Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Då blir det pass.

Minnesmärke över offren för det kroatiska konzentrationslägret Jasenovac, kallat ''Stenblomman''
Varjag
Varjag
Precis! varjag blommar ut i nästa fråga..
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
Tack gostap - en kanske lite enklare.....
Vi vill veta dag, plats och skeppens namn....??
Varjag
Varjag
Borde vara Hipper, men den andra går jag bet på
Mvh
Gostap
Gostap
Ett rätt - dag & det andra skippet - to go.......gostap skrev:Borde vara Hipper, men den andra går jag bet på
Varjag
Tips: den här tankbåten -
samma dag och av samma kryssare......
Varjag
Varjag
Så svårt ???Vi vill veta dag, plats och skeppens namn....??......
Det var DAGEN - då tyskarna tog en ''storslam'' mot Royal Navy ......5-0 till tyskarna, vad gällde sänkta dyrbara fartyg
Varjag
Är det julen 1940 och trupptransportfartyget Empire Trooper..?
Långt före julen 1940. Tyskarna ''baggade'' 1 trupptransportfartyg (frågebilden), 1 oljetanker, 2 jagare och en bamsig 22000 tonnare.....Amund skrev:Är det julen 1940 och trupptransportfartyget Empire Trooper..?
Aha! Då ändrar jag till s/s Orama – Sänkt av Hipper i samarbete med jagaren Hans Lody, och som sjönk med aktern före, mitt på dagen den 4:e juni 1940?
Ps. Glöm inte att Gostap svarade Hipper och därmed var dörren redan insparkad!
Ps. Glöm inte att Gostap svarade Hipper och därmed var dörren redan insparkad!
Amund skrev:
Då- HIPPER sänkte trupptransportfartyget ORAMA (frågebilden) tllsamans med tankern OILPIONEER och trålaren JUNIPER.
Samma dag knäppte ''Salmon & Gluckstein'' jagarna ARDENT & ACASTA och - hangarfartyget GLORIOUS - en Storslam för Kriegsmarine!
gostap äger frågan!, Varjag
Nej icke! Då ditt datum 4:e - är fel - det var den 8:e!Ps. Glöm inte att Gostap svarade Hipper och därmed var dörren redan insparkad!
Då- HIPPER sänkte trupptransportfartyget ORAMA (frågebilden) tllsamans med tankern OILPIONEER och trålaren JUNIPER.
Samma dag knäppte ''Salmon & Gluckstein'' jagarna ARDENT & ACASTA och - hangarfartyget GLORIOUS - en Storslam för Kriegsmarine!
gostap äger frågan!, Varjag
Medan vi väntar på gostap - en satir
Vad handlade det om?
Varjag
Varjag
Hmm.. The Lambeth Walk, en sång som även verkar ha blivit populär i Berlin men inte hos Goebbels. Därför verkar sången från en musikal ha blivit ett propagandaslagträ i bombkriget..?