Leningrad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 16 januari 2008, 20:43

Toropets ligger ganska långt från Leningrad, c:a 350 kilometer. I realiteten var det som utspelade sig vid Toropets och Leningrad två separata operationer.

Min kritik mot Glantz är ganska djupgående, både vad gäller källhantering och analyser. Han har ett alldeles för okritiskt förhållningssätt till sovjetiska källor och hans slutsatser rörande varför saker och ting sker är tvivelaktiga. Kort sagt saknar han insikt i vetenskaplig metod.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 19 januari 2008, 18:36

skutilsven skrev:
Bonaparte skrev:jag sökte efter det överallt men det var svårt att hitta fakta. Hur belägrades leningrad? Om man tar det detaljerat. Omringade tyskarna staden? mellan vilka datum i sånna fall? kunde befolkningen inte komma ut från staden?

//Bonaparte
Tyskarna avsåg att inta Leningrad men de tillät sina styrkor att sprida sig lite för mycket och fick ta emot ett kraftigt motanfall precis utanför staden vid slutet av 1941. Motanfallet resulterade i ett svidande nederlag för tyskarna som tog svåra förluster. Det stabiliserade fronten vid Leningrad och tillät sovjeterna att flytta reserver till Moskva. Staden Blev delvis omringad med sjön Ladoga i norr , Finland i väst, och Tyskarna i söder. Efter det mislyckade anfallet 41 hade inte Tyskarna tillräckliga reserver för att ta staden, istället beslöt man sig för att belägra den och nöta ner mostståndet med hunger och artillerield.

Man fraktade en hel del mat och förnödenheter på Ladoga, trots Finska försök att gå in med flottenheter i Sjön. Om jag inte minns fel så dog ungefär en halv miljon civilister till följd av matbristen som inte kunda lösas helt förän då belägringen bröts -44, belägringen varade ungefär 900 dagar. Har en hel del mera info, men jag behöver i så fall kolla mina källor och friska upp minnet.

Ha det
Nu backar vi bandet....

Finland deltog inte aktivit i beläggringen an Leningrad, att Finland huvudtaget nämns i dessa sammanhang beror på att den finska gränsen gick där den gick.

*Mannerheim gav order om att lastbilarna med fönödenheter som gick över Ladogas is inte fick angripas av Finska armen. Finland deltog heller inte i vare sig flyg eller artileri bombademanget av staden.
*I September 1941 hade finska armen ett gyllende tillfälle att ta staden. Den 23 ryska armen var hårt slagen, och hade bla annat förlorat all sin tunga utrustning och massor av befäl och manskap i Porlammi motin. Resterna av denna slagna skara hade inte varit några problem för den finska armen att slå engång till.
*Finlands "deltagande" i belägringen hade aldrig hänt utan vinterkriget, och den efterföljande Sovetiska aggresionen. Finlans roll beror enbart på en misslyckad och aggresiv sovjet politik.

Skriv svar