60 år sen dresden

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 12 februari 2005, 18:44

stanislav:

Det jag tycker var felaktigt utfrån de Alierades sida var bla bombning av ett mål som inte hade något som helst påverkan av krigets utgång eller för den delen inte något stort militäriskt värde.

Då platsar Dresden och Pforzheim väldig bra på den listan utifrån ett Tyskt perspektiv

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 12 februari 2005, 18:47

Battler skrev:När den tyska industrin gick på högvarv för krigsansträngningarna, så var även företagen i Dresden inblandade. I staden och dess ytterområden fanns tillverkning av optik, (Zeiss-Ikon)glas, (Siemens) radar och elektronikkomponenter, tändrör till luftvärnsgranater, gasmasker, motorer till Junker-plan, delar till cockpit för Messerschmitt jaktplan samt ett oljeraffineri. Dessa fabriker sysselsatte ca 10.000 personer varav 1.500 på fabriken för tändrör till luftvärnsgranater.

MVH
Battler:

Dessa företag som du nämnar var låg dessa?I stadens mitt eller en bit utanför och i så fall vad är en bit utanför, trots allt var det city kärnan som fick ta mest stryck.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 12 februari 2005, 18:52

Så britterna hade kunnat minimera sina förluster genom att kapitulera 1941? Krig är chickenrace med tunga vapen.
Yup, det var det bomboffensiven syftade till. Men till skillnad från Tyskland 1945 så hade Britterna kapacitet och försvara sig och det till den milda grad att offensiven bröts. Frankrike, Polen, Belgien, Norge, Danmark, Holland, Luxemberg hade gjort det tidigare i kriget.

Hur långt tillbaka kan man ta upp oförrätter? Och kan man hämnas en oförrätt some ens fiende har gjort mot en tidigare moståndare?
Vi måste nog anse att kriget mellan England och Tyskland börjar i September 1939 och ta det därifrån.

Tack för rättelsen angående Persien och förklaringen till skillnaden. Är dessvärre inte speciellt insatt i den konflikten. Hur definierade man moståndarna från brittiskt håll? Att bomba till underkastelse låter lite överdrivet? Jag antar att moståndet mot britterna var av guerilla karaktär och utan uniformer eller annat som utmärker kombatanter? Om så är fallet är det kanske inte heller det bästa exemplet i mitt tycke.

Är då även tyska ledningen helt utan skuld för att kriget drevs så långt och hårt?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 februari 2005, 19:18

Mr x skrev: Battler:

Dessa företag som du nämnar var låg dessa?I stadens mitt eller en bit utanför och i så fall vad är en bit utanför, trots allt var det city kärnan som fick ta mest stryck.
Lade in detta då det förekom uppgifter att det inte fanns någon industri i Dresden som producerade för de väpnade styrkorna. Man får också betänka att bombflyget inte hade någon precision, var man ute efter en fabrik eller en rangerbangård så fick nog hela stadsdelen bomber som nämda mål låg i.

MVH

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 februari 2005, 19:28

Tysken skrev:Det handlade inte om ett par Junkers-Motorer som blev producerad i Dresden, det handlade inte om förstöringen av några företag som var placerade i eller omkring Dresden.
Hej och välkommen till forumet. Så till ditt inlägg: Vad har du för källa för att motortillvekningen var fåtalig (2 st), Dresden hade ju som bekant inte blivit så hårt uppvaktad av de allierade bombflottorna innan februari-räden. Junkersmotorfabriken kunde mycket väl stampa fram 50-100 eller fler, motorer per månad.

