Min artikel om tyska prickskyttar
-
Pirre
- Medlem
- Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Here is the result´s from the sonderling jury.
Skämt åsido egentligen har jag mer undringar än kritik. Det var intressant att läsa mer om ett bortgömt vapenslag men jag tycker att berättarstilen var lite för mycket "rekord magasinet". (ja, nån måste få ge lite negativkritik också
.) Fast jag har också förstått att det var din mening att göra det läsvärt för lekmän. Om du förstår vad jag menar.
Sedan undrar jag varför Marcus namn står under, ska inte du få äran?
Sedan har jag fråga: Du som läst i ämnet. Blandar man inte ihop "prickskyttar" och "skarpskyttar". (Gäller alla länder och generellt.) Jag menar det finns väl en viss nyans skillnad. Prickskytten är specialutbildad för uppgiften, skarpskytten är mera en allmänt duktig skytt. Den sist nämnda var väl den man lämnade kvar att ta så många som möjligt med sig innan han dog. (eller hon.)
Sedan undrar jag om du planerar att skriva om ryska kvinnliga prickskyttar (du vet de i stay-ups och pumps
) .
Hälsningar Sonderling
Skämt åsido egentligen har jag mer undringar än kritik. Det var intressant att läsa mer om ett bortgömt vapenslag men jag tycker att berättarstilen var lite för mycket "rekord magasinet". (ja, nån måste få ge lite negativkritik också
Sedan undrar jag varför Marcus namn står under, ska inte du få äran?
Sedan har jag fråga: Du som läst i ämnet. Blandar man inte ihop "prickskyttar" och "skarpskyttar". (Gäller alla länder och generellt.) Jag menar det finns väl en viss nyans skillnad. Prickskytten är specialutbildad för uppgiften, skarpskytten är mera en allmänt duktig skytt. Den sist nämnda var väl den man lämnade kvar att ta så många som möjligt med sig innan han dog. (eller hon.)
Sedan undrar jag om du planerar att skriva om ryska kvinnliga prickskyttar (du vet de i stay-ups och pumps
Hälsningar Sonderling
- Mathias Forsberg
- Medlem
Var inne på lite samma linje som Sonderling. Vilka är prickskyttar och vilka är vanliga soldater? Ett förband som rycker fram till fots och får en soldat nedskjuten utan att kunna lokalisera fienden kommer säkert att inrapportera en "prickskytt".
Då kan man ställa sig frågan, är det
1. En tränad prickskytt, utrustad med ett prickskyttegevär och utplacerad enligt order?
eller
2. En vanlig värnpliktig soldat med ett gevär som slänger iväg uppehållande eld mot de siktade fientliga soldaterna?
Eller någonstans mittemellan. Jag reagerade ofta på detta i rapporteringen från Bosnienkriget, där det ofta talades om "prickskyttar". Bl a i Mostar 1993-94 var det "omöjligt att förflytta sig pga av kroatiska prickskyttar överallt". I princip samtliga av dessa var knappast prickskyttar utan strategiskt utplacerade soldater som besköt allt som rörde. Liksom "Sniper Alley" i Sarajevo.
Det kan vara tänkvärt att fundera kring vem som är en prickskytt och vem som blir en prickskytt pga omständigheterna.
Personligen så misstänker jag att den omskrivna amerikanska "prickskytteskräcken" mest berodde på den täta terrängen och oförmågan att kunna fastslå fiendens styrka och riktningen på den fientliga elden snarare än skickliga tyska prickskyttar. Alla tyskar som inte uppträdde i större formationer blev tilll "prickskyttar". Precis som allt på larvband blev till Tigerstridsvagnar.
