Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av MD650 » 18 december 2012, 11:36

B Hellqvist skrev: Även om viktiga knutpunkter hade tagits (och hållts), så hade väl det allierade bombflyget mosat allt av vikt i tyskarnas framryckningsriktning; broar, järnvägar, etc. .
Jo, det vände ju för amerikanarna när vädret blev bättre och markförbanden fick flygunderstöd. Man kan ju tänka sig att tyskarna kunde möta detta hot men kvalitén på de tyska piloterna var inte vad det varit vilket innebar att de allierade hade i princip luftherravälde och att tyskarna led stora flygförluster.

Det hade varit intressant och se hur det hade gått ifall vädret fortsatt varit dåligt ytterligare en vecka eller två.

:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av varjag » 18 december 2012, 12:08

Varjag:
Du skriver ”bravo” till min slutsats att den militära målsättningen inte var så helt orealistisk. Utveckla gärna det!
Jag ser det helt enkelt så här.
När man kämpar med begränsade resurser - och ryggen mot väggen - måste man ta chanser.
Hitler - var mycket bra på det - och identifierade klart var den svagare motståndaren fanns.
Och tog chansen med de resurser han kunde skrapa ihop. Anfall, är alltid det bästa försvaret och han valde (som vanligt) den vägen. Det gav honom inte den seger han hoppats på - men....
Det gav honom tio veckors andrum i väst.
Den efterkrigstida historien, skildrar ju undantagslöst Hitler som en knäppskalle, vars varje order & befäl - var - idiotisk :roll:

Jag skriver inte under på den ''analysen''.

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av Lasse O » 18 december 2012, 12:25

varjag skrev:Det gav honom inte den seger han hoppats på - men....
Det gav honom tio veckors andrum i väst.
Den efterkrigstida historien, skildrar ju undantagslöst Hitler som en knäppskalle, vars varje order & befäl - var - idiotisk :roll:
Jag skriver inte under på den ''analysen''.
Varjag
Men ur ett strategiskt perspektiv gjorde andrummet det möjligt att låta ryssarna ta Berlin och låta järnridån gå ner mitt i Europa. Fast Adolf brydde sig nog av naturliga skäl inte vad som skulle ske efter nederlaget :)

Lite kuriosa om Ardenneroffensiven. Bilden är klassisk men förmodligen arrangerad. Varför skulle det annars släntra runt en obekymrad man i diket samtidigt som övriga dramatiskt framrycker över vägen?
Vanligtvis är mannen till vänster bortklippt, allt för att öka dramatiken.
Bilagor
Ardennes.jpg
Ardennes.jpg (146.45 KiB) Visad 2950 gånger

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av MD650 » 18 december 2012, 12:28

varjag skrev: ....och identifierade klart var den svagare motståndaren fanns.

Varjag
Att dom hittade två av de "svagare/gröna" amerikanska divisionerna var tydligt.
Men visst tyskarna om det eller hade dom, som en god taktiker, tur?
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av MD650 » 18 december 2012, 12:29

Lasse Odrup skrev: Men ur ett strategiskt perspektiv gjorde andrummet det möjligt att låta ryssarna ta Berlin och låta järnridån gå ner mitt i Europa. .
Men amerikanarna begjorde hjälp från ryssarna att de skulle anfalla i öster i syfte att avlasta i väst.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av MD650 » 18 december 2012, 12:32

Lasse Odrup skrev: Bilden är klassisk men förmodligen arrangerad. Varför skulle det annars släntra runt en obekymrad man i diket samtidigt som övriga dramatiskt framrycker över vägen?
.
För att han går i låglinjen d.v.s har inte läst Inf/KavR RK (infanteri- och kavallerireglemente riktig karl)?
För enligt den går en riktig karl aldrig i låglinjen.;)
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av Lasse O » 18 december 2012, 12:49

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev: Bilden är klassisk men förmodligen arrangerad. Varför skulle det annars släntra runt en obekymrad man i diket samtidigt som övriga dramatiskt framrycker över vägen?
.
För att han går i låglinjen d.v.s har inte läst Inf/KavR RK (infanteri- och kavallerireglemente riktig karl)?
För enligt den går en riktig karl aldrig i låglinjen.;)
:)
Äh, han går inte i låglinjen. Han verkar sparka kottar och önskar att den här tråkiga filminspelningen skall ta slut så att han kan återgå till Hannelore på bierstuben i Knaufpesch :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av MD650 » 18 december 2012, 12:55

Lasse Odrup skrev:
Äh, han går inte i låglinjen. Han verkar sparka kottar och önskar att den här tråkiga filminspelningen skall ta slut så att han kan återgå till Hannelore på bierstuben i Knaufpesch :D
Aha! ;)
:)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av sonderling » 18 december 2012, 12:57