MVH

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 februari 2005, 19:55

Mr x skrev:Battler:

Ja nu är det upp på tapeten snart 60år sedan bomangreppen av Dresden

Nästan alla städer förutom(tror jag Cologne)som du beskriver i texten hade ett militärt mera intresant värde är Dresden därför kommer det alltid vara mera debat kring Dresden. Men visst det finns andra städer som fick lida oerhört mycket pga dessa Alerade bombningar, den enda staden som jag mins som man ev kan liknas med Dresden skulle vara Pforzheim som oxaå drabbades hårt. På en timme dödades 20K av en befolkning av 60K mestadels civila där staden inte hade något som helst militärt intresse
Det är tragiskt med att civila kommer i kläm, men sånt är krig. Om Dresden är det mesta skrivet som går att skriva på forumet, gör en sökning på "Dresden". Vad jag vill är att det startas trådar om andra bombmål som t ex Berlin, staden anfölls under fyra och en halv månad vintern 1943-44, där enskilda anfall översteg Dresden-räden både i antal plan och ton levererad vapenlast. Andra hårt drabbade städer som t ex Cologne (Köln), Duisburg, Essen, Bochum, Mannheim, Dortmund, Düsseldorf, Krefeld, Mülheim, Gelsenkirchen mm förtjänar också uppmärksamhet på forumet. Pforzheim t ex vet jag inget om (gick den under något annat namn), starta gärna en tråd om denna stad.

MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 februari 2005, 21:22

Battler skrev:När den tyska industrin gick på högvarv för krigsansträngningarna, så var även företagen i Dresden inblandade. I staden och dess ytterområden fanns tillverkning av optik, (Zeiss-Ikon)glas, (Siemens) radar och elektronikkomponenter, tändrör till luftvärnsgranater, gasmasker, motorer till Junker-plan, delar till cockpit för Messerschmitt jaktplan samt ett oljeraffineri. Dessa fabriker sysselsatte ca 10.000 personer varav 1.500 på fabriken för tändrör till luftvärnsgranater.
Om man studerar en karta över Dresden, ser man att militära mål som t.ex. det stora garnisonsområdet i stadens norra ytterkant (som t.o.m. en brittisk bombfällare skulle kunna träffa även en dålig dag) blev i princip oskadat. De allra flesta bomberna fälldes över bostäder i stadens centrum. Man kan väl hävda att RAF därmed lyckades döda så pass många av de 10.000 anställda, att produktionen blev lidande, men då infinner sig frågan: var man ute efter ett krigsviktigt mål (fabriken), eller ville man få bonuseffekten att kanske träffa fabriken och nästan säkert döda arbetaren i sin bostad?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 februari 2005, 21:23

tobbe skrev:Jag förstår inte varför ni nämner att Dresden hade många gamla kyrkor osv, som var viktiga kulturella objekt som ett argument. Ingen av parterna i kriget tog hänsyn till något sådant. Varför skulle de allierade ha gjort det när de bombade Dresden? Det var ju krig.
Kyrkor, museer och gamla palats brukar i allmänhet bidra i ytterst ringa grad till krigsproduktionen. Om bomberna som slog sönder kulturminnesmärkena istället fallit över krigsviktiga industrier, så tror jag få hade haft några invändningar...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 februari 2005, 21:26

Battler skrev:
Mr x skrev: Battler:

Lade in detta då det förekom uppgifter att det inte fanns någon industri i Dresden som producerade för de väpnade styrkorna. Man får också betänka att bombflyget inte hade någon precision, var man ute efter en fabrik eller en rangerbangård så fick nog hela stadsdelen bomber som nämda mål låg i.

MVH
Det var RAF:s dåliga precision (samt utsatthet för tysk jakt) som gjorde att man inriktade sig på att bomba större areor. Man gjorde en dygd av nödvändigheten, och utformade en aggressiv strategi för att orsaka så stor skada som möjligt på civila mål.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 12 februari 2005, 21:48

Battler skrev:
Mr x skrev:Battler:

Ja nu är det upp på tapeten snart 60år sedan bomangreppen av Dresden

Nästan alla städer förutom(tror jag Cologne)som du beskriver i texten hade ett militärt mera intresant värde är Dresden därför kommer det alltid vara mera debat kring Dresden. Men visst det finns andra städer som fick lida oerhört mycket pga dessa Alerade bombningar, den enda staden som jag mins som man ev kan liknas med Dresden skulle vara Pforzheim som oxaå drabbades hårt. På en timme dödades 20K av en befolkning av 60K mestadels civila där staden inte hade något som helst militärt intresse
Det är tragiskt med att civila kommer i kläm, men sånt är krig. Om Dresden är det mesta skrivet som går att skriva på forumet, gör en sökning på "Dresden". Vad jag vill är att det startas trådar om andra bombmål som t ex Berlin, staden anfölls under fyra och en halv månad vintern 1943-44, där enskilda anfall översteg Dresden-räden både i antal plan och ton levererad vapenlast. Andra hårt drabbade städer som t ex Cologne (Köln), Duisburg, Essen, Bochum, Mannheim, Dortmund, Düsseldorf, Krefeld, Mülheim, Gelsenkirchen mm förtjänar också uppmärksamhet på forumet. Pforzheim t ex vet jag inget om (gick den under något annat namn), starta gärna en tråd om denna stad.

