Hitler, Thörnell och Gustav V, finns det bild?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 7 juli 2006, 15:25

varjag skrev:
Torbjörn Aronsson skrev:
Aphid skrev:Finns det några uppgifter om vad som hände med statyn sedan?
Enligt vissa andra- och tredjehandsuppgifter skulle den ha placerats på en prominent plats i det nya Rikskansliet, enligt vissa källor i Marmorsalen. Men detta har inte kunnat bekräftas, och det finns ingenting mer avgörande som jag hittat hittills som tyder på att den verkligen placerats där. Se vidare:

http://www.karlxii.se/GH_ShowArticle.asp?HID=174
Med hänsyn till att Hitler - kontemplerade i fem tysta minuter - inför Napoleons sarkofag i Invaliddomen i Paris
1940 - är hans val av statyettens placering ej att förvåna. Han hade sina förebilder inför Barbarossa....Varjag
Jo, men Karl XII var ingen historisk personlighet han visade något mer än ett mycket litet intresse, som framgår av artikeln. Och statyetten placerades troligen i något förråd i verkligheten, vad han än sade till de som överlämnade gåvan.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 11 juli 2006, 09:55

Det fanns ett stort antal svenskar i Berlin vid tillfället. Det fanns den officiella delegationen på bilden, vilken inte hade något med stayetten att göra. Sedan fanns det representanter för Manhem m.m., vilka alltså överlämnade en Karl XII-statyett till Hitler. Man ska alltså inte tro att Gustav V eller Thörnell gav Hitler en Karl XII-statyett. Vid mottagningen har jag för mig att alla svenskar plockades in tillsammans, men det kan säkert Torbjörn A. bättre.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 11 juli 2006, 10:13

Detta ämne har behandlats i en annan tråd:

viewtopic.php?t=24353

Skriv svar