Hmm om inte jag minns fel var det tre generationer. Men jag kan ju ha fel.Rommel skrev:Var det inte så att när man skulle gå med i SS så kollade de upp släkten, så man inte hade judisktblod i släkten??
Om det var så skulle jag vilja ha lite hjälp: hur långt bak i släkten kollade de???
SS
Re: SS
Jag tycker det tjaffsas för mycket om som nu då tillexempel, negerboll. Under hela mitt liv har jag sagt negerboll och kommer fortsätta med det. Vad du säger struntar jag i men håll det för dig själv!Rally skrev:Då får du nog ta och plocka upp dem också...för det heter inte heller "negerboll" utan numera chokladboll eller kokosboll. Namnbytet skedde just pågrund av det inte längre var passande att "komiskt" likna en bakelses utseende vid en annan människogrupp (jag gillar inte att använda ras för att beskriva svarta osv).
Man pratar om judendom, judar, något är judiskt, judiska osv. Att använda jude låter något förnedrande eller kanske mer precist nedvärderande.
Detta är min åsikt och jag reagerade på vad Rommel skrev (och han reagerade också i efterhand). Vi kanske kan ta denna diskussion någon annan stans.... det är inte meningen att ta upp plats på denna tråd
/Rally
Då blir du nog ännu mer arg över denna tråd som jag startade för att diskutera detta.General_Johnson skrev:Jag tycker det tjaffsas för mycket om som nu då tillexempel, negerboll. Under hela mitt liv har jag sagt negerboll och kommer fortsätta med det. Vad du säger struntar jag i men håll det för dig själv!Rally skrev:Då får du nog ta och plocka upp dem också...för det heter inte heller "negerboll" utan numera chokladboll eller kokosboll. Namnbytet skedde just pågrund av det inte längre var passande att "komiskt" likna en bakelses utseende vid en annan människogrupp (jag gillar inte att använda ras för att beskriva svarta osv).
Man pratar om judendom, judar, något är judiskt, judiska osv. Att använda jude låter något förnedrande eller kanske mer precist nedvärderande.
Detta är min åsikt och jag reagerade på vad Rommel skrev (och han reagerade också i efterhand). Vi kanske kan ta denna diskussion någon annan stans.... det är inte meningen att ta upp plats på denna tråd
/Rally
viewtopic.php?t=4250&highlight=
Vad trött man blir på dessa inlägg som både dyker upp på fel ställe och som egentligen (i detta fall) misstolkar vilket ord jag reagerade på.
/Rally
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Nu blir jag lite sur på dig, läser du inte inläggen ovan, tex det jag skrev! Har du kritik angånde användandet av ordet negerboll så kan du framföra den till denna tråden som rally nämnd innan och har skappat:General_Johnson skrev:Jag tycker det tjaffsas för mycket om som nu då tillexempel, negerboll. Under hela mitt liv har jag sagt negerboll och kommer fortsätta med det. Vad du säger struntar jag i men håll det för dig själv!Rally skrev:Då får du nog ta och plocka upp dem också...för det heter inte heller "negerboll" utan numera chokladboll eller kokosboll. Namnbytet skedde just pågrund av det inte längre var passande att "komiskt" likna en bakelses utseende vid en annan människogrupp (jag gillar inte att använda ras för att beskriva svarta osv).
/Rally
viewtopic.php?t=4250
En ursäkt till Rommel skulle sitta fint och att du läser inlägg i en tråd innan du publicerar ditt.
Nu blir jag lite sur på dig, läser du inte inläggen ovan, tex det jag skrev! Har du kritik angånde användandet av ordet negerboll så kan du framföra den till denna tråden som rally nämnd innan och har skappat:
viewtopic.php?t=4250
En ursäkt till Rommel skulle sitta fint och att du läser inlägg i en tråd innan du publicerar ditt.[/quote]
ops det missade jag =/
Klantigt värre. Okej förlåt Rommel och ni andra
för att jag inte läste igenom inläggen ordentligt ska inte
uprrepas. /General Johnson
viewtopic.php?t=4250
En ursäkt till Rommel skulle sitta fint och att du läser inlägg i en tråd innan du publicerar ditt.[/quote]
ops det missade jag =/
Klantigt värre. Okej förlåt Rommel och ni andra
för att jag inte läste igenom inläggen ordentligt ska inte
uprrepas. /General Johnson
Tre generationer, allt enligt skalman =)1929 fick SS en ny Reichsführer SS, den före detta kycklingfarmaren Heinrich Himmler (SS medlem nr 168). Han övertalade Hitler att låta honom införa rasmässiga regler för inträde i SS, dvs att endast de som kunde visa att de var renrasiga arier tre generationer tillbaka kunde bli medlemmar (undantagna för detta var de som kämpat i Första världskriget), dessutom skulle alla SS-mäns tilltänkta makar godkännas av Himmler.
Re: SS
SS var från början en raselitistisk organisation som bara rekryterade tyskar som var fenotypiskt nordiska.Rommel skrev:Var det inte så att när man skulle gå med i SS så kollade de upp släkten, så man inte hade judisktblod i släkten??
Om det var så skulle jag vilja ha lite hjälp: hur långt bak i släkten kollade de???
SSrekryterna var tvungna att uppge om de var arier eller jude när de ansökte, jag tror att de krävde att man inte fick ha mer än två mor- och farföräldrar av judisk börd, och inte två på samma sida, exempelvis faderns bägge föräldrar, för att accepteras som arier.
Från början var det bara tyskar som kunde ingå i SS, men senare tog de in folk som inte var tyska men nordiska, såsom flamländare och svenskar, i Freiwillige SS, och så småningom folk som var varken tyska eller nordiska, t ex walloner, azerier och indier i Waffen SS.