MVH
Battler:

Dresden har jag mest kunskap om du jämför det med de övriga som du nämner med undantag för ev Berlin, sen är det alltid lättare att prata/disskutera om städer man har besökt. Än så länge har jag bara besökt Dresden,Köln,Berlin,Dusseldorf de andra du nämner har jag inte besökt.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 februari 2005, 22:55

B Hellqvist skrev: Om man studerar en karta över Dresden, ser man att militära mål som t.ex. det stora garnisonsområdet i stadens norra ytterkant (som t.o.m. en brittisk bombfällare skulle kunna träffa även en dålig dag) blev i princip oskadat. De allra flesta bomberna fälldes över bostäder i stadens centrum. Man kan väl hävda att RAF därmed lyckades döda så pass många av de 10.000 anställda, att produktionen blev lidande, men då infinner sig frågan: var man ute efter ett krigsviktigt mål (fabriken), eller ville man få bonuseffekten att kanske träffa fabriken och nästan säkert döda arbetaren i sin bostad?
Upprinnelsen till anfallet var en begäran av ryssarna, att bomba kommunikationscentra i östra Tyskland såsom Berlin, Dresden, Leipzig och Chemnitz.
Mer att läsa på: http://www.raf.mod.uk/bombercommand/dresden.html

MVH

Feldwebel Otto
Utsparkad

Re: 60 år sen dresden

Inlägg av Feldwebel Otto » 13 februari 2005, 00:26

Libertas skrev:Det är lätt att sitta här idag och klanka ner på de allierade och man glömmer nog lätt vad de själva hade varit tvugna att utstå och vilket hot de mötte.
Håller helt med, man hade tydligen inte heller samma kunskaper ens på 90-talet då man i England (trots tyska protester) reste satyer av 'Bomber-Harris'

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 13 februari 2005, 00:39

Mr x skrev:Dessa företag som du nämnar var låg dessa?I stadens mitt eller en bit utanför och i så fall vad är en bit utanför, trots allt var det city kärnan som fick ta mest stryck.
Dessa företag låg långt utanför centrum, bl a norr om Dresden vid Wilschdorf, utanför motorvägskorset andra låg t o m i Radebeul, en håla som inte ens har med Dresden att göra (ungefär som att bomba Stockholm, för att sabba fabriker i Södertälje). I centrala Dresden fanns en piano- och en cigarrfabrik, samt en halvmiljon civila schlesiska flyktingar

Dresdenbombningen var en ren terrorbombning, inget annat.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 13 februari 2005, 10:52

Lite olika uppgifter gällande vart i fabrikerna låg i Dresden är det någon som har en länk där man se alt en säker källa vart dom låg?

Detta börjar mer och mer likna en makt demonstration av de Alierade, tråkigt att de valde en stad som Dresden som inte någon inverkan på kriget. Men det var väl en stad som passade deras bomb taktik(delvis trästad brinner lätt))och inget direkt motstånd i form av några 88:or och liknande.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 13 februari 2005, 11:00

Hej!

Dresden må ha varit en ren terrorbombning.

Men återigen, och som ingen diskuterar: hur kommer det sig att så starka känslor väcks över detta?

Tyskarna gjorde ju exakt samma saker. Till exempel under septemberfälttåget mot Polen, när tyska plan bombade byar utan något som helst militärt värde. Men bombade medvetet byar som hyste tusentals flyktingar.

Eller är det så att en tysk stad är värd mer än en polsk by? Återigen; kan lidande jämföras?

Skriv svar