/Forsberg
Då kan man ställa sig frågan, är det
1. En tränad prickskytt, utrustad med ett prickskyttegevär och utplacerad enligt order?
eller
2. En vanlig värnpliktig soldat med ett gevär som slänger iväg uppehållande eld mot de siktade fientliga soldaterna?
Eller någonstans mittemellan. Jag reagerade ofta på detta i rapporteringen från Bosnienkriget, där det ofta talades om "prickskyttar". Bl a i Mostar 1993-94 var det "omöjligt att förflytta sig pga av kroatiska prickskyttar överallt". I princip samtliga av dessa var knappast prickskyttar utan strategiskt utplacerade soldater som besköt allt som rörde. Liksom "Sniper Alley" i Sarajevo.
Det kan vara tänkvärt att fundera kring vem som är en prickskytt och vem som blir en prickskytt pga omständigheterna.
Personligen så misstänker jag att den omskrivna amerikanska "prickskytteskräcken" mest berodde på den täta terrängen och oförmågan att kunna fastslå fiendens styrka och riktningen på den fientliga elden snarare än skickliga tyska prickskyttar. Alla tyskar som inte uppträdde i större formationer blev tilll "prickskyttar". Precis som allt på larvband blev till Tigerstridsvagnar.
/Forsberg
Sedan har jag fråga: Du som läst i ämnet. Blandar man inte ihop "prickskyttar" och "skarpskyttar"...Jag menar det finns väl en viss nyans skillnad. Prickskytten är specialutbildad för uppgiften, skarpskytten är mera en allmänt duktig skytt.
Prickskyttar är soldater som har fått specialutbildning i prickskytte. Dessa finns normalt sett på bataljonsnivå och högre. Skarpskytt är benämningen på soldater med prickskyttegevär som inte fått någon särskild utbildning utöver den vanliga. Det är bland annat dessa skarpskyttar som jag skriver får en ökad betydelse i infanterikompanierna under den senare delen av -44. Skarpskytt är mycket riktigt en benämning som ibland används för goda skyttar, något som jag tror har förankringar långt bakåt i tiden. I Bosnien så kallades använde media nog oftare den mer lämpligare benämningen krypskytt än prickskytt.Vilka är prickskyttar och vilka är vanliga soldater?
I min artikel har jag noggrannt analyserat mina källor för att undvika att av misstag ta med incidenter där det i själva verket rör sig om skickliga skyttar snarare än skar- och prickskyttar.
Ja.Sedan undrar jag om du planerar att skriva om ryska kvinnliga prickskyttar...
Jag hoppas att detta besvarar era frågor.
mvh/ Daniel
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Tack för svaren Daniel eller är det Löwenhamn nu?
Jag väntar ivrigt på artikeln om de ryska prickskyttarna.
Jag tänkte igår kväll på en tredje kategori. Nämligen "bush wackers" en bondlurk med gevär som under Amerikanska inbördeskriget dammar av ett skott mot fiendetrupp. med mer eller mindre lyckat resultat.
Sonderling
Jasså, Forsberg jag var visst inte den enda som retade sig på medias slarviga användning av ordet "prickskyttar". Vad tycker du om användandet av ordet "spanskaryttare" vid allehanda rånrapporter ?(måste vara jäkligt svårt att få in i flyktbilen?
)
Jag väntar ivrigt på artikeln om de ryska prickskyttarna.
Jag tänkte igår kväll på en tredje kategori. Nämligen "bush wackers" en bondlurk med gevär som under Amerikanska inbördeskriget dammar av ett skott mot fiendetrupp. med mer eller mindre lyckat resultat.
Sonderling
Jasså, Forsberg jag var visst inte den enda som retade sig på medias slarviga användning av ordet "prickskyttar". Vad tycker du om användandet av ordet "spanskaryttare" vid allehanda rånrapporter ?(måste vara jäkligt svårt att få in i flyktbilen?
-
Mikael Karlsson
- Medlem
- Kontakt:
Det finns nu en engelsk översättning. Den engelska versionen innehåller också fler bilder och lite mer information.
http://www.skalman.nu/third-reich/heer- ... rmandy.htm
mvh/ Daniel
http://www.skalman.nu/third-reich/heer- ... rmandy.htm
mvh/ Daniel