Allierade krigs förbrytelser ?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Brill_Mongo
Medlem

Tackar 8-)

Inlägg av Brill_Mongo » 28 januari 2003, 18:20

svaren bara rullar in tackar tackar.

Tack för välkomnandet förresten.

förtsätt posta bara =) finns det kanske några böcker/hemsidor nån kan rekomendera som behandlar ämnet iaf hyfsat opartiskt ?

/mvh Brill_Mongo

Lasse
Medlem

Re: Tackar 8-)

Inlägg av Lasse » 28 januari 2003, 19:28

Brill_Mongo skrev:svaren bara rullar in tackar tackar.

Tack för välkomnandet förresten.

förtsätt posta bara =) finns det kanske några böcker/hemsidor nån kan rekomendera som behandlar ämnet iaf hyfsat opartiskt ?

/mvh Brill_Mongo
Jepp, skalman, har både sånna som waffen SS gjorde och sånna som waffen SS blev utsatta för.

Men som sagt va, det är ju bara waffen SS.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 28 januari 2003, 20:18

Ett annat känt fall av krigsförbrytelse är då amerikanerna befriade Dachau och hämnades lägervakterna för det som hade pågått i lägret.

mvh/ Daniel

Brill_Mongo
Medlem

på tal om Waffen SS

Inlägg av Brill_Mongo » 29 januari 2003, 01:25

så har jag för mig... att de allierade kom "överens" efter kriget (och nürnberg rättegångarna) att Waffen SS i sig inte skulle betraktas som en kriminell organisation utan som en "vanlig" elit armé?

Till skillnad från vanliga SS

Vad anser ni här på forumet? var Waffen-SS en kriminell del av armén eller vanliga militära "elit" förband? Jag måste säga att förutom då ett par enheter i Waffen-SS som var klart över representerade bland krigsförbrytelser så lutar jag personligen åt att tro att W-SS var vanliga elit trupper.

/*undrar* och tycker MvH//Brill_Mongo

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 januari 2003, 01:32

Helt omöjligt att besvara eftersom Waffen SS bestod av mängder av olika divisioner, vilka var så långt ifrån elitförband man bara kan komma.
Det är princip bara de tidiga förbanden som kan påstås kallas elittrupper, resten var i bästa fall medelmåttiga.

Problemet är att man i TV - främst Discovery - jämt koncentrerar sig på gräddan inom Waffen SS - dvs, LAH, Wiking, Nordland o.s.v. och inte de övriga - uppenbarligen mindre kända förbanden som Handschar o.s.v.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 januari 2003, 01:34

daniel l skrev:Ett annat känt fall av krigsförbrytelse är då amerikanerna befriade Dachau och hämnades lägervakterna för det som hade pågått i lägret.

mvh/ Daniel
Skulle jag också gjort, efter jag gått en rundtur i Dachau!

Skriv svar