varjag skrev:Förlåt en stilla undran - men är det stulna (och återfunna) smidesjobbet verkligen orginal???
''Arbeit macht Frei''- devisen fanns ju vid infarten till Auschwitz I - alltså inte Birkenau. Den sattes upp - troligen 1942 och borde sextiosju år senare - ha rostat sönder för länge sedan. Det har ju gjorts ett antal andra ''friseringar'' vid
Auschwitz I och man är berättigad fråga.....

Varjag
det här är mitt första inlägg, och NEJ - jag varken är, har varit eller kommer att bli någon slags revisionist (så, då fick jag det sagt) - MEN - frågan varjag ställer är legitim och bra - är skylten en av delarna i auschwitz-komplexet som är kvar sedan det begav sig - eller är den en del av restaureringarna?
som vi alla känner till sprängde tyskarna så mycket dom bara kunde av auschwitz-birkenau (rätta mig gärna om jag har fel, men hade inte det att göra med att ryssarna hade upptäckt majdanek, att man inte ville låta sådana mörka hemligheter som utrotningsläger (vilket väl får lov att sägas vara en riktigt nattsvart hemlighet) i framtiden, så gott det gick?) - så - är "arbeit macht frei"-skylten någonting som fanns redan under kriget, eller är den rekonstruerad?
..ungefär så långt hann jag innan jag läste igenom den engelska wikipedia-artikeln noggrant. hittade det här:
Today, at Birkenau the entrance building and some of the southern brick-built barracks survive; but of the almost 300 wooden barracks, only 19 remain: 18 near the entrance building and one, on its own, further away. All that survives of the others are chimneys, remnants of a largely ineffective means of heating.
--- alltså - jag ger mig. fast det är fortfarande intressant om och/eller hur själva skylten är restaurerad.