Lasse Odrup skrev:
MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev: Bilden är klassisk men förmodligen arrangerad. Varför skulle det annars släntra runt en obekymrad man i diket samtidigt som övriga dramatiskt framrycker över vägen?
.
För att han går i låglinjen d.v.s har inte läst Inf/KavR RK (infanteri- och kavallerireglemente riktig karl)?
För enligt den går en riktig karl aldrig i låglinjen.;)
:)
Äh, han går inte i låglinjen. Han verkar sparka kottar och önskar att den här tråkiga filminspelningen skall ta slut så att han kan återgå till Hannelore på bierstuben i Knaufpesch :D
Ha ja jäklar, den där bilden har man sett många ggr, fast beskuren eller ur en annan vinkel så man inte märkt den där luven.
Han letar väl efter ett paket lucky strike som de sedan kan dela på. (En annan bild från samma tillfälle eller?)

Förövrigt: Men som sagt, man har sett den där bilden sedan man började intressera sig för VK2. Jag har alltid funderat på den där Amerikanska pansarvärnskanonen i bilden. Jag har aldrig sett nån med så spetsig sköld är det nått fältbygge? De brukar väl vara platta? Skölden alltså.

Förresten tänkte jag nu på att det är barmark på bilden. När börjar det snöa för 68 år sedan?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28889
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av Hans » 18 december 2012, 13:00

MD650 skrev:Inf/KavR RK (infanteri- och kavallerireglemente riktig karl
Producerades i slutet av åttiotalet på InfSS. Närmare bestämt det året jag gick KHS HK.
http://forum.soldf.com/index.php?/topic ... eglemente/

Seså, åter till Ardennerna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av Lasse O » 18 december 2012, 14:03

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev: Men ur ett strategiskt perspektiv gjorde andrummet det möjligt att låta ryssarna ta Berlin och låta järnridån gå ner mitt i Europa. .
Men amerikanarna begjorde hjälp från ryssarna att de skulle anfalla i öster i syfte att avlasta i väst.
:)
Jo, men ur den tyska civilbefolkningens perspektiv hade det kanske varit bättre om man kraftsamlat i öster istället för att slösa resurser i väst. Men rationella överväganden var nog inte så vanliga 1944/45. De flesta insåg nog att nederlaget stod för dörren men man valde ändå att kraftsamla både i öst och väst.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av MD650 » 18 december 2012, 14:59

Lasse Odrup skrev: Jo, men ur den tyska civilbefolkningens perspektiv hade det kanske varit bättre om man kraftsamlat i öster istället för att slösa resurser i väst. .
Jo, det är nog sant.
:)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av sonderling » 18 december 2012, 15:23

Lasse Odrup skrev:
MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev: Men ur ett strategiskt perspektiv gjorde andrummet det möjligt att låta ryssarna ta Berlin och låta järnridån gå ner mitt i Europa. .
Men amerikanarna begjorde hjälp från ryssarna att de skulle anfalla i öster i syfte att avlasta i väst.
:)
Jo, men ur den tyska civilbefolkningens perspektiv hade det kanske varit bättre om man kraftsamlat i öster istället för att slösa resurser i väst. Men rationella överväganden var nog inte så vanliga 1944/45. De flesta insåg nog att nederlaget stod för dörren men man valde ändå att kraftsamla både i öst och väst.
Jo det hade ju varit det smartaste och det är därför jag inte delar Varjags åsikt. Gröfatz var ju visst en knäppskalle. :)

(Vilket var ju bra eftersom tyska nazistregimen då förlorade kriget.) (Tänker på den superdåliga filmen tolv fördömda män 2 där deras uppdrag gick ut på att rädda Hitler från att dödas. Eftersom han är de allierades bästa tillgång :lol: )

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av Lasse O » 18 december 2012, 17:29

sonderling skrev: Ha ja jäklar, den där bilden har man sett många ggr, fast beskuren eller ur en annan vinkel så man inte märkt den där luven.
Han letar väl efter ett paket lucky strike som de sedan kan dela på. (En annan bild från samma tillfälle eller?)
Förövrigt: Men som sagt, man har sett den där bilden sedan man började intressera sig för VK2. Jag har alltid funderat på den där Amerikanska pansarvärnskanonen i bilden. Jag har aldrig sett nån med så spetsig sköld är det nått fältbygge? De brukar väl vara platta? Skölden alltså.
Förresten tänkte jag nu på att det är barmark på bilden. När börjar det snöa för 68 år sedan?
Sonderling
Jag tror att det är en M5 3 inch Antitank Gun, fast vid första anblicken ser den lite sovjetisk ut.
Bilagor
M 5 At Gun.jpg
M 5 At Gun.jpg (91.19 KiB) Visad 2886 gånger

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ardenneroffensiven idag för 68 år sedan

Inlägg av MD650 » 18 december 2012, 18:28

Jo det är en sådan.
:)

Skriv svar