Kritik mot Forum för levande historia om baltutlämningen
Re: Kritik mot Forum för levande historia om baltutlämningen
Får man fråga Herr Deland om vad den kommande boken kommer att avhandla?
Mvh i all hast
PK
Mvh i all hast
PK
Jag är endast novis vad gäller baltutlämningen o övriga kommentarer.
Kan endast poängtera att den som skrev att männen som lämnade Baltikum 1944 i sina försök att undkomma Tysk mobilisering, i viss mån stämmer. I Estlands fall så gick högt uppsatta estniska politiker ut med gemensamma kommunikéer i samarbete med tyska myndigheter att aktivt deltaga i försvaret för Estlands jord. Striderna stod då om staden Narva, som har stark betydelse för estnisk o svensk historia. Tyskarna tryckte propagandablad om stadens betydelse bland annat. Man får ej glömma att de män som flydde 1944 i majoritet försökte undkomma Röda Arméns vedergällning. Tyskarnas värvningar till de estniska divisionerna började redan 1942(?) o därför känns årtalet 1944 något malpacerat. Baltutlämningen finns annars mycket väl beskrivet i P. O. Enquists bok om ovansagda ämne. Även om Enquist har dokumenterad röd historik, så är boken inte utan betydelse.
MVH Richard R.
Kan endast poängtera att den som skrev att männen som lämnade Baltikum 1944 i sina försök att undkomma Tysk mobilisering, i viss mån stämmer. I Estlands fall så gick högt uppsatta estniska politiker ut med gemensamma kommunikéer i samarbete med tyska myndigheter att aktivt deltaga i försvaret för Estlands jord. Striderna stod då om staden Narva, som har stark betydelse för estnisk o svensk historia. Tyskarna tryckte propagandablad om stadens betydelse bland annat. Man får ej glömma att de män som flydde 1944 i majoritet försökte undkomma Röda Arméns vedergällning. Tyskarnas värvningar till de estniska divisionerna började redan 1942(?) o därför känns årtalet 1944 något malpacerat. Baltutlämningen finns annars mycket väl beskrivet i P. O. Enquists bok om ovansagda ämne. Även om Enquist har dokumenterad röd historik, så är boken inte utan betydelse.
MVH Richard R.
-
pandersson2
- Medlem
Jag läste att Mats Deland hävdar att han skrivit en debattartikel i Dagens Nyheter tillsammans med Andrews Ezergailis. Eftersom jag inte lyckats hitta något sådant på nätet undrar jag om det finns debattartiklar i DN som inte finns på nätet samt om någon vet hur man kan få reda på om en sådan artikel finns överhuvudtaget.
- medundersåte
- Medlem
Det rör sig om en debattartikel med datumet 031120, antagligen så sträcker sig inte DN:s gratis onlinearkiv så långt tillbaka. Jag hittade det via Presstext som jag kommer in på genom att logga in via mitt universitetsbibliotek. Debattartikeln har rubriken Historiker kräver arkivöppning: "Hemlighetsmakeriet en skam för Sverige".pandersson2 skrev:Jag läste att Mats Deland hävdar att han skrivit en debattartikel i Dagens Nyheter tillsammans med Andrews Ezergailis. Eftersom jag inte lyckats hitta något sådant på nätet undrar jag om det finns debattartiklar i DN som inte finns på nätet samt om någon vet hur man kan få reda på om en sådan artikel finns överhuvudtaget.
-
pandersson2
- Medlem
Tackar,
du kan inte skriva vilka det var som undertecknat artikeln? Det jag trodde när jag läste Deland var att det varit han och Ezergailis som skrivit ensamma. Efter att ha läst titeln känns det snarare som det är ett upprop där rätt så många historiker är inblandade.
du kan inte skriva vilka det var som undertecknat artikeln? Det jag trodde när jag läste Deland var att det varit han och Ezergailis som skrivit ensamma. Efter att ha läst titeln känns det snarare som det är ett upprop där rätt så många historiker är inblandade.
Pröva med "Internet Archive"pandersson2 skrev: du kan inte skriva vilka det var som undertecknat artikeln? Det jag trodde när jag läste Deland var att det varit han och Ezergailis som skrivit ensamma. Efter att ha läst titeln känns det snarare som det är ett upprop där rätt så många historiker är inblandade.
Undertecknarna:
ANDREWS EZERGAILIS
Professor i historia, Ithaca College, USA
ANU-MAI KÖLL
Professor i baltisk historia, kultur och samhällsliv, Stockholms
universitet
CHARLES WESTIN
Professor i internationell migration och etniska relationer, Ceifo,
Stockholms universitet
KLAS ÅMARK
Professor i historia, koordinator för SveNaz-programmet, Stockholms
universitet
EFRAIM ZUROFF
Föreståndare Simon Wisenthalinstitutet, Jerusalem
MATS DELAND
Forskare inom SveNaz-programmet, Ceifo, Stockholms universitet
-
pandersson2
- Medlem
Jag tackar ånyo ödmjukast för hjälpen. När jag läste det först så var jag förvånad då jag hade svårt att se varför Ezergailis skulle gjort något med Deland, men i denna punkt, om att öppna arkiven, är det ju naturligt att de har ett gemensamt intresse.
-
pandersson2
- Medlem
Mats Delands bok som nämnts har nyss utkommit.
Mats Deland: Purgatorium – Sverige och andra världskrigets förbrytare
Mats Deland: Purgatorium – Sverige och andra världskrigets förbrytare
-
pandersson2
- Medlem
Om någon är intresserad så har jag haft ett meningsutbyte med Mats Deland på följande blogg.
http://rosierothstein.wordpress.com/201 ... comment-64
http://rosierothstein.wordpress.com/201 ... comment-64