Patton lönnmördad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Ola Häggström
Medlem

Re: Patton lönnmördad

Inlägg av Ola Häggström » 6 januari 2009, 23:53

Ursäkta, här har ni ropat på mig i flera dagar. Här har ni min (förhoppningsvis) hjälpande hand, och en "sakkunnig" bedömning.

Först, embolism är att blodpropp har lossnat någonstans ifrån (i detta fallet någonstans ute i pattons förlamade kropp, sannolikt endera benets stora vener) för att ge symtom någon annanstans (i detta fall lungorna).
Detta är en icke ovanlig komplikation till immobilisering (förlamning, gipsning, lång operation m.m.).

Beskrivningen av sjukdomsförloppet innebär i sammandrag att Patton fått lungemboli som gett övergående andnings/syresättningssymtom följt av ett senare akut skede (sannolikt ny embolisering). Slem- och vätskeansamling talar (enligt min kliniska erfarenhet) för att han då har embolier i en större del av lungartärträdet och att blodet "stockar sig" och trycker ut vätska i lungblåsorna i de kärl som fortfarande har flöde genom lungorna.
Han har här (enligt dagens definitioner) redan en "högerhjärtsvikt" (eng heart failure=hjärtsvikt vilket innebär att hjärtats pumpfunktion är otillfredställande). Vad man senare beskriver som "symtoms of heart failure" gissar jag är ödem (svullnad) även i resten av kroppen. Vid det laget förmår hjärtats högra del inte pumpa iväg blodet genom lungorna i den takt det "matas på" från vänsterhjärtat ut i kroppen varför vätska tränger ut ur blodkärlen i vävnaderna (lättast att observera i underhuden).

Beskrivningen är övertygande varför jag skulle satsa en ansenlig summa pengar på att NKVD-delen av berättelsen är nys.

Till olyckan:
Två bilar á 20 km/h kan nog ge halskotfraktur på en person som oförberedd slår i just nacken. Om nu Patton suttit vänd mot sin kollega och då dels inte anat kollisionen, dels kommit med sidan av nacken mot barriären mellan fram- och baksäte skulle det kuna förklara skillnaden mellan honom och övriga inblandade. Men en god portion otur måste han i så fall haft.
"Låghastighetsprojektil" låter väldigt vagt. Varför kan man inte vara mer specifik?
Att ge fraktur i två halskotor utan att lämna några avvikande yttre spår (alternativt att man lyckas hålla samtlig inblandad vårdpersonal förtegen) låter för mig mindre sannolikt.
I detta avseende är jag inte tvärsäker; traumatologi är jag mindre bevandrad i än invärtesmedicin.

Vänligast,
Ola Häggström

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 7 januari 2009, 19:33

Stora tack för svaren Ola!

Har också funderat en del på vad det rör sig om för projektil som har egenskaperna att den ger allvarliga skador, inte lämnar några övriga spår i kroppen samt sedan försvinner helt spårlöst.. Är "Slow projectile" ett vedertaget begrepp? Vad skjuter man med i thrillern?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 januari 2009, 21:38

Tack för utvärderingen!

Det enda som återstår är väl att läsa själva boken.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 9 januari 2009, 16:28

Att stryka med i låga hastigheter i äldre bilar är inte så svårt. Visserligen är de kraftiga i konstruktionen och klarar en hel del smällar. Men bälten saknas och inredningen innehåller ofta många detaljer som kan orsaka svåra och dödliga skador.

Lite anekdoter om bilsäkerhet i äldre bilar är tex
* Chrysler införde säkerhetstänkande 1950. En vadderad instrumentbräda ansågs skydda vi kollisioner. Bara det att vaderingen bestod av en plåtprofil klädd med läder utan stoppning.
* Plymouth införde 1956 dörrlås med två lägen. En vanlig dödsorsak bland billister innan dess var att vid en kollision öppnades alla dörrarna på bilen och passagerarna flög ut och blev överkörda av den egna bilen eller mötande.
* Mkt länge användes solida rattstänger i fordon. Kan liknas vid att föraren har ett drygt 1,5 meter lång spjut riktat mot huvudet/bröstet. Styrsnäckan sitter ju i vissa bilar även framför framvagnsbalken (PV och Duett tex) 8O .
* Vid en kollision med en äldre bil på 50 talet (?) så avled en flicka. Någon tydlig dödsorsak såg man inte mer än en skada på huvudet. Efter ett tag upptäckte man att en knapp saknades på instrumentbrädan. Knappen upptäcktes inuti flickans huvud.

Så att Patton skulle ha avlidit i en kollision i låg hastighet är inte alls osannolikt. Snarare mkt sannolikt.

perfetto
Medlem

Inlägg av perfetto » 12 januari 2009, 14:27

Jag har inga teorier vare sig för eller emot någon bakomliggande konspiration i just Patton-fallet, men att jämföra med andra olyckor i låg fart med dödlig utgång som ett argument här, känns lite fel.

Till att börja med är inte dödsorsaken helt glasklar här, tycks det. Känns som om underlaget kring det dödande traumat är lite lösgrundat och osäkert. Med dagens teknik kunde man konstaterat DNA från hud/hårrester på de kontaktytor man misstänkt som orsaker till skadorna, men i det här fallet får man utgå ifrån möjligt händelseförlopp styrkt av blod
(som ju kan hamna i princip varsomhelst under en kollision kraftig nog att kasta runt människor och lemmar i en kupé)

Min känsla lutar åt att det var kollisionen i sig som orsakade de skador som ledde till hans död, men teorin är inte lättare att styrka än det motsatta egentligen. Låg hastighet talar helt klart emot en fatal olycka även om möjligheten finns även där. Man kan ju som bekant drunkna i en liten vattenpöl under "rätt" förutsättningar.

Skriv svar