Ok, då hänger vi med, fast jag håller inte riktigt med.Björn E skrev:Det kanske var ett lite förhastat uttalande, men jag anser att tyskt pansar i början av kriget var mycket bra. De enda som egentligen kunde sätta något mot dem var T-34:orna - vilka inte var utrustade med radio - , KV-serien och några brittiska (matilda? jag kommer inte ihåg vad de heter). Om man Bortser från dessa, som inte fanns i särskilt stora antal så var tyskt pansar klart överlägset (enligt min ringa mening.).
Den vanligaste både PzKpfw II, III och IV var klart likvärdiga eller undermåliga både de franska och brittiska stridsvagnarna. Vad som fällde avgörandet i detta fallet var att fransmännen dels (precis som ryssarna 1941) använde stridsvagnarna som understöd till infanteriet istället för att använda dom som självständiga enheter.
Mot t.ex. Char B hade de tyska stridsvagnarna inte mycket att sätta emot, och de få gånger franska/brittiska stridsvagnar ställdes mot varandra utan flygstöd så förlorade ofta de tyska. Turligt för tyskarna var dock fransmännen och britterna allt för ofta bakbundna av usla taktiska tankar och lyckades därför sällan följa upp sina (ofta ganska dyrbara segrar).
Under striderna i Sovjet ställde tyskarna upp med i princip samma vagnspark som under kampanjen i väst. Även här ställdes de tyska mot stridsvagarna av likvärdig eller bättre kvalité på pansar/beväpning än de tyska. Vad som ånyå fällde avgörandet var bättre taktik o.s.v.
Agree...Björn E skrev:Jag var lite stressad när jag skrev och hann inte läsa genom det. Vad jag menade var just det du skriver, att Pz IV var en mycket bra vagn och att de andra drog alltför mycket resurser från den.
Precis, rent militärt och politiskt sett fanns (även om det fanns ett starkt motstånd även i Tyskland, fast britterna led ju av att deras politiska ledning (precis som du helt korrekt skrev) inte insåg fördelarna, även om britterna inte var lika "korkade" som fransmännen!Björn E skrev:Men precis som du skriver så föll ideérna inte de brittiska politikerna i smaken, därför anser jag att de inte insåg detta faktum, till skillnad från tyskarna.
I övrigt en intressant debatt...