Niedzwiadek skrev: Ryska magar har med åren lärt sig tåla det mesta, vad jag, EU-kommissionären och många andra insatta i frågan hävdar är att Putin inte gjorde detta för att han var rädd för sina landsmäns hälsa utan att det fanns politiska motiv bakom. Man ville straffa den uppstudsiga polska högerregerigen precis som pandersson visat att man brukar agera då partier som inte är undfallande mot Kreml kommer i regeringsposition. Jag tror du själv är medveten om hur mycket Kremls agerande mot t.ex. ett Jusjtjenkostyrt Ukraina skiljer sig från vad det hade gjort mot om Janukovit suttit vid makten.
Varför gjorde Ukraina samma sak som Putin? Vilka motiv hade dom? Det kan inte ha varit så att det låg en ganska stor dos sanning i det Ryssland och Ukraina hävdade, dvs att Polackerna fuskade en hel del med köttet? Det är ju det första man måste fundera på. Sen är det väl ganska uppenbart att det inte började med köttet, det begriper ju var och en.
Men nog måste man ju få reagera/agera i sakfrågan även om det ligger andra motiv bakom...Polen kunde löst kötthistorien mycket snabbare, som man senare gjorde genom att 1. Tillåta inspektioner, 2. sluta djävlas angående Rysslands förhandlingar med OECD, men man ville bråka. Vad har Polen förlorat på att ta sitt förnuft tillfånga? Inget.
Och varför i hela friden skulle Rysslands agerande mot Ukraina vara likvärdigt oberoende av vem som styr? Ukrainas agerande gentemot Ryssland är ju inte oberoende av vem som styr Ukraina. Snälla nån, det behövs varken ett IQ-monster eller pandersson2 för att reda ut det förhållandet.
Niedzwiadek skrev: Man ville straffa den uppstudsiga polska högerregerigen precis som pandersson visat att man brukar agera då partier som inte är undfallande mot Kreml kommer i regeringsposition.
Jag var tvungen att ta detta särskilt och för sig igen i repris för det är vi har kärnan på ditt problem. "Inte undfallande" säger du. Ganska timid benämning på en KLART fientligt inställd ledning som går rätt så långa för att motarbeta Ryssland i stort och smått.
Niedzwiadek skrev:Jag tror det är ganska tydligt vad jag antyder. Jag betackar mig från att använda dåliga och omoderna glasögon, dessutom tror jag att du är så fäst vid dem att du inte hade klarat dig utan dem.
Ja det är synd att jag för debattens skull "varit tvungen" att så tydligt ta parti för Rysslands agerande i diverse frågor för det ger inte på långt när den verkliga bilden av vad jag egentligen tycker i alla dessa diskussioner jag deltagit i. Men som "debatten" såg ut här på forumet så ville testa att iaf lite pressa "gänget" på några svar.
Så jag har då fått det bekräftat att den gängse uppfattningen är som följer:
1. Ryssland har alltid fel och agerar ondskefullt bara för att djävlas, eller ännu värre - de agerar i eget intresse. Huuuu, säkert det enda landet i världen som gör så. Usch. INGET de företar sig är någonsin ett svar på en provokation eller ett svar på en agression utan det är alltid de som börjar bråket. Varje gång.
2. Polen eller andra öststater har aldrig fel i något dom företar sig och har de fel så gör det inget för dom är ju demokratier. Och de fåtaliga gånger de (gud förbjude) tar sig för att göra nåt som lite granna, men bara lite granna kan antydas vara en handling riktad mot Ryssland så är det bara ett försiktigt, motvilligt svar på Rysk agression.
Det var så det såg ut på forumet innan jag började skriva och detta är vad ni svarat mig när jag blandat mig i med min hårdvinkling åt andra hållet.
Osakligt är vad det är. Hoppas det dyker upp någon som orkar vara någorlunda balanserad.