Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 27 september 2015, 17:10

Tackar!

Har faktiskt varit i Tashkent, dock bara som utgångspunkt för utflykter till Samarkand, Khiva och Bukhara.

Här en fråga: Den svenska samlingsregeringen under andra världskriget var tämligen beslutsför, men vissa beslut tog ändå lång tid. Det förekom faktiskt på sina håll en diskussion om att man om det utrikespolitiska läget förvärrades, så att det blev nödvändigt att fatta mycket snabba beslut, och inte minst mycket impopulära beslut, skulle kunna delegera makten till en "stark man" med klar hjärna och hårda nypor. Såvitt jag vet var det framför allt en person i det offentliga Sverige som brukade nämnas som lämplig "stark man". Vem?

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Gavrilo Princip » 27 september 2015, 22:26

Sven Hedin?

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 29 september 2015, 11:26

Nej. Han var f ö politiskt mycket omstridd under krigsåren. Personen jag tänker på titulerades Överståthållare.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 september 2015, 11:46

patrik blom skrev:Nej. Han var f ö politiskt mycket omstridd under krigsåren. Personen jag tänker på titulerades Överståthållare.
Torsten Nothin?, Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 29 september 2015, 12:14

Alldeles riktigt! Han var en mycket duglig ämbetsman med socialdemokratisk bakgrund, men obunden av regeringskompromissandet och tidigare ställningstaganden, och i övrigt med de egenskaper som erfordrades. Men lyckligtvis gick det aldrig dithän att en "stark man" behövde tillsättas.

Engelsktalande hade kanske blivit förvånade om Sverige under någon period hade styrts av en
Mr Nothin'

Varjag ställer nästa fråga!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 september 2015, 13:04

Tack patrik -
En....
høgtidilig likfærd.......jpg
Var, när & vems?, Varjag

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 29 september 2015, 19:56

Bilen skulle kunna vara en Buick...kanske. :oops:

/ currahee

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11257
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 29 september 2015, 20:35

Kanske en Buick 1929 med vissa modi-fika-schoner... :wink:

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 29 september 2015, 23:01

sveahk skrev:Kanske en Buick 1929 med vissa modi-fika-schoner... :wink:

Hans K
mycket troligt......jpg
mycket troligt......jpg (57.05 KiB) Visad 569 gånger
- fast denna har hel stötfångare - :D

:wink: , Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 29 september 2015, 23:53

Då är det kanske en modifierad Cadillac 1929? (Cirka)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 1 oktober 2015, 07:28

Nu lyder ju förstås frågan.....begravningen.....
Var, när & vems?,
-inte likbilen som sådan.....
:wink: Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 1 oktober 2015, 12:21

Självklart, men eftersom ingen har gett ett komplett svar kan man försöka lägga pussel. Bilen bör kunna ge åtminstone några hintar rörande geografin och tiden.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 1 oktober 2015, 12:48

patrik blom skrev:Självklart, men eftersom ingen har gett ett komplett svar kan man försöka lägga pussel. Bilen bör kunna ge åtminstone några hintar rörande geografin och tiden.
Ingen dum tanke patrik. Likbilar med just dessa fantastiska ''baldakiner'' - var populära i en viss världsdel när det begav sig.....

Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av patrik blom » 1 oktober 2015, 17:23

Jag associerar "baldakinen" dels med varma länder där man efterfrågar skugga, dels med ojämlika länder där vissa personers höga ställning markeras därmed. Formspråket får mig att tänka på en indisk Maharadja, dvs på Indien, men det motsägs av att sorgens färg i Indien är vitt. Även Kina, och kanske fler länder, bortfaller eftersom sorgens färg där såvitt jag förstår är vitt. Eftersom bilen (i grundutförande) av allt att döma är tillverkad i USA, bortfaller sannolikt Imperiet och det franska kolonialväldet. Hedersvaktens sjöofficerare och sjömän ser europeiska ut. Uniformerna kan jag tyvärr inte nationsbestämma. Det är vidare ganska små ytor på bilden, så den avlidne kommer sannolikt inte från någon stor katedral. Sedan är frågan vilken relation bildens skeende kan ha till andra världskriget. De som stupar under sjökrigföring brukar ju begravas till havs. Ett tillfälle då det var möjligt att ge vissa stupade sjöofficerare jordbegravning bör ha varit efter det japanska angreppet på Pearl Harbor, men jag tror inte att bilden är därifrån. Den avlidne behöver ju inte vara militär, utan någon annan typ av viktig person som ansågs berättigad till militär hedersvakt.

Någon annan kan kanske identifiera uniformeras nationalitet?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9800
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Amund » 1 oktober 2015, 19:43

Försöker fortsätta spåna utifrån Patriks funderingar… När man ser på bilen tänker man - Kors i taket, eller på taket, alltså en kristen. Även om det är lite att gå på så är det högertrafik som det verkar.

Jag tror på amerikanska uniformer men att vi inte är i USA? På en fin begravning använder man väl nya fräscha grejer? Om nu bilen är så gammal som runt 1933 så kanske hen dog innan VK2? Som Patrik skriver känns det som mer ”ojämlika länder”.

Om jag väger samman alla iakttagelser så hamnar jag på Filippinerna, kristet under USA:s överhöghet och med den där orientaliska touchen? Vem som begravs har jag däremot ingen aning om! :)

Låst