Bästa axelamakts ledare ?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Hartmann
Provmedlem

Inlägg av Hartmann » 21 augusti 2003, 23:00

Wilhelm Canaris.

QM
Tidigare medlem

Inlägg av QM » 23 augusti 2003, 22:37

Du milde. Var det inte frågan om axelmakternas ledare? Finland tillhörde väl för sjutton inte axelmakterna.

Och amiralen Canaris? Han var ju spion - inte ledare.

För mig som ny, verkar denna tråd mycket förvirrad.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 23 augusti 2003, 23:19

QM skrev:Du milde. Var det inte frågan om axelmakternas ledare? Finland tillhörde väl för sjutton inte axelmakterna.

Finland var som med-krigsförande i kriget mot Sovjetunionen på Tyskland sida(utan nån militärpakt), men för att ta det lätt så räknar vi dem med i gruppen.

QM
Tidigare medlem

Inlägg av QM » 23 augusti 2003, 23:25

Ska man ta det så lätt, så tycker jag Franco ska vara med också. Spanien hörde inte heller till axelmakterna.

Slarvig historieskrivning kan bli farlig.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 23 augusti 2003, 23:33

Ska man ta det så lätt, så tycker jag Franco ska vara med också. Spanien hörde inte heller till axelmakterna.

Slarvig historieskrivning kan bli farlig
Spanien var alldrig med i kriget!!!
Spanien förblev neutralt under hela kriget,stor skillnad Finland stred och förklarade krig mot Sovjet och var i krigsläge mot Storbritannien sen 6.dec 1941.

QM
Tidigare medlem

Inlägg av QM » 23 augusti 2003, 23:54

Superfinne hade ju tydligen börjat tråden med att sopa ihop varenda fascist i hela Europa, men glömt Japan. Det handlar ju inte om axelmakterna och då ska man inte glömma Franco heller. Att han höll sig utanför VK2 efter att ha låtit Hitler och Mussolini hjälpa sig med upproret och inbördeskriget tyder ju visserligen på en smula förstånd, men renodlad fascist var han.

Hur mycket krigade H M Boris och dr Horthy, då?

Om jag minns rätt kom krigförklaringen Finland-England mera till av misstag. Jag har i vart fall aldrig hört talas om några större fältslag dem emellan.

Och om nu Mannerheim skulle betraktats som axelmaktskrigare, hur kan det komma sig att han inte blev fängslad efter kriget som flera andra finska ledare??

Det gällde axelmakterna - ingenting annat.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 24 augusti 2003, 00:01

QM skrev:Superfinne hade ju tydligen börjat tråden med att sopa ihop varenda fascist i hela Europa, men glömt Japan. Det handlar ju inte om axelmakterna och då ska man inte glömma Franco heller. Att han höll sig utanför VK2 efter att ha låtit Hitler och Mussolini hjälpa sig med upproret och inbördeskriget tyder ju visserligen på en smula förstånd, men renodlad fascist var han.
Vad menar du med att jag har soppat ihopp europas facister?
Hur mycket krigade H M Boris och dr Horthy, då?
Bulgarien ockuperade Makedonien och Norra och östra Grekland.
Ungern tog delar av serbien och Transylvanien
Om jag minns rätt kom krigförklaringen Finland-England mera till av misstag. Jag har i vart fall aldrig hört talas om några större fältslag dem emellan.
Nej,men britterna bombade Petsamo
Och om nu Mannerheim skulle betraktats som axelmaktskrigare, hur kan det komma sig att han inte blev fängslad efter kriget som flera andra finska ledare??
Det var inte nödvändigt.Den finska presidenten hamnade till rättegången.
Det gällde axelmakterna - ingenting annat.
Jep

BrittSten
Medlem

Inlägg av BrittSten » 24 augusti 2003, 20:04

ingne som har några högre tankar om Heinz Guderian?
"Det är inte lätt när det är svårt"

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 24 augusti 2003, 20:09

frågan gällde nog ledare för landet och inte deras militära ledare.. även om hitler mer eller mindre tog på sig den rollen

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 25 augusti 2003, 00:40

Sammafinne skrev:
QM skrev:Du milde. Var det inte frågan om axelmakternas ledare? Finland tillhörde väl för sjutton inte axelmakterna.

Finland var som med-krigsförande i kriget mot Sovjetunionen på Tyskland sida(utan nån militärpakt), men för att ta det lätt så räknar vi dem med i gruppen.
De facto så var Finland allierad med Tyskland. Förresten, var dom inte i krig med de västallierade också?

Eder
- Palle

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 25 augusti 2003, 07:40

super_palle skrev:
Sammafinne skrev:

De facto så var Finland allierad med Tyskland. Förresten, var dom inte i krig med de västallierade också?

Eder
- Palle
Nej, endats med Sovjetunion och Stor-britannien och Kanada.

QM
Tidigare medlem

Inlägg av QM » 25 augusti 2003, 13:20

Under fortsättningskriget stred man på samma sida som Tyskland (Inte under de två andra krigen)

Detta med att vara i krig med de allierade ska man nog inte ta för bokstavligt. Under vinterkriget ville ju engelsmän och fransmän gå igenom Sverige för att stödja Finland mot Sovjet. Den som gillar att spekulera, kan ju fundera över vad detta skulle ha medfört. De allierade skulle ha kommit i krig med båda Tyskland och Sovjet. Vete tusan hur det skulle gått.

Längre fram ville de allierade (utom att de tyckte att ett neutral Sverige var en ganska bra buffertzon) att Finland skulle sluta fred med Sovjet så snart som möjligt och på vilka villkor som helst. Sovjet skulle ju då kunna sätta av mera resurser på Hitlers östfront. De klarsynta, som redan då kunde ana hotet från Sovjet efter kriget, ville att även Finland skulle ingå i buffertzonen.

Mycket av detta finns inte dokumenterat, utan bara antytt i memoarer och liknande. Den hemliga diplomatin var mycket diskret när det gällde.

Till slut då axelmakterna: Ska man vara realist gick axeln bara mellan Berlin och Tokyo. Mussolins Italien var en värdelös vapenbroder för Hitler och de andra skämtfigurerna hade Adolf skrämt halvt ihjäl.

Skriv svar