Josef Mengele, vad gjorde han egentligen?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 11 juni 2003, 18:08

roninn skrev:Om jag inte har helt så var det ett moraliskt dilemma för forskarna efter VK 2 om man skulle använda forskningsresultaten som tyskarna och japanerna kommit fram till.

Då menar jag meningsfulla forskningsresultat och inte konstiga experiment utan ex såna som faktsiskt var "seriösa" men osmakliga för att man experimenterat på levande människor.

Det var två "skolor" som argumenterade mot varanadra. Dels dom som sade att det var fel att använda deras forskningsresultat eftersom de använt människor som försökskaniner. Den andra sidan tyckte att man skulle använda resultaten eftersom annars ju försökskaninerna dött helt förgäves, nu kunde deras lidande förhoppningsvis hjälpa någon.

Vilken sida som "vann" vet jag inte, men en svår moralisk fråga är det ändå
Tydligen så vann den sida som ville att man skulle använda resultaten för usa plöckade över ganska gott om forskare från både Tyskland och Japan har jag hört.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 4 april 2005, 20:50

Hittade en Mengele Garant 435G på blocket.
http://www.blocket.se/view/4720914.htm? ... c=1&city=0

MVH

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 5 april 2005, 01:10

Yakima skrev:Eldens barn är en bra bok om Mengele.
Eldens barn är helt fantastiskt värdelös.
Det är en bok som bör läsas som skönlitteratur, som historisk skildring saknar den all trovärdighet.

Bortsett från en jävla massa spekulation om Mengeles cyniska halvleende och sadistiska glimt i ögonvrån så är boken behäftad med grava faktafel.

Bland annat så befriades tydligen Birkenau av amerikanerna...

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 5 april 2005, 07:04

Ja, lite om namnet Mengele som firmanamn. Det var ju inte Josef Mengele som skapade firman, det var fadern(?), - ja han Karl, och det är Karls namn den bär. Josef var ju läkare, inte tekniker, så antagligen var han inte ens inblandad i firmans drift, hade möjligen lite familjeaktier.

Det finns ju ett helt annat aktuellt exempel. Namnet lolita som är ett vida spridd begrepp sedan många år. Jag trodde ett bra tag att namnet är död, men namnet finns faktiskt kvar och det finns tjejer som heter Lolita.

Och vad gäller Mengele. Ett av de gapande felen med hans "forskning" var att den inte ens var seriöst menat. Han sysslade mycket med tvillingforskning, dvs forskning med enäggstvillingar. Men det var inte så noga med urvalet. Många av dem var tvåäggstvillingar. Det finns tom exempel på vanliga syskon födda ett år efter varandra... Så dessa "forskningsresutlat" var totalt värdelösa och lidandet meningslöst. Enda positiva är att några av barnen har faktiskt överlevt, annars hade de ju åkt in i gaskammaren på direkten.

Ang felet med Birkenau. Den är givetvis ett generande fel. Min gissning (utan att ha läst boken) är följande.
Ja, författaren fick blackout, hade inte helt klart för sig att Birkenau och Auschwitz är i sak samma.

Men det andra lägret som var känd för sin forskning (minns inte namnet just nu) - höghöjds och tryckforskning samt kylskadeforskning - det lägret låg i Tyskland och befriades faktiskt av amerikanerna.
Denna "forskning" däremot gjordes på ett lite mera seriöst sett och resultaten är giltiga - och utgjorde grunden för USA jetprogram som ju innebär höjdhögsflygning samt rymdprogram...

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 27 februari 2006, 23:08

Jag fick intrycket att Eldens barn handlade mer om offrens känslor än om Mengele. Boken flyter ofta ut i någon slags känslomässigt språk som får den att framstå som mindre saklig. Om man vill få en bild av Mengele så får man nog läsa en annan bok, den här var inget vidare.
Jo, Mengele var hemsk, men man kan skriva balanserat ändå.

Lindahl
Ny medlem

Inlägg av Lindahl » 27 februari 2006, 23:12

Braf skrev: Jo, Mengele var hemsk, men man kan skriva balanserat ändå.
Exakt, och i Eldens barn får ju de som träffat Mengele tala ut själva, vilket jag tycker höjer bokens värde mycket. Lite en skatt för eftervärlden.
Ofta var han ju trevlig mot sina utvalda, men det berodde på hur pass mycket han tyckte om dem, vilket kunde variera.

Användarvisningsbild
Braf
Medlem

Inlägg av Braf » 27 februari 2006, 23:24

Lindahl skrev:
Braf skrev: Jo, Mengele var hemsk, men man kan skriva balanserat ändå.
Exakt, och i Eldens barn får ju de som träffat Mengele tala ut själva, vilket jag tycker höjer bokens värde mycket. Lite en skatt för eftervärlden.
Ofta var han ju trevlig mot sina utvalda, men det berodde på hur pass mycket han tyckte om dem, vilket kunde variera.

Som Albert skrev, författaren ifråga har inga belägg för sina fakta. Det är bara spekulationer. Och Birkenau befriades INTE av amerikanerna.

Angående forskningen så var det inte Mengele och hans assistenter som forslades till USA, utan forskare som sysslade med U-båtar, kärnkraft och annat militärt. Rasforskning fanns det inget större intresse av.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 28 februari 2006, 02:08

Tillbaka till ursprungsämnet verkar vara på sin plats.
Young children were placed in isolation cages, and subjected to a variety of stimuli to see how they would react. Several twins were castrated or sterilized. Many twins had limbs and organs removed in macabre surgical procedures that Mengele performed without using an anesthetic. Other twins were injected with infectious agents to see how long it would take for them to succumb to various diseases.
Mengele hade en ingenjörmässig syn på människor, människor i en "testrigg".
Tog han t.ex. bort ett ben på ett barn så var det för honom intressant hur länge människan kunde överleva. Satte han sen in olika medicinska eller kirurgiska lösningar så var det för att se vilka utfallen skulle bli, dvs hur lång tid var överlevnaden, som i varje fall var olika, men kort.

Han skar, vad jag kommer ihåg, upp magen på gravida kvinnor för att kunna experimentera med eventuell överlevnadstid för fostren beroende på vad han gjorde med dem. Förutom allt annat han provade.

Här är en länk som inte säger allt, utan bara lite

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 28 februari 2006, 13:46

Albert skrev:
Eldens barn är helt fantastiskt värdelös.
Det är en bok som bör läsas som skönlitteratur, som historisk skildring saknar den all trovärdighet.

Bortsett från en jävla massa spekulation om Mengeles cyniska halvleende och sadistiska glimt i ögonvrån så är boken behäftad med grava faktafel.

Bland annat så befriades tydligen Birkenau av amerikanerna...
Förresten, var i boken står det att Birkenau befriades av amerikaner? Det borde jag nämligen själv ha reagerat på när jag läste den. På sidan 101 står det om hur fångarna befriades från Auschwitz-Birkenau och hur de sedan firade med ryssarna.

Skriv svar