Både av brist på mtrl och dels av sekretesskäl. Så småningom fick nog alla vagnar radio?!?liljekonvalj skrev:
okej, fast jag tänkte på radiokommunikation. Var det bara att man saknade sån utrustning eller fanns det något skäl att man inte utrustade de ryska stridsvagnarna med radio?
attack med stridsvagnar
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Här är två pansarbefälsstridsvagnar:("Kleine Panzerbefehlswagen Sd Kfz 265" till panzerkampfwagen I repsektive "Panzerbefehlswagen mit 7.5cm KwK42 L/70" till "Panzerkampfwagen V (Panther)")
- Bilagor
-
- Panzerbefehlswagen mit 7.5cm KwK42 L 70.jpg (23.79 KiB) Visad 518 gånger
-
- Kleine Panzerbefehlswagen (Sd Kfz 265).jpg (6.54 KiB) Visad 518 gånger
- Johan Elisson
- Medlem
Tänkte kolla om någon hittat någonting nytt i ämnet? Jag har letat runt lite i dagarna men det enda man kan hitta är en lista på radioapparater som man använde, samlare som samlar på dessa, eller kort info om vad blitzkrieg är, utan någon närmre koll på radioanvändningen...
» Kort fakta om några radioutrustningar
/Johan
» Kort fakta om några radioutrustningar
/Johan
Anno skrev:Här är två pansarbefälsstridsvagnar:("Kleine Panzerbefehlswagen Sd Kfz 265" till panzerkampfwagen I repsektive "Panzerbefehlswagen mit 7.5cm KwK42 L/70" till "Panzerkampfwagen V (Panther)")
så här såg radion ut i en Panzerbefehlswagen Panther
- Bilagor
-
- panther.jpg (22.67 KiB) Visad 388 gånger
Nu blir jag osäker, det står ingenting om det i boken Armor Museum - Educational Collection of the Armor School , som jag införskaffade på museet i fråga. Men jag kommer ihåg under mitt besök där att brodern och jag stod vid vagnen och pratade om att det var Sepp Dietrich befälsvagn under Ardenneroffensiven(har ingen aning om det stod att läsa på en faktaruta vid vagnen, eller så). Kan någon annan här på forumet ge oss besked i frågan?
Det stämmer att vagnen varit i svensk ägo, den köptes av Frankrike år 1946.
MVH
Adde
Det stämmer att vagnen varit i svensk ägo, den köptes av Frankrike år 1946.
MVH
Adde
- Johan Elisson
- Medlem
Åter till huvudämnet. Idag fick jag (som skrivet i annan tråd) boken Avgörandets Ögonblick (Michael Tamelander & Niklas Zetterling), och vad hittar jag när jag på måfå bläddrar i boken? Jo, detta (sida 105):
Av naturliga skäl var det också tyskarna som först insåg vikten av radio för stridsvagnarna, och då inte bara för envägskommunikation. De hade också organiserat radiotrafiken på ett bättre sätt än sina motståndare. Det duger givetvis inte att bara dela ut en massa radioapparater; förbanden måste tilldelas sändningsfrekvenser, anropssignaler, koder och liknande. På detta hade tyskarna lagt ner stor möda. Enkelhet och smidighet skulle så långt som möjligt underlätta sambandet mellan trupp och stab, utan att systemet skulle vara beroende av strikta ordervägar.
/Johan
Av naturliga skäl var det också tyskarna som först insåg vikten av radio för stridsvagnarna, och då inte bara för envägskommunikation. De hade också organiserat radiotrafiken på ett bättre sätt än sina motståndare. Det duger givetvis inte att bara dela ut en massa radioapparater; förbanden måste tilldelas sändningsfrekvenser, anropssignaler, koder och liknande. På detta hade tyskarna lagt ner stor möda. Enkelhet och smidighet skulle så långt som möjligt underlätta sambandet mellan trupp och stab, utan att systemet skulle vara beroende av strikta ordervägar.
/Johan
- CJBackfire
- Medlem