Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Stefan Lundgren skrev:Amerikanen Jesse Owens var svart, han tog bl a fyra medaljer under Berlin-OS och vad jag har hört och läst så tvekade eller vägrade Hitler skaka hand med honom.
Vad jag hört och läst är det osant. Det finns f.ö. inget reglemente som säger att statschefer måste hälsa på medaljörer. Det hade vart skillnad om Hitler delat ut medaljer, men jag har inte hittat någon uppgift om att han gjorde det.
http://www.faktoider.nu/owens.html
-
Müller
- Medlem
Alla Märken som Hitler använe sig av som Järnkorset, Örnen och hakkorset komemr ju inte i ursprung fån nazismen.
Hitler var en riktigt tjuv på sådana grejjer (^^), men Hitler började använda "hälsningen" när han sett ett filmklipp (tror jag) med mussolini som användt hälsningen.
-
Donkeyman
- Saknad medlem †
Hexmaster skrev:Jovisst, men var det frågan om någon sorts tvång? Vad skulle "bråk" kunna innebära? Räknades det som en artighet att "heila", eller en nödvändighet?
Om du är medlem av en nations trupp till OS förväntas du att iaktta en viss "dress code". Du förväntas vidare att uppföra dig enligt vissa normer. Samma gäller för övrigt för det mesta av idrott även på lägre nivå den dag som är. Du representerar en nation, en klubb eller något annat.
Om så lagledningen av något skäl bestämmer att du skall göra nazihälsning är det nog inte så enkelt att låta bli. Jämför fallet med de Amerikanska sprinters som gjorde "Black Panther" hälsning på prispallen för si så där 25 år sedan. Det blev ett dj****a liv "over there".
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 8 augusti 2005, 16:33
Hexmaster
Är det du som har skrivit texten på den där sidan, man slutar aldrig att häpnas inför historiska händelser.
Stefan
-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Donkeyman: Jo, vi är nog fler som associerat till de svarta handskarna i Mexico, men i det fallet kunde ju ingen missa att det var en protest det var frågan om. Men eftersom jag inte vet exakt hur Hitlerhälsningen användes så böjer jag mig i den här frågan; var det begränsat till nazister eller tyskar, eller förväntades de som varken var det ena eller det andra göra det?
Stefan: Visst är det min text, uppgifterna kommer från diverse håll. Som du förstår blev jag nyfiken när du nämnde medaljutdelningen eftersom jag förgäves letat efter just den sortens uppgifter.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
-
Kontakt:
av Stefan Lundgren » 8 augusti 2005, 17:51
Hexmaster skrev:
Stefan: Visst är det min text, uppgifterna kommer från diverse håll. Som du förstår blev jag nyfiken när du nämnde medaljutdelningen eftersom jag förgäves letat efter just den sortens uppgifter.
Eller är jag snarare osäker själv nu, eftersom det som jag lärde mig i skolan för många år sedan verkar vara felaktiga nu. Det var min lärare under högstadietiden som sa att Hitler vägrade skaka hand med Owens. Jag har en bok om OS av en som heter Greenberg nånting, men jag vet inte vad den finns nånstans....Därifrån har jag för mig att det också står nånting om Hitler/Owens under Berlin-OS. Samtidigt undrar jag hur mycket det stämmer kring Hitler som jag lärde mig under skoltiden. För under universitetstiden har jag bara studerat svenska förhållanden mellan 1500-1800/talen.
Jag håller på att leta reda på de citat från de engelska spelarna som gjorde nazisthälsningen.
Om det inte också är propaganda förstås.
Stefan
-
Flensburg
- Medlem
Det förekom inga hitlerhälsningar under OS 1936. Möjligen från de tyska deltagarna.
Utan den hälsningen som de övriga deltagarna gjorde under intåget till stadion var en ny hälsning som skulle användas på OS. Såg ett film klipp om detta där de förklarade skillnaden.
-
Andreas Wien
- Medlem
Det förekom inga hitlerhälsningar under OS 1936. Möjligen från de tyska deltagarna.
Utan den hälsningen som de övriga deltagarna gjorde under intåget till stadion var en ny hälsning som skulle användas på OS. Såg ett film klipp om detta där de förklarade skillnaden.
Jag har ocksa för mig att det fanns tva varianter av den sk. hälsningen under olympiaden i Berlin 1936. Fransmännen använde sig av den "neutrala" segerhälsningen, som i efterhand kom att tolkas som en hälsning till det politiska NSDAP.
Mvh Andreas Wien
-
Rommel
- Tidigare medlem
Jo Hitler delade ut Järnkors till några medlemmar ur Hitlerjugend i slutet av 1945 ( se Undergången ) och vad gäller hälsningen så kommer det i grund och botten från Romarriket. Mussolini ville ju som bekant skapa ett nytt Romarrike och började att andvända deras hälsning med utsträckt högerarm samtidigt som man sade hell Caesar om man sade hell Mussolini har jag ingen aning om. Men Hitler lät sig inspireras av sin blivande vän Il Duce och tog hans hälsning.
Orden Heil Hitler är motsatsen till Hell Caesar hell är en Latinsk form av var hälsad alltså var helsad Caesar Hitler blev förtjust i iden och tog den tyska formen av var hälsad alltså Heil.

-
Hexmaster
- Saknad medlem †
-
Kontakt:
Fast i slutet av 1945 var han nog död, Adolf.
-
Rommel
- Tidigare medlem
Förlåt i slutet av KRIGET då.
-
hoffe_salem
- Medlem
Rommel skrev:Förlåt i slutet av KRIGET då.
April-Maj 1945 är väl inte i slutet av 1945 snarare i början så det är väl inte konstigt att han reagerar på det...
/Hoffe
-
MD650
- Redaktör emeritus
Ytterligare ett ovidkommande inlägg av Rommel har raderats.