Tyckte också det lät konstigt. Kollade sedan på Luxemburg i lexikonet och där framkom det att 5.259 luxemburgare totalt dog. 2.848 av dem dog i tysk uniform.Hans skrev:Utan att ha tid att leta källor just nu är den bibeln inte mycket värd för mig eftersom den har ett stort (Mako skrev:Här är siffrorna från min WW2-bibel (The Oxford Companion to World War Two):
Luxemburg: 5.000 (varav 0 civila)
) fel - 0 civila i Luxemburg är inte korrekt. F.ö. tror jag att 5 000 militära är högt räknat - jag får återkomma.
MVH
Hans
Amerikanska och franska förluster under andra världskriget??
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
Att endast 350 000 japanska civila omkom kan väl inte heller stämma? Förutom 150-200 000 döda till följd av kärnvapenangreppen så dog ju hundratusentals till följd av brandbombningarna av andra japanska städer (man hör ibland siffror runt 100 000 för endast ett anfall mot Tokyo - är dock osäker på hur pass trovärdiga dessa uppgifter är).
- Belisarius
- Medlem
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
Tja, vid striderna mot 17SS-pansargrenadjärdivisionen o 6:e Fallskärmsjägardiv vid Artgentain blev dom ganska illa åtgångna, även om de till slut håller ställningarna ...med hjälp av en egen pansardivisions undsättning och flygöverläge 100-0Martin Lundvall skrev:Titta på Band of Brothers, där blir inte de dåliga amerikanska soldaterna slaktade.Rarw skrev:U.S Blev ju totalt slaktade den första perioden på "väg" in i Tyskland.
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Hur var det vi skulle inte diskutera detta mer i denna tråden?Feldwebel Otto skrev:Tja, vid striderna mot 17SS-pansargrenadjärdivisionen o 6:e Fallskärmsjägardiv vid Artgentain blev dom ganska illa åtgångna, även om de till slut håller ställningarna ...med hjälp av en egen pansardivisions undsättning och flygöverläge 100-0Martin Lundvall skrev:Titta på Band of Brothers, där blir inte de dåliga amerikanska soldaterna slaktade.Rarw skrev:U.S Blev ju totalt slaktade den första perioden på "väg" in i Tyskland.
/Martin
Jag vet inte vad du pratar om jag har sett serien en gång och inte lagt mycket konkret på minnet, men jag tycker att det är
anmärkningsvärt att du tar fram en enskild händelse där de blev attackerad av bland annat av en pansargrenjadärdivision, de lyckas hålla ställningarna, förvisso med hjälp, och detta räknar du som dåligt kanske rent av att de blev slaktade?
/Martin
68 civila dödades och 35 skadades vid Japanernas anfall mot Pearl Harbor.Stefan Lundgren skrev:Det var nog några amerikanska civila som dödades i samband med attackerna i Pearl Harbour, men jag har inte hört talas om att det var några som dog på det amerikanska fastlandet. Såvitt vad jag vet så blev inga amerikanska städer bombade under kriget.
MVH
Re:
Det var väl några civila som strök med när japanerna skicka små luftballonger med små bomber?! tror det var några som skadades eller dog men är inte säker...Battler skrev:68 civila dödades och 35 skadades vid Japanernas anfall mot Pearl Harbor.Stefan Lundgren skrev:Det var nog några amerikanska civila som dödades i samband med attackerna i Pearl Harbour, men jag har inte hört talas om att det var några som dog på det amerikanska fastlandet. Såvitt vad jag vet så blev inga amerikanska städer bombade under kriget.
MVH
Re: Re:
http://blog.cleveland.com/metro/2008/07 ... _deat.htmlsvenne540 skrev:Det var väl några civila som strök med när japanerna skicka små luftballonger med små bomber?! tror det var några som skadades eller dog men är inte säker...
MVH
Hans
Re: Amerikanska och franska förluster under andra världskriget??
japp då hade man lite rätt i alla fall!! Tack HansHans skrev:http://blog.cleveland.com/metro/2008/07 ... _deat.htmlsvenne540 skrev:Det var väl några civila som strök med när japanerna skicka små luftballonger med små bomber?! tror det var några som skadades eller dog men är inte säker...
MVH
Hans
När jag tittade i tabellen ovan med många länder så slog mig ett antal frågor som jag gärna skulle vilja att någon kunnig person fylde i.
1. Förlusterna av civila 1,4 miljoner) i Jugoslavien verkar fullkomligt vettlösa, kan dessa verkligen vara korrekta? isåfall vad förorsakade denna massdöd.
2. Vad dog de civila Indierna av? att det strök med endel till sjöss är väl uppenbart, men 13000? är det någon konflikt till lands i något gränsområde jag missat?
1. Förlusterna av civila 1,4 miljoner) i Jugoslavien verkar fullkomligt vettlösa, kan dessa verkligen vara korrekta? isåfall vad förorsakade denna massdöd.
2. Vad dog de civila Indierna av? att det strök med endel till sjöss är väl uppenbart, men 13000? är det någon konflikt till lands i något gränsområde jag missat?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Vad gäller Jugoslavien ska man inte glömma att det fanns ett antal faktioner som bedrev etnisk rensning. Bulgarer, Ungrare, Kroater, Chetnicks (mestadels Serber), den serbiska marionettregeringen och Titos partisaner. Särskilt Kroaterna ägnade sig mycket åt att försöka ha ihjäl så mycket av "fel" etnisk grupp som möjligt. Tyskarna hade även ihjäl väldigt många civila som straff för partisanattacker.
Delar av det som idag är Burma tillhörde Brittiska Indien och erövrades av Japanerna.
Delar av det som idag är Burma tillhörde Brittiska Indien och erövrades av Japanerna.