulle acceptera kapitulerande p.g.a. svårigheterna att samla ihop och bevaka dem).

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 22 augusti 2006, 09:02

B Hellqvist skrev: Dessutom framkommer det att man i varje fall under D-dagen fått order om att inte ta några fångar (d.v.s. att man inte skulle acceptera kapitulerande p.g.a. svårigheterna att samla ihop och bevaka dem).
Ah, så detta är förklaringen bakom ett par scener i början på Rädda menige Ryan, där de stormar strandbunkrarna. I ena fallet bränner de vällustigt med eldkastare ut en bunker, där de säkert utan vidare hade kunnat få de innestängda att kapitulera. I andra scenen skjuter de ner en grupp tyska soldater i en skyttegrav när de väl kapitulerat. Alltså vare sig galen stridslust, stress eller nåt; utan helt enkelt order uppifrån....

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 22 augusti 2006, 09:41

Ordern gällde endast luftlandsättningstrupperna och det är märkligt vad väl du är insatt i motiven till handlingarna i en krigsfilm med fiktiv handling som har noll och intet med ämnet att göra.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 22 augusti 2006, 12:28

Ah, så ordern gällde enbart luftlandssättningstrupperna. Tack för info.

Ja, då får väl de äldre förklaringsmodellerna gälla, typ galen stridslust, stress etc (nej, de är inte mina, det är andra skalmaniter som angivit dessa. Scenerna har ju diskuterats i andra trådar).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 22 augusti 2006, 13:09

Stefan skrev:Ah, så ordern gällde enbart luftlandssättningstrupperna. Tack för info.

Ja, då får väl de äldre förklaringsmodellerna gälla, typ galen stridslust, stress etc (nej, de är inte mina, det är andra skalmaniter som angivit dessa. Scenerna har ju diskuterats i andra trådar).
Nja, jag har väl sett åtminstone en dokumentär med en ännu förbittrad amerikansk soldat som berättade: här hade de skjutit ihjäl mina buddies till höger och vänster och när vi väl äntligen kom upp, så sträckte de armarna i vädret och trodde att de kunde ge sig. Inte en chans!

Och under sådana och likande förhållanden så är det väl inte vara många soldater från något land som brukar bry sig om att ta fångar.
Liknande skildringar har iallafall jag stött på från karolinerna till dagens Irak.

Sonderling

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 22 augusti 2006, 13:56

sonderling skrev:Nja, jag har väl sett åtminstone en dokumentär med en ännu förbittrad amerikansk soldat som berättade: här hade de skjutit ihjäl mina buddies till höger och vänster och när vi väl äntligen kom upp, så sträckte de armarna i vädret och trodde att de kunde ge sig. Inte en chans!
Men lika väl så måste det vara fråga om en krigsförbrytelse!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 22 augusti 2006, 15:05

LasseMaja skrev:
sonderling skrev:Nja, jag har väl sett åtminstone en dokumentär med en ännu förbittrad amerikansk soldat som berättade: här hade de skjutit ihjäl mina buddies till höger och vänster och när vi väl äntligen kom upp, så sträckte de armarna i vädret och trodde att de kunde ge sig. Inte en chans!
Men lika väl så måste det vara fråga om en krigsförbrytelse!
Det är möjligt, jag är ingen jurist.

Sonderling

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 22 augusti 2006, 16:35

LasseMaja skrev: Men lika väl så måste det vara fråga om en krigsförbrytelse!
Det torde det vara men skulle förmodligen behöva prövas i domstol.
:)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 22 augusti 2006, 17:19

sonderling skrev:

Och under sådana och likande förhållanden så är det väl inte vara många soldater från något land som brukar bry sig om att ta fångar.
Det är ju mycket möjligt.

Men det är ju likväl ett brott, vilket även de som sköt var medvetna om, och det tror jag inte man behöver bara jurist för att inse.

Bara för att alla slänger skräp på gatan betyder det väl inte att du måste fråga en jurist om det verkligen är inte är tillåtet?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 22 augusti 2006, 17:24

Fast det måste vara stor skillnad om brottet sker i hastigt mod, respektive i lugn o ro, utan att det är nåt krisartad, beordrad av uniformerad officer...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 22 augusti 2006, 17:27

Stefan skrev:Fast det måste vara stor skillnad om brottet sker i hastigt mod, respektive i lugn o ro, utan att det är nåt krisartad, beordrad av uniformerad officer...
Det är därför det torde prövas i domstol för att reda ut vad som är vad.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 augusti 2006, 18:05

B Hellqvist skrev:Dessutom framkommer det att man i varje fall under D-dagen fått order om att inte ta några fångar (d.v.s. att man inte skulle acceptera kapitulerande p.g.a. svårigheterna att samla ihop och bevaka dem).
Jag vill minnas att jag har sett någon diskussion (här?) om detta och att det inte skulle finns några belägg för det. Någon sådan central order skulle alltså aldrig ha givits. Kan du motbevisa mig? Att det däremot skedde är oomtvistat. M.a.o ett väldigt omständigt sätt av mig att säga: Källa? :lol: :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 augusti 2006, 18:49

Visst! Här är källorna:

Från "Parachute Infantry" av David Kenyon Webster (under D-dagen i HQ Company, 2d Battalion, 506 PIR, 101st Airborne), sid. 21:
--------------------------------------------------------------------------------
Above all, kill 'em! We can't be dragging a lot of prisoners around with us at night.
--------------------------------------------------------------------------------
(Sagt av en kapten under en genomgång inför invasionen.)

Från "Band of Brothers" av Stephen Ambrose, sid. 73:
[General] Taylor told Malarkey's platoon to fight with knives until daylight, "and don't take any prisoners."
(Sannolikt baserat på en intervju med Donald Malarkey.)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 augusti 2006, 19:02

Tack!

Men jag menade en central order. Att t.o.m. en general peppar sina män med sådant är ju faktiskt ingen central order. Jag har många gånger hört rykten men aldrig sett något som konfirmerar en sådan central order.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 augusti 2006, 20:42

Det utgick knappast någon order från Eisenhower. Det verkar ha varit något som beslutades på "mellanchefsnivå" i de fall där målen helgade medlen.

Skriv svar