Kroatiska Nazister WWII

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Messenger
Utsparkad

Inlägg av Messenger » 3 mars 2003, 15:41

Kroatiens fotbollslandslag använder sig av en tröja som har det röd-vita schackmönstret, därav min fraga.
Ja Kroatien använder sig av schackbrädan även i sin fana. Jag antar att det är ungefär som att Tyskarna skulle ha nazi swastikan i sin flagga idag.
Jag kan dock ha fel om detta påstående.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 3 mars 2003, 15:49

Andreas Wien skrev:En fraga: Är det röd-vita schackmönstret representativt för Ustasarörelsen, eller är mönstret hämtat fran den kroatiska traditionen resp. historien?

Mvh Andreas Wien
Schackmönstret är betydligt äldre än så i kroatisk tradition. Det finns en lång diskussion om detta på: http://www.crwflags.com/fotw/flags/hr-heral.html

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2003, 15:50

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 3 mars 2003, 15:54

Vet man hur många som avrättades i Jasenovac? Finns det någon officell siffra?
Deror väl pa vem man fragar. De serbiska sidorna i ämnet hävdar att 600 000 människor dog [ http://www.srpska-mreza.com/library/fac ... novac.html ], medans de mer "officiella sidorna" menar att det omkom mellan 56 000 - 97 000 människor [ http://www.us-israel.org/jsource/Holoca ... novac.html ]

Var Sakic sitter fängslad vet jag tyvärr inte.

Här är en engelsk sida som tar upp rättegang mot Sakic...
http://pubwww.srce.hr/sakic/

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 3 mars 2003, 15:57

Tackar Lindir och Daniel för länkarna...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2003, 16:07

Vet man hur många som avrättades i Jasenovac? Finns det någon officell siffra?

Due to differing views and lack of documentation, estimates for the number of Serbian victims in Croatia range widely, from 25,000 to more than one million. The estimated number of Serbs killed in Jasenovac ranges from 25,000 to 700,000. The most reliable figures place the number of Serbs killed by the Ustaša between 330,000 and 390,000, with 45,000 to 52,000 Serbs murdered in Jasenovac.

Germans and Ustaša killed approximately 32,000 Jews from Croatia between 1941 and 1945. The precise number of Jews murdered in the Jasenovac complex is not known, but estimates range from 8,000 to 20,000 victims. These numbers do not include Jews whom the Ustaša authorities turned over to the Germans for deportation to Auschwitz and other camps.

Statistics for Romani victims are difficult to assess, as there are no firm estimates of their number in prewar Croatia and Bosnia-Herzegovina. The best estimates calculate the number of Romani victims at about 26,000, of whom between 8,000 and 15,000 perished in Jasenovac.

There are only loose estimates for the number of Croats murdered by the Ustaša. This group included political and religious opponents of the regime, both Catholic and Muslim. Between 5,000 and 12,000 Croats are believed to have died in Jasenovac.

There are no reliable statistics on the number of Muslim victims. The Muslims from Bosnia-Herzegovina were ethnic Slavs and spoke a variety of Serbian and Croatian dialects. Croatian nationalists as well as the radical Ustaša leaders perceived all Muslims in Bosnia-Herzegovina as Croats; the regime aimed to convert them to Catholicism. They were persecuted for religious and political rather than racial reasons.

http://www.ushmm.org/museum/exhibit/online/jasenovac/
mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 3 mars 2003, 19:13

veet Besseren,

Länka inte till sådana sidor i mitt forum.

/Marcus

veet Besseren
Utsparkad

Inlägg av veet Besseren » 3 mars 2003, 19:42

Tyvärr har jag inte hittat Günthers arbete någon annanstans (Stormfront).

Denna sida är dock opolitisk (Society for Nordish Physical Anthropology). http://www.nordish.com

This is a web site dedicated to previous physical-anthropological research into the various indigenous populations of northern Europe, and to the possibilities for resumed study. The knowledge presented herein is founded chiefly on sources from before 1945, as there has been little progress in the field since that time. Nevertheless, we predict a rising interest in this subject in the future.

This site is not politically inclined.
Bilagor
lundraces-fig4a.jpg
lundraces-fig4a.jpg (21.19 KiB) Visad 1002 gånger
lundraces-fig4b.jpg
lundraces-fig4b.jpg (21.99 KiB) Visad 1002 gånger
lundraces-map17.jpg
lundraces-map17.jpg (84.93 KiB) Visad 1002 gånger

Messenger
Utsparkad

Inlägg av Messenger » 3 mars 2003, 22:55

Alltså vad är meningen med ditt inlägg? Teckningarna på gubbarna vad ska det föreställa? Ufo´n? Ser inte ut som Europeer i alla fall.

