svaren bara rullar in tackar tackar.
Tack för välkomnandet förresten.
förtsätt posta bara =) finns det kanske några böcker/hemsidor nån kan rekomendera som behandlar ämnet iaf hyfsat opartiskt ?
/mvh Brill_Mongo
Allierade krigs förbrytelser ?
-
Brill_Mongo
- Medlem
Re: Tackar 8-)
Jepp, skalman, har både sånna som waffen SS gjorde och sånna som waffen SS blev utsatta för.Brill_Mongo skrev:svaren bara rullar in tackar tackar.
Tack för välkomnandet förresten.
förtsätt posta bara =) finns det kanske några böcker/hemsidor nån kan rekomendera som behandlar ämnet iaf hyfsat opartiskt ?
/mvh Brill_Mongo
Men som sagt va, det är ju bara waffen SS.
-
Brill_Mongo
- Medlem
på tal om Waffen SS
så har jag för mig... att de allierade kom "överens" efter kriget (och nürnberg rättegångarna) att Waffen SS i sig inte skulle betraktas som en kriminell organisation utan som en "vanlig" elit armé?
Till skillnad från vanliga SS
Vad anser ni här på forumet? var Waffen-SS en kriminell del av armén eller vanliga militära "elit" förband? Jag måste säga att förutom då ett par enheter i Waffen-SS som var klart över representerade bland krigsförbrytelser så lutar jag personligen åt att tro att W-SS var vanliga elit trupper.
/*undrar* och tycker MvH//Brill_Mongo
Till skillnad från vanliga SS
Vad anser ni här på forumet? var Waffen-SS en kriminell del av armén eller vanliga militära "elit" förband? Jag måste säga att förutom då ett par enheter i Waffen-SS som var klart över representerade bland krigsförbrytelser så lutar jag personligen åt att tro att W-SS var vanliga elit trupper.
/*undrar* och tycker MvH//Brill_Mongo
Helt omöjligt att besvara eftersom Waffen SS bestod av mängder av olika divisioner, vilka var så långt ifrån elitförband man bara kan komma.
Det är princip bara de tidiga förbanden som kan påstås kallas elittrupper, resten var i bästa fall medelmåttiga.
Problemet är att man i TV - främst Discovery - jämt koncentrerar sig på gräddan inom Waffen SS - dvs, LAH, Wiking, Nordland o.s.v. och inte de övriga - uppenbarligen mindre kända förbanden som Handschar o.s.v.
Det är princip bara de tidiga förbanden som kan påstås kallas elittrupper, resten var i bästa fall medelmåttiga.
Problemet är att man i TV - främst Discovery - jämt koncentrerar sig på gräddan inom Waffen SS - dvs, LAH, Wiking, Nordland o.s.v. och inte de övriga - uppenbarligen mindre kända förbanden som Handschar o.s.v.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt: