Jag har läst för mycket engelsk litteratur...är det samma person som "Chuikov" ???Tusenbach skrev:Tjujkov rätt, hatten av, din tur.
Quiz: Andra världskriget
- Belisarius
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
England, Sydafrika, Indien, Australien, USA, Kanada, Finland, Norge, Frankrike.........?Probstner skrev:Vilka av de länder som var med i Andra världskriget förlorade fler soldater än civila?
(Jag utgår från 1937 års gränser. Är dessutom medveten om att siffrorna kan vara föremål för diskussion, men alltid lär man sig nåt.)
/ Probstner
Oavsett felaktigheten i försöket ovan, får du gärna specificera "var med".. i tanke på att ex. nästan hela latinamerika också var "med" i kriget... och stora delar av sydostasien, utan att för den skull ha särskilt aktiv roll...
Fyller på med: Tyskland, Italien, Japan, Nya Zeland, Rumänien, Sovjetunionen...Probstner skrev:Vilka av de länder som var med i Andra världskriget förlorade fler soldater än civila?
(Jag utgår från 1937 års gränser. Är dessutom medveten om att siffrorna kan vara föremål för diskussion, men alltid lär man sig nåt.)
/ Probstner
?
Ursäkta otydligheten i frågan, jag syftade på en trängre krets reellt stridande stater (enligt statistik hämtad från en enda källa, som naturligtvis kan vara felaktig) och får det till Sovjetunionen, Tyskland (inkl Österrike), Japan, Italien, Storbritannien (inkl alla områden under kronan världen över), USA, Finland och Norge. Vad jag vet förlorade både Frankrike och Rumänien fler civila än soldater.
Hågad hugger / Probstner
Hågad hugger / Probstner