Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 juli 2016, 00:14

Tack patrik. Här ser vi (t.v.) -
en ovæntad faange....jpg
en ovæntad faange....jpg (30.12 KiB) Visad 800 gånger
Vad hette han, var togs han tillfånga och varifrån kom han till denna plats ?

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 juli 2016, 00:58

Den unge mannen hade sannerligen en skiftande militär bana bakom sig.
Han hade helt ofrivilligt - tvingats kämpa med inte mindre än tre olika arméer, blivit fånge hos två innan han på bilden
blev detsamma hos en tredje.....
Stackarn befann sig då ungefär så långt från sitt hemland - som det var möjligt komma på jordklotet..... 8O
Enda trösten, var att han var inte ensam - flera av hans landsmän hade undergått samma öde.

Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 30 juli 2016, 02:13

Hmm, där är bekannt. Kineser? Koreaner? Som efter japans ockupation av kina/korea tvingats in i dessas armé, där de sedan tillfångatogs av Sovjet under krigen om manchuriet skickas till västfronten (från ryssland sett :thumbsup: ), och sedan tillfångatas av tyskarna, för att befrias av de allierade.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 juli 2016, 05:42

gunship skrev:Hmm, där är bekannt. Kineser? Koreaner? Som efter japans ockupation av kina/korea tvingats in i dessas armé, där de sedan tillfångatogs av Sovjet under krigen om manchuriet skickas till västfronten (från ryssland sett :thumbsup: ), och sedan tillfångatas av tyskarna, för att befrias av de allierade.
Nästan bara namn & plats kvar....... :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 30 juli 2016, 11:48

En snabb goohling gav namnet,

Koreanen Yang Kyoungjong, som tillfångatas av amerikanska fallskärmdtrupper 1944.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yang_Kyoungjong

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 juli 2016, 12:05

gunship skrev:En snabb googling gav namnet,

Koreanen Yang Kyoungjong, som tillfångatas av amerikanska fallskärmstrupper i Normandie 1944.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yang_Kyoungjong
Jawohl lieber gunship!
En sannerligen ''inkallad soldat'' ......

gunship rekryterar nästa, Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 30 juli 2016, 17:47

Tackar tackar! Hans öde ter sig som något ur boken Catch-22!

Dåså, en textfråga:
Hade den tyska fältarmén under vk2 fler eller färre divisioner än den under första vkr (i Europa)? Allierade på tyska fronterna räknas.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 juli 2016, 13:12

gunship skrev:Tackar tackar! Hans öde ter sig som något ur boken Catch-22!

Dåså, en textfråga:
Hade den tyska fältarmén under vk2 fler eller färre divisioner än den under första vkr (i Europa)? Allierade på tyska fronterna räknas.
Ja utan att räkna gunship - svarar jag ett otvetydligt JA betydligt flera!

Frågan är kanske en ''slamkrypare'' - men Hitler hade totalt bortåt 18 miljoner män & kvinnor under fanorna 1939-45.
En siffra som Kaisertyskland aldrig ens kunde drömma om......

Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 31 juli 2016, 14:34

Jag noterar att gunship frågar om antal divisioner, men att Varjag svarar i termer av antal män och kvinnor under fanorna. Jag gjorde samma reflektion när jag först läste frågan: varför fråga om divisioner när det är antal stridande som är det viktiga? En möjlig "slamkrypare" skulle kunna vara att en division under första världskriget inte var samma sak som under andra.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 31 juli 2016, 15:29

Nu inser jag ju problemet att jag ställde en ja eller nej -fråga. :oops:

Frågan gällde ju fältarmén, och alltså inte ockupationstrupper och dyl.

Svaret kanske varierar över tid, men 1944 hade tyskarna 87 divisioner FÄRRE än man hade 1917 (247 mot 334).

Anledningen till frågan var att jag såg ett youtubeklipp där just denna frågan jämfördes, och svaret överraskade mig.

Kring 2:15 börjar han gå igenom divisionerna.
https://youtu.be/9deICfLY5mQ

Frågan blir väl fri? Klart dock att varjagen och patrik blom hade huvudena på skaft!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 augusti 2016, 03:11

Tack gunship för länken. Anade att kruxet var termen ''fältarmén''......
En möjlig "slamkrypare" skulle kunna vara att en division under första världskriget inte var samma sak som under andra.
En FULLTALIG tysk (infanteri-) division var ungefär lika 1917 som 1939 - omkring 17000 man.
Med 2:a Vk's förlopp - dalade mantalet i de tyska divisionerna betänkligt p.g.a. truppbrist. 1944-45 var omkring 11000-14000 man vanligare
Många nyuppsatta Volksgrenadier- och Luftwaffe Feld-Divisionen kom aldrig upp i fulltalighet av samma orsak.
Där torde snittantalet legat runt 5000-8000 man.

Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 1 augusti 2016, 15:54

TACK för informationen Varjag! Jag kände inte till de tyska divisionernas numerär under första världskriget (som jag även i övrigt kan rätt lite om) utan framförde bara en hypotes, ej heller manfallets storlek under senare delen av andra världskriget.
Senast redigerad av 2 patrik blom, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 1 augusti 2016, 16:27

varjag skrev:Tack gunship för länken. Anade att kruxet var termen ''fältarmén''......
En möjlig "slamkrypare" skulle kunna vara att en division under första världskriget inte var samma sak som under andra.
En FULLTALIG tysk (infanteri-) division var ungefär lika 1917 som 1939 - omkring 17000 man.
Med 2:a Vk's förlopp - dalade mantalet i de tyska divisionerna betänkligt p.g.a. truppbrist. 1944-45 var omkring 11000-14000 man vanligare
Många nyuppsatta Volksgrenadier- och Luftwaffe Feld-Divisionen kom aldrig upp i fulltalighet av samma orsak.
Där torde snittantalet legat runt 5000-8000 man.

Varjag
Det låter troligt, dock led inte det tyska divisionerna under första vkr, (t.ex. 1917) också manskapsbrist?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 augusti 2016, 23:26

gunship skrev:
Det låter troligt, dock led inte det tyska divisionerna under första vkr, (t.ex. 1917) också manskapsbrist?
Jag är inte tilräckligt bevandrad om 1:a Vk för att kunna ge ett uttömmande svar på den frågan. Men ''truppbrist'' är ju
endemisk i krig - :)

Tyskar beskrev det under Det Andra - som att ''sova en kall natt - med för kort täcke''; man fryser i den ena eller andra änden, men hela tiden :lol:

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 augusti 2016, 23:42

Ny fråga på temat ''truppbrist''.....
I Sverige skedde ju inkallelserna efter ålder, man mönstrades för värnplikt det år man fyllde 18 - och inkallades vid 19 till ''beredskapen
någonstans i Sverige'' som det hette.
Inkallelseskörden benämndes ,''årskullar'' då varje årskull genomgick grundläggande och fortsatt utbildning ''i vapnens bruk''.......

Men en årskull - de s.k. ''fyrtiotreorna'' - fick till stor del syssla med annat än ''vapnens bruk'' efter inkallelsen......

Varför och vad sysselsatte dem?

Varjag

Låst