Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
King Kong
- Medlem
G:son skrev:Om man ansåg det mödan värt att syssla med sådan knapphandel, skulle man nog inte ha tackat nej till ett antal Tiger-vagnar heller.

Om det någonsin hade funnits några Tiger-vagnar i Finland dvs, vilket jag starkt betvivlar.
Sen är det ju ganska intressant att man uppenbarligen struntade i en del annan krigsmateriel, som t.ex. ryska stridsvagnar, som ju bevisligen finns kvar än idag...
-
G:son
- Medlem
King Kong skrev:
Om det någonsin hade funnits några Tiger-vagnar i Finland dvs, vilket jag starkt betvivlar.
Sen är det ju ganska intressant att man uppenbarligen struntade i en del annan krigsmateriel, som t.ex. ryska stridsvagnar, som ju bevisligen finns kvar än idag...
Jag tror inte heller att det fanns några Tigrar i Finland. Varför man lade beslag på en del, och lämnade kvar annat, är inte lätt att veta. Poängen var bara, att villkoren i fredsfördraget från Moskva 1944 gav Sovjetunionen en möjlighet att i stort sett göra som de behagade, ända tills det slutliga fredsfördraget från Paris 1947 blev ratificerat.
-
King Kong
- Medlem
G:son skrev:Varför man lade beslag på en del, och lämnade kvar annat, är inte lätt att veta.
Det här är ren spekulation, men man förväntade sig kanske från sovjetiskt håll att Finland i sin helhet mer eller mindre skulle "tillfalla" Moskva rätt snart efter att Tyskland var besegrat...
-
Urban
- Medlem
Dessutom så fick Finland behålla material som erövrats från tyskarna efter att Finland slutit fred med ryssarna. det nämns bland annat att mindre båtar som tagits från tyskarna fick behållas medan man tvingades lämna över en hel del annat.
Dock så håller jag med om att man nog fick ge allt som ryssrna ville ha samt hitta allt av värde för att få ner krigsskadeståndet.
PS. en bieffekt av krigsskadeståndet blev att Finland fick en bra varvsindustri då man byggde många isbrytare och handeslfartyg åt Sovjetunionen..
-
larth
- Ny medlem
En äldre tråd, men... har inte sett något någonstans om Tyska tigrar i Finland. StuG'arna var de bästa tyska vagnarna som användes. Finnarna köpte också och tog emot Panzer IV, men de såg aldrig strid eftersom kriget mot Sovjet tog slut. De skickades norrut men kom aldrig i stridskontakt med sina forna ägare. Två mycket bra böcker är
"Wehrmachtin Panssarit Suomenessa / Panzers in Finland" av Kari Kuusela som behandlar alla Tyska stridsvagnar i Tysk tjänst i Finland.
"Sumoalaiset Panssarivaunut 1918 - 1997 / The Finnish Armoured Vehicles" av Esa Muikku och Jukka Purhonen som handlar om alla pansar fordon i Finska armen. För andra världskriget listas alla typer och antal för ett antal olika datum 1941 - 1944.
Bägge två är på Finska och Engelska.
Angående den Tyska tigern till Japan så såldes en Tiger Ausf. E till Japan för 650.000 Reichmark och det betalades även. Stridsvagnen skickades till Bordeaux i Okt 1943 men levererades aldrig. I September 1944 "lånades" den ut till Wehrmacht. Detta är beskrivet i "Der Panzer-Kampfwagen Tiger und Seine Abarten" av Walter J. Spielberger. Där är också en kopia av räkningen från Henschel till den Japanska inköparen Showa Tsushu Kaisha med.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Välkommen larth,
Jag trodde IV'orna var i strid men se hur fel man kan ha.
MVH
Hans
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
Lite OT, men en Panzer IV användes i "Okänd soldat" från 1955, där den fick föreställa en sovjetisk stridsvagn.
-
larth
- Ny medlem
Tack Hans!
Hur är den filmen?
mvh
Lars
-
panzerIV
- Medlem
Lite OT kanske men hade någon av Luftwaffes fältdivisioner eller Hermann Göring Tiger-vagnar?
-
B Hellqvist
- Redaktör emeritus
-
Kontakt:
panzerIV skrev:Lite OT kanske men hade någon av Luftwaffes fältdivisioner eller Hermann Göring Tiger-vagnar?
Fältdivisionerna hade inga egna pansarenheter, men HG hade en bataljon Panther.
-
Possi
- Medlem
King Kong skrev:G:son skrev:Varför man lade beslag på en del, och lämnade kvar annat, är inte lätt att veta.
Det här är ren spekulation, men man förväntade sig kanske från sovjetiskt håll att Finland i sin helhet mer eller mindre skulle "tillfalla" Moskva rätt snart efter att Tyskland var besegrat...
Om vi börjar med tråd frågan så kan jag med 200% bestämdhet avfärda att någon enda Tiger stridsvagn skulle ha hittat sig till Finland under VK2. De pansar förband tyskarna hade i Finland var på max bataljons styrka, och beståd av äldre PzIII och PzII och franska krigsbytes vagnar.
Sedan så hade inte Sovjet inte "friahänder" i Finland, detta pga av sommaren 1944 avvärjningssegrar.
Som jämnförelse så kan ni se på det här dokumentet som en finsk forskare hittade i det ryska utrikesdepartementets arkiv som har en egen tråd på AHF.
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... c&start=15
Vidare så gjorde vapengömarna sitt för att få Sovjetledningen och det finska kommunistpartiet att förstå att någon kupp som den i Prag aldrig skulle kunna ske utan våldsamheter.
-
MD650
- Redaktör emeritus
Possi skrev: Om vi börjar med tråd frågan så kan jag med 200% bestämdhet avfärda att någon enda Tiger stridsvagn skulle ha hittat sig till Finland under VK2. De pansar förband tyskarna hade i Finland var på max bataljons styrka, och beståd av äldre PzIII och PzII och franska krigsbytes vagnar.
.
Fritt taget ur minnet med viss risk för felaktigheter men tyskarna hade bl.a. två bataljoner med blandade vagnar (kan ha varit 201?/204??-nånting) samt 303.StuG-Brigade under sommaren 1944. Det är dom jag kommer ihåg ur minnet.
Som sagt ovan , det fanns inga tunga strvbataljoner från Tyskland i Finland.

