Varför hackar en del på dom allierade?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 16 februari 2005, 15:14

D. Löwenhamn skrev:Tyska soldater lärdes att respektera Genevekonventionen.
Obs att ovanstående inte behöver betyda samma sak som att Tyskland hörde till undertecknarna.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 16 februari 2005, 15:16

Replikerar på mig själv här: D Löwenhamn är alltså inte helt rätt ute när han i detta ämne tar upp att tyska soldater lärde sig genevekonventionen. I den versionen de hade fanns inte skyddet av civila och endast grundläggande regler vad gäller behandling av krigsfångar.

Som referens om ni vill, så gäller 1:a konventionen sårade och sjuka i fält och den 2:a sårade, sjuka och skeppsbrutna på stridskrafter till sjöss. De fanns under 1VK.

Confident
Tidigare medlem

Upphävande av alla regler och konventioner

Inlägg av Confident » 16 februari 2005, 15:17

Var det inte som så att Goebbles i raseri och hämdbegär över de allierades bombningar försökte övertala Hitler att ge upp konventionen ("spotta de allierade rakt i ansiktet...") och avrätta tillfångatagna flygare, m fl.

Till och med att sätta in giftgas; sarin, m m

Mina uppgifter hämtar jag från det jag läst i Beevors Berlin.

Kan någon bekräfta om det jag skriver stämmer? :)

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 16 februari 2005, 17:38

Mig veterligen hade Tyskland undertecknat såväl Haagkonventionen av år 1907 som 1929 års Genèvekonvention.

Däremot kan dessa möjligen ha ansetts varit satta ur spel då de (eventuellt) inte gällde om någon av de krigförande parterna inte hade undertecknat dem (vilket möjligen skulle kunna vara Rumänien eller Bulgarien?). Detta argument har jag för mig anfördes av försvaret i Nürnbergrättegångarna, där argumentet dock sågades på något sätt som jag inte kommer ihåg och inte orkar kolla upp just nu.

Ursäkta om jag är diffus, återkommer i ärendet när jag kollat upp det om ingen annan som vet mer exakt besked hinner före.

Det vore för övrigt intressant med en ordentlig utredning av vilka konventioner som gällde och inte gällde för de olika krigförande parterna under andra världskriget. Detta gör sig dock troligen bäst i en egen tråd.

Henrik

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 16 februari 2005, 17:59

tobbe skrev:Johan:

Det har jag redan skrivit.
Du får gärna upplysa mig om på vilket sätt tyska respektive allierade krigsförbrytelser på västfronten låg på helt olika nivåer. Jag är inte omedveten om Malmédymassakern med mera, men till skillnad från östfronten rörde det sig (så som jag uppfattat det) om enstaka krigsförbrytelser och inte någon allmän inställning. På samma sätt gjorde de allierade sig skyldiga till enstaka förbrytelser på västfronten. Vari ligger de på helt olika skala och grymhet?

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 februari 2005, 18:59

Om jag inte misstar mig, så var ryssarna ute tidigt med massakrer på krigsfångar både i Katyn (12000 polacker) och i öppningsskedet av Barbarossa. Var det inte så att man efter bara några dagar hittade ett antal tyska soldater som tagits till fånga och som summariskt avrättats?

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 17 februari 2005, 15:14

Johan Elisson skrev: Du får gärna upplysa mig om på vilket sätt tyska respektive allierade krigsförbrytelser på västfronten låg på helt olika nivåer. Jag är inte omedveten om Malmédymassakern med mera, men till skillnad från östfronten rörde det sig (så som jag uppfattat det) om enstaka krigsförbrytelser och inte någon allmän inställning. På samma sätt gjorde de allierade sig skyldiga till enstaka förbrytelser på västfronten. Vari ligger de på helt olika skala och grymhet?

/Johan
Man kan räkna upp ett handfull krigsförbrytelser från de västallierades håll på västfronten. I de fallen gäller det krigsfångar.

Man kan räkna upp flera hundra och uppåt när det gäller krigsförbrytelser från tyskarna på östfronten. Många av krigsförbytelserna begicks mot civilia.

Varför denna förkärlek till tyskarna?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 17 februari 2005, 16:01

tobbe skrev:
Johan Elisson skrev: Du får gärna upplysa mig om på vilket sätt tyska respektive allierade krigsförbrytelser på västfronten låg på helt olika nivåer. Jag är inte omedveten om Malmédymassakern med mera, men till skillnad från östfronten rörde det sig (så som jag uppfattat det) om enstaka krigsförbrytelser och inte någon allmän inställning. På samma sätt gjorde de allierade sig skyldiga till enstaka förbrytelser på västfronten. Vari ligger de på helt olika skala och grymhet?

/Johan
Man kan räkna upp ett handfull krigsförbrytelser från de västallierades håll på västfronten. I de fallen gäller det krigsfångar.

Man kan räkna upp flera hundra och uppåt när det gäller krigsförbrytelser från tyskarna på östfronten. Många av krigsförbytelserna begicks mot civilia.

Jag tror inte vi kommer nån vart här, det där är en återupprepning.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 17 februari 2005, 16:13

tobbe skrev:Man kan räkna upp flera hundra och uppåt när det gäller krigsförbrytelser från tyskarna på östfronten. Många av krigsförbytelserna begicks mot civilia.
Läs min fråga igen tobbe. Östfronten låg inte på västfronten vad jag vet.
Vilken förkärlek? Det är du som är fördomsfull och tror att man älskar tyskarna bara för att man pratar om den mindre uppmärksammade delen av historien.

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 17 februari 2005, 17:10

Du har fattat det här fel. Att jag menar västfronten är fel.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 17 februari 2005, 21:02

tobbe skrev:Du har fattat det här fel. Att jag menar västfronten är fel.
Nej, jag har inte fattat fel. Du påstod att det var absurt att jämföra tyska krigsbrott med västallierades. Det tycker inte jag, så länge man jämför tyska respektive västallierade krigsbrott på västfronten med varandra, och tyska respektive sovjetiska krigsbrott på östfronten med varandra.

Min fråga till dig var således, på vilket sätt ligger detta på helt olika nivåer? På västfronten var tyskarna mer benägna att bryta krigets lagar, men inte absurt mycket mer än de västallierade. På östfronten var båda sidor lika goda kålsupare.

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 17 februari 2005, 21:16

Ok du har alltså menat så hela tiden. Då håller jag med dig att det inte är absurt även om det inte var det jag syftade på.
Däremot som jag skriv först att jämföra de västallierades soldater krigsförbrytelser med de tyska det tycker jag är absurbt.
Senast redigerad av 1 tobbe, redigerad totalt 17 gånger.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 februari 2005, 21:57

Johan Elisson skrev:På östfronten var båda sidor lika goda kålsupare.
Kan så vara i antal ihjälslagna. Men Röda armén hade inte någon plan som graderade olika folkslags värde och dödandet var inte ideologiskt motiverat i samma utsträckning.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 17 februari 2005, 22:02

Probstner skrev:
Johan Elisson skrev:På östfronten var båda sidor lika goda kålsupare.
Kan så vara i antal ihjälslagna. Men Röda armén hade inte någon plan som graderade olika folkslags värde och dödandet var inte ideologiskt motiverat i samma utsträckning.

/ Probstner
Hehe, det där kan man ju vända på att säga att: nä, sånt beteende kan man ju allmänt vänta sig från ryssarna. Tyskarna behövde en sjavig idelogi för att sjunka till den nivån..

/troll, troll. :D

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 februari 2005, 22:04

Sorgligt nog kan det nog ligga en del i det.

/ Probstner

Skriv svar