började förintelsen i samband med andra världskriget?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 29 april 2004, 17:29

Solitaire skrev:
master skrev:
soon after hitler came to power 1933 .the Natzis bagan impementing ther vision of a " raciall and biogically pure " Germen society..this enrailed the elimination of " Undesirable pure " wihtin Germany
Vilket dom då (1933) tänkte göra genom att deportera alla judar, romer och andra som nazisterna såg som "orena". Detta vore naturligtvis ett grovt brott men inte något som kan sortera under rubriken "förintelse".
I och med kriget var det definitivt slut med alla planer på etnisk rensning av Tyskland och nazisterna började planera förintelsen. Man prövade flera olika metoder, bl a att spränga sina offer med dynamit, gasa dem i speciella lastbilar samt massarkebusering (på östfronten). Till slut byggdes dödsläger med sina gaskammar av vilket det första öppnade 1941.

den jag refer till ska finnas på biblan om inte kan dom beställa hem

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 april 2004, 21:05

master skrev:den info finns på cdn .....
Då du är så otydlig så vill jag att du skriver det de säger på cd:n, annars är debatten avslutad.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 april 2004, 22:07

Martin Tunström skrev:
master skrev:den info finns på cdn .....
Då du är så otydlig så vill jag att du skriver det de säger på cd:n, annars är debatten avslutad.

/Martin
För att förtydliga tror jag att Martin T vill ha något mer än det första citatet. Detta då det varken säger eller bevisar någonting om att förintelsen (det vill säga fysiskt dödande av judar) började direkt när Hitler kom till makten.

/Martin

master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 30 april 2004, 05:06

Martin Tunström har du inte låne kort ......

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 maj 2004, 17:01

Suck...
Då du är så otydlig så vill jag att du skriver det de säger på cd:n, annars är debatten avslutad.
/Martin

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 1 maj 2004, 18:20

Sådärja , nu fick man dagens skratt...

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 1 maj 2004, 19:48

Marcus Wendel skrev:
YohimRapman skrev:läste i polulär historia som kom hem i brevlådan idag att Hitler faktiskt gav order om judedeportation. Vilket man inte tidigare kunnat binda honom till. Man säger att ett tidigare okänt dokument har hittats över dialogen med Himmler 10 december 1942. I skrivelsen beordrar Hitler om att 600 000 till 700 000 franska judar skall deporteras.
För de som inte har den tidningen kommer här den relevanta delen av notisen:

Populär Historia 4/2004 skrev:Adolf Hitler gav personligen order om att judar skulle deporteras till förintelselägren. Det visar ett tidigare okänt dokument som hittats av historiker på National Archives i Washington. Det handlar om en skrivelse av SS-chefen Heinrich Himmler, daterad 10 december 1942, vilken refererar till ett samtal Himmler haft med Hitler om situationen i det tyskockuperade Frankrike, där motståndet vuxit sig allt starkare.
Ordagrant skriver Himmer:"Till punkt 6 följande order: Der Führer har givit anvisning om att judarna och ytterligare fiender i Frankrike ska fängslas och deporteras. Det ska dock först ske, när Hitler gjort en överenskommelse med Laval. Det handlar om 600 000 till 700 000 judar."
Pierre Laval var premiärminister i den nazistyrda Vichyregeringen i södra Frankrike. Mötet mellan Hitler och Laval ägde rum samma månad och Laval beviljade deportationen, som ledde till att cirka 70 000 franska judar försvann i förintelselägren.
/Marcus
Nu har jag inte läst arikeln men enligt ovan står det inget/framgår det inte att Judar/fiender ska dödas utan att de deporteras dvs skeppas iväg till annan ort. Att sen den okända orten var ett förintelseläger framgår inte av den texten som Himmler skriver.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 1 maj 2004, 23:01

Det råder knappast något tvivel om vad som avses med ordet "deportation" i det här sammanhanget. Naziledarna hade ju för vana att inte tala klarspråk om Förintelsen, jfr. "specialbehandling".

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 maj 2004, 00:31

Nu har jag inte läst arikeln men enligt ovan står det inget/framgår det inte att Judar/fiender ska dödas utan att de deporteras dvs skeppas iväg till annan ort. Att sen den okända orten var ett förintelseläger framgår inte av den texten som Himmler skriver.
Då försvann de till Månen då! :roll:

/Martin

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 2 maj 2004, 10:39

Martin Tunström skrev:
Nu har jag inte läst arikeln men enligt ovan står det inget/framgår det inte att Judar/fiender ska dödas utan att de deporteras dvs skeppas iväg till annan ort. Att sen den okända orten var ett förintelseläger framgår inte av den texten som Himmler skriver.
Då försvann de till Månen då! :roll:

/Martin
Martin:

Det var inte så jag menade, om det nu inte i klarspråk framgår att tåget/transporten gick till ett förintelseläger så är det svårt att binda Hitler till dödandet.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 2 maj 2004, 11:19

Jag skulle vilja komma med en lite annorlunda vinkling på saken. Tredje Riket var ju väldigt motsägelsefullt på många sätt. På en del fält var man effektiva och hade en noggrann planläggning av sina aktiviteter. På andra ställen var man uppenbart ineffektiva och orationella.