-
larth
- Ny medlem
MD650 skrev:Possi skrev: Om vi börjar med tråd frågan så kan jag med 200% bestämdhet avfärda att någon enda Tiger stridsvagn skulle ha hittat sig till Finland under VK2. De pansar förband tyskarna hade i Finland var på max bataljons styrka, och beståd av äldre PzIII och PzII och franska krigsbytes vagnar.
.
Fritt taget ur minnet med viss risk för felaktigheter men tyskarna hade bl.a. två bataljoner med blandade vagnar (kan ha varit 201?/204??-nånting) samt 303.StuG-Brigade under sommaren 1944. Det är dom jag kommer ihåg ur minnet.
Som sagt ovan , det fanns inga tunga strvbataljoner från Tyskland i Finland.

Är ut och reser nu, så inga böcker tillgängliga. Förutom 303 fanns det en abteilung 1122 och två (?) andra batterier av StuG's under '44. Panzer abt 211 kommer jag inte ihåg vad den hade. Möjligen fanns det med någon Panzer IV med en kort 75 mm kanon. Sedan hade någon tysk enhet även "Maultier".
-
larth
- Ny medlem
Lite googlande hittade en översikt
http://www.battlefront.com/products/boo ... nzers.html som är Boken i ämnet. Här listas:
- Sturmgeschütz-Batterie 741
Sturmgeschütz-Batterie 742
Sturmgeschütz-Brigade 303
Sturmgeschütz-Abteilung 1122
Panzerkampfwagen-Zug 217
Panzerkampfwagen-Zug 218
Panzerkampfwagen-Zug 219
Panzer-Abteilung 40 z.b.V.
Panzer-Abteilung 211
Panzersicherungskompanie z.b.V.
Panzerspähzug 20. Gebirgsarmee
21. (Sfl.)/Werfer-Abteilung 11
Sökte vidare och hittade
http://www.geocities.com/finnmilpge/fmpg_pz211.html med mer info im några av enheterna.