Wilkman skrev:Breven sträcker sig mellan 1931 - 36. De flesta skrevs när Stalin och Kaganovich inte var i Moskva samtidigt.
Brevväxling som inte nämner några planer på folkmord är inget bevis för folkmord.
Wilkman skrev:Många om inte de flesta brev nämner eller i detalj har med sädinsammingen att göra.
Hur väl stämde sifforna över sädesproduktionen i Kaganovitjs brev med de verkliga siffrorna?
Är du medveten om att Kaganovitj satt med i högsta sovjetiska ledningen (sekreterare i centralkommittén och chefsansvrig för jordbrukspolitiska avdelningen vid VKP(b))? Varifrån tror du att han själv fick sina rapporter?
En liten faktoid: Kaganovitj hade ansvar för att stärka utbyggnaden av sovchoserna och kolchoserna samt ansvar för att motverka det sabotage som kulakerna genomförde mot statliga åtgärder.
Wilkman skrev:Ingenstans står det att man skall döda en folkgrupp. (vad jag kommer i håg)
Inga bevis på
planerat folkmord alltså?
Wilkman skrev:Man kan dock läsa hur man bedrev etnisk rensning, fast man kallar det väl "dekulakisering" eller något sådant såklart.
Är du medveten om att
kulakerna var en samhällsklass och ingen
etnisk grupp? Det var storbönder (det är vad "kulaker" betyder). Vet du att det fanns vitryska och ryska kulaker med?
Vet du att svälten drabbade många andra områden i själva Ryssland - Volgaområdet, Ural samt Kazachstan? Tror du inte det fanns kulaker där med?
Wilkman skrev:Dessa två händelser hör ihop och de riktar sig mot Ukrainare, en folkgrupp.
Om du väljer att stirra dig blind på ENBART Ukraina, då kanske de "ukrainska kulakerna" där var fler än ryska, men även de ryska drabbades. Men tittar du på andra ryska områden, ja, där var de "ryska kulakerna" i majoritet.
Förresten, vet du också att de flesta dödsfallen inträffade i storstäderna, där ryssarna var fler? Kiev t.ex. Vet du det?
Wilkman skrev:Man sänder dessa Kulaker (eller skall man kalla dem ”Ukrainare”) [klipp]
Nej, man ska inte kalla kulaker för ukrainare - det är två vitt skilda begrepp. Som päron och äpplen.
Wilkman skrev:på långa resor utan några större förberedelser, till avlägsna platser där de väntade svält och smuts och slavarbete med stort dödlighet som följd, kan man kalla det folkmord, etnisk rensning eller bara grymhet, eller inkompetens och likgiltighet inför ett folks lidande? Jag vet inte, döm själv.
Vänta, nu börjar jag känna igen retoriken (långa resor, avlägsna platser, svält, smuts, slavarbete, stor dödlighet). Den svarta bilden målas upp med snabb pensel. Men konkret: vem sände vem och vart? Citat? Källor? Länkar? Hur många? På vems order? För vilka brott?
Eller är det bara din egen inre föreställningsbild av det hela?
Wilkman skrev:Detta hör ihop med svälten i Ukraina där man samlade in säden, och exporterade den, och lät ukrainaren dö av svält medan Sovjetstaten exporterade säden som ukrainarna odlat.
Man samlade in säden från
hela Ryssland (inte enbart i Ukraina som du vill göra gällande) och exporterade. När krisen sedan tillstötte och blev klar för högsta ledningen minskade man alltså exporten med 5 gånger och 501.000 ton säd gick
enbart till Ukraina. Detta slår undan benen på
teorin om avsikten med det hela.
Wilkman skrev:Var detta folkmord, eller inkompetens och eller likgiltighet inför ett folks lidande? Jag vet inte, döm själv.
Du verkar inte kunna bestämma dig om vilken "stämpel" du skalla sätta på allt det som hände.
Du frågar "folkmord"? Nej, det var ju inte det. Avsikten kan inte påvisas. Men jag tar gärna del av sådana källor om du har några.
Inkompetens? Säkert i en del fall. Säkert också medvetet sabotage i andra. Medveten felrapportering uppåt i ytterligare andra fall.
Likgiltighet för folks lidande? Nej, inte när omfattningen av svälten stod klar. Innan dess handlade det om att man inte var tillräckligt bra informerad uppe i högsta toppen. Direkt på plats var ivern bland det lokala partifolket för att uppnå de fastställda produktionssifforna så stor att man felrapporterade uppåt.
/MC