När det gäller utrotningen av judarna måste det trots allt sägas vara väldigt orationellt att binda upp stora resurser på detta mitt under brinnande krig. Ett krig som inte längre gick så bra när man trappade upp denna verksamhet till full skala. Järnvägstransport var en bristvara. Trots detta avstod man massor av materiel och folk till att transportera judar runt om i Europa. För att inte tala om alla resurser som gick åt till att uppspåra judar och senare utrota dem.

Märkligt egentligen att inte någon satte foten ned. Trots allt var det en aktivitet som de kunde ha hållit på med i lugn och ro efter att kriget var vunnet. För de trodde väl trots allt på att de skulle vinna så långt fram som 1942/43. Eller ansåg de att utrotningen av judarna var en så viktig ideologisk sak att den till och med var viktigare än krigsinsatsen?

Det vore intressant att höra om någon har en teori om detta....

JAB
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 oktober 2002, 15:07
Ort: Åbo

Inlägg av JAB » 2 maj 2004, 15:51

Donkeyman skrev:Jag skulle vilja komma med en lite annorlunda vinkling på saken. Tredje Riket var ju väldigt motsägelsefullt på många sätt. På en del fält var man effektiva och hade en noggrann planläggning av sina aktiviteter. På andra ställen var man uppenbart ineffektiva och orationella.

När det gäller utrotningen av judarna måste det trots allt sägas vara väldigt orationellt att binda upp stora resurser på detta mitt under brinnande krig. Ett krig som inte längre gick så bra när man trappade upp denna verksamhet till full skala. Järnvägstransport var en bristvara. Trots detta avstod man massor av materiel och folk till att transportera judar runt om i Europa. För att inte tala om alla resurser som gick åt till att uppspåra judar och senare utrota dem.

Märkligt egentligen att inte någon satte foten ned. Trots allt var det en aktivitet som de kunde ha hållit på med i lugn och ro efter att kriget var vunnet. För de trodde väl trots allt på att de skulle vinna så långt fram som 1942/43. Eller ansåg de att utrotningen av judarna var en så viktig ideologisk sak att den till och med var viktigare än krigsinsatsen?

Det vore intressant att höra om någon har en teori om detta....
Som du säger, så var det faktiskt så att "utrotningen av judarna var en så viktig ideologisk sak att den till och med var viktigare än krigsinsatsen". Utrotningen i riktigt stor skala började de facto först i krigets slutskede, när det var klart att tiden höll på att rinna ut.

alika888
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 7 mars 2004, 06:52
Ort: Sverige

Inlägg av alika888 » 2 maj 2004, 19:08

Det var inte så jag menade, om det nu inte i klarspråk framgår att tåget/transporten gick till ett förintelseläger så är det svårt att binda Hitler till dödandet.
Otroligt att denna typen av dokument dyker upp så här lång tid efter.

Jag håller med om att detta knappast är något som binder Hitler till själva utrotningen. Fast jag förstår inte varför man desperat försöker hitta något som binder honom. Det är väl ändå ingen seriös som hävdar något annat, ex att han skulle ha varit omedveten eller att utrotningen skulle ha skett på någon annans egna bevåg?

Indicierna är ju överväldigande och skuldfrågan över vem som är ytterst ansvarig är ju odiskutabel.

master
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 april 2004, 09:15
Ort: skane

Inlägg av master » 3 maj 2004, 12:47

JAB skrev:
Donkeyman skrev:Jag skulle vilja komma med en lite annorlunda vinkling på saken. Tredje Riket var ju väldigt motsägelsefullt på många sätt. På en del fält var man effektiva och hade en noggrann planläggning av sina aktiviteter. På andra ställen var man uppenbart ineffektiva och orationella.

När det gäller utrotningen av judarna måste det trots allt sägas vara väldigt orationellt att binda upp stora resurser på detta mitt under brinnande krig. Ett krig som inte längre gick så bra när man trappade upp denna verksamhet till full skala. Järnvägstransport var en bristvara. Trots detta avstod man massor av materiel och folk till att transportera judar runt om i Europa. För att inte tala om alla resurser som gick åt till att uppspåra judar och senare utrota dem.

Märkligt egentligen att inte någon satte foten ned. Trots allt var det en aktivitet som de kunde ha hållit på med i lugn och ro efter att kriget var vunnet. För de trodde väl trots allt på att de skulle vinna så långt fram som 1942/43. Eller ansåg de att utrotningen av judarna var en så viktig ideologisk sak att den till och med var viktigare än krigsinsatsen?

Det vore intressant att höra om någon har en teori om detta....
Som du säger, så var det faktiskt så att "utrotningen av judarna var en så viktig ideologisk sak att den till och med var viktigare än krigsinsatsen". Utrotningen i riktigt stor skala började de facto först i krigets slutskede, när det var klart att tiden höll på att rinna ut.




och det säger du att det gjorde bara i slut skedet

så att AUSCHWIST ...var en samlings punkt
det var hella tiden mass avrätningar av judar och andra folkslag
och oliktänkande perssoner
...AUSCHWIST hade max kapisitet hella tiden skrämmande att skriva det men så var det

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 3 maj 2004, 12:56

master skrev:det var hella tiden mass avrätningar av judar och andra folkslag
och oliktänkande perssoner
...AUSCHWIST hade max kapisitet hella tiden skrämmande att skriva det men så var det
Fel. Först 1942 påbörjades avlivningen av fångar vid Auschwitz.

mvh/ Daniel

Skriv svar