Men hur jävla trög är du? Du skrev ju själv för 20 min att "det var för lite tid att kapitulera på".tobbe skrev:Jasså så nu är det holländarnas fel bara för att det inte kapitulerade på en viss tid
/Forsberg
Jo för tiden var ganska knapp och vem vet kanske Överste Scharoo mötte motstånd från de ledande i staden eller liknande om kapitalutionsfrågan? Det kanske låter enkelt för dig men så kanske det inte var.Mathias Forsberg skrev:Men hur jävla trög är du? Du skrev ju själv för 20 min att "det var för lite tid att kapitulera på".tobbe skrev:Jasså så nu är det holländarnas fel bara för att det inte kapitulerade på en viss tid
/Forsberg
Jo för tiden var ganska knapp och vem vet kanske Överste Scharoo mötte motstånd från de ledande i staden eller liknande om kapitalutionsfrågan? Det kanske låter enkelt för dig men så kanske det inte var.
Jag har aldrig påstått att det första ska vara sant men hur i helsicke kan du veta att man kan kapitulera på en halvminut? Det är ganska stort beslut och jag skulle gissa på att överesten diskuterade detta med sina rådgivara och andra militärer.Johan Elisson skrev:Jo för tiden var ganska knapp och vem vet kanske Överste Scharoo mötte motstånd från de ledande i staden eller liknande om kapitalutionsfrågan? Det kanske låter enkelt för dig men så kanske det inte var.![]()
![]()
Tror du verkligen själv på det där? Så du tror det var civila ledare som vägrade att kapitulera? Vilket skäl skulle de ha? Att de ville att Rotterdam skulle bli sönderbombat och totalförstört? Att de ville att fler civila skulle dö? Man kan kapitulera på en halvminut, 85 minuter är därför tillräckligt med tid. Om man sen inte kapitulerar så är det faktiskt så att man egentligen får "skylla sig själv" att man blir bombad. Att bomba militära mål (vilket Rotterdam vid tidpunkten var) ser jag inte som en krigsförbrytelse...
/Johan
Under 85 minuter hinner du diskutera en hel del. För övrigt, så lyfter man på en lur, skickar en budbärare, eller liknande, och det går på en halvminut. Det är inte som på medeltiden om du trodde det, man hade faktiskt möjlighet till kommunikation utan att skicka en ryttare som ska rida genom en skog i två dagar för att meddela något.Jag har aldrig påstått att det första ska vara sant men hur i helsicke kan du veta att man kan kapitulera på en halvminut? Det är ganska stort beslut och jag skulle gissa på att överesten diskuterade detta med sina rådgivara och andra militärer.
Har jag förnekat att tyskarna började kriget? Läs för fasen tobbe! Läs! Vad står efter punkt ett i mitt inlägg ovan? Läs för mig vad som står! Gör det! Och om de hollänska styrkorna som belägrade fallskärmsjägarna i staden inte gett sig efter den extra timmen? Skulle man väntat en timme till då? Och en timme till? Och ett dag till? Och en månad? Och fem år? Krig går inte till på det viset tobbe. Tyvärr. Men så är det. (Man kan även fråga sig: Kunde den holländske ledaren kapitulerat och sparat tusen holländska liv? Ja är svaret.) På samma sätt skulle man kunna fråga sig varför inte de allierade stoppade sina framryckningar vid Tysklands gränser och väntade på kapitulationen?Ja det där rättfärdigar ju de mesta bombingarna i Tyskland för det man bombade(åtminstone försökte) var militära mål. Vem var det egentligen som började kriget va? Just det dina kära tyskar. Kunde de gett Rotterdam en timma till för att spara liv om de hade en gnutta respekt för människoliv. Ja är svaret.
Det är svårt att bomba soldater som befinner sig i civila byggnader utan att pricka byggnaderna i sig. För övrigt fattade en margarinfabrik eld (tyskarna använde inte brandbomber) och elden spred sig i staden. Jag skulle tro (jag är inte säker) att de flesta av de 1 000 som dog, dog till följd av elden.Förresten hur kommer det sig att tyskarna bombade civila byggnader i Rotterdam då?
Läs Forsbergs svar, men där kan man klart visa på att tyskarna själva inte drog sig för terrorbombningar mot en i princip oskyddad stad.Johan Elisson skrev:Vadå Belgrad?
/Johan
Skulle nog nästan vilja påstå timmar - visserligen tog det ett par dagar att erövra landet, men något seriöst och konstruktivt motstånd slog tyskarna ner på några timmar (om ens det).Mathias Forsberg skrev:och det som återstod av den jugoslaviska armén sveptes undan efter ett par dagar.