I övrigt

I Antony Beevors bok framgår det att Hitler var speciellt imponerad över den Slovakiska divisionen och han måste ha gillat de Kroatiska divisionerna (369:e djävuls div. & 370:e div.) eftersom han ville bilda en Tysk-Kroatisk Division men han verkade däremot inte jätteförtjust i de Italienska soldaterna. I boken står det något i stil med att Hitler uttalade sig ungefär "Allt Italienarna gör är sjunger eller klagar".

Hur var relationerna mellan axelmakterna någon som har koll på det?
Jag syftar främst på de Europeiska axelmakterna.

Om jag inte minns helt fel, stred inte polismördaren Jackie Arklöv i den Kroatiska armén under inbördeskriget? Undrar vad Kroaterna tänkte om honom egentligen...

veet Besseren
Utsparkad

Inlägg av veet Besseren » 3 mars 2003, 23:19

"Messenger"]Alltså vad är meningen med ditt inlägg? Teckningarna på gubbarna vad ska det föreställa? Ufo´n? Ser inte ut som Europeer i alla fall.
Det var appropå en fråga längre bak i tråden. Bilderna föreställer den dinariska rastypen som är typisk för jugoslaver. Det är helt riktigt att den inte är helt och hållet europeisk. Den är delvis Armenisk, dvs Mindre-Asiatisk. Se nordish.com för mer detaljerade utläggningar.

Messenger
Utsparkad

Inlägg av Messenger » 4 mars 2003, 01:38

Typisk för Jugoslaver? Vad har Kroater med jugoslaver att göra egentligen? Det är vad jag har förstått olika folkslag invandrade från olika håll. En serb och en kroat är så vitt jag vet inte av samma folkslag även fast folk tror det. Det var väl hela meningen med inbördeskriget egentligen. Den animerade gubben ser mer ut som en Italienare eller kurd eller nåt än en Kroat eller ens serb.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 4 mars 2003, 01:48

Det som skilde Serber från Kroater var trosuppfattning och kultur. I mitt arbete beskriver jag lite om hur motsättningarna yttrades och definierades.

mvh/ Daniel

Messenger
Utsparkad

Inlägg av Messenger » 4 mars 2003, 02:04

Lite fler bilder för dem som finner detta ämne intressant.

Bild
Ante Pavelic (längst till höger) syns här tillsammans med Hitler

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 4 mars 2003, 03:45

veet Besseren skrev:Denna sida är dock opolitisk (Society for Nordish Physical Anthropology). http://www.nordish.com

This is a web site dedicated to previous physical-anthropological research into the various indigenous populations of northern Europe, and to the possibilities for resumed study. The knowledge presented herein is founded chiefly on sources from before 1945, as there has been little progress in the field since that time. Nevertheless, we predict a rising interest in this subject in the future.

This site is not politically inclined.
Nu är det ju inte så att en sida som vill damma av och dra fram en massa gamla rasistiska och nazistiska influerade kvasivetenskapliga skrifter (inkl någon dansk positiv recension av en rasbibel av nazisternas rasideolog Günther - knappast något att bygga på för modern "rasforskning", speciellt inte recensionen!) från mellankrigstiden nödvändigtvis behöver vara "opolitisk" bara för att de väljer att försöka framställa sig så.

Det finns otaliga rasistiska och uttalat nazistiska sajter på nätet som har valt att länka till just denna sida. Det finns också ett antal antirasistiska och antinazistiska som hänvisar till den såsom rasistisk. Uppenbarligen är båda dessa läger överens om på vilken planhalva denna sajt spelar. Att skrifterna den presenterar i åtskilliga (de flesta?) fall är grovt rasistiska är det ingen tvekan om.

För övrigt skriver de som gjort sidan själva på sin presentationssida att en av deras främsta inspirationskällor är Richard McCulloch, en av världens ledande rasister (han använder till och med ordet själv), och en ledande teoretiker för preservationisterna ("Rädda den till sin existens hotade nordiska rasen från den pågående rasblandningen som håller på att utplåna den rena rasen". Typ.). Det är inte vad jag kallar opolitiskt, även om de själva hellre kallar det "självbevarelsedrift" eller "vetenskap".

Grond
Ny medlem

Inlägg av Grond » 4 mars 2003, 13:54

Messenger skrev:Till Grond:

Mycket intressant! Du råkar inte veta om Kroaterna tänkte i samma banor som de tyska nazisterna under WWII. Jag syftar främst på ideologin och om även de var ute efter att "rena" världen från b la judar?
Dess värre kan jag inte berätta allt för mycket om ideologin bakom Ustasarörelsen eller dess politik. I stora drag verkar deras ideér vara identiska med NSDAP:s, med undantag av expansionspolitiken, då rörelsens mål var en katolsk, etnisk ren kroatisk stat.

Skriv svar