Stulen & återfunnen: "Arbeit macht frei"

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Re: Stulen & återfunnen: "Arbeit macht frei"

Inlägg av Schwalbe » 22 december 2009, 15:27

Örjan skrev:Om det nu är en svensk som ligger bakom detta så börjar tankarna flyga iväg. Tänk om det är så att det är en forummedlem som har beställt skylten...

Jo, hemskt troligt! Och om det skulle vara så, på vilket sätt skulle det vara värre än att någon annan gjort det?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 22 december 2009, 18:38

Schwalbe skrev:
Örjan skrev:Om det nu är en svensk som ligger bakom detta så börjar tankarna flyga iväg. Tänk om det är så att det är en forummedlem som har beställt skylten...

Jo, hemskt troligt! Och om det skulle vara så, på vilket sätt skulle det vara värre än att någon annan gjort det?
Jag antar att din mening ska tolkas som att du är ironisk och inte som att du håller med mig? (Tyvärr är ironi ofta svårt att förmedla i en skriven text och leder därför lätt till missförstånd.)

Jag har väl inte på något sätt antytt att det skulle vara värre om en forummedlem gjorde det än om någon annan har gjort det. Det jag menade med min kommentar var bara att beställaren uppenbarligen är intresserad av andra världskriget och/eller förintelsen. Och om denne person är svensk så är det inte alls otroligt att denne person har deltagit i diskussioner på Skalman eftersom detta forum är ett tillhåll för just personer med sådana intressen. Vad som först var en händelse som ägde rum långt borta i utlandet och utfördes av okända "lågt stående" individer blev därför i ett ögonblick något som kändes väldigt nära oss.

Jag är ledsen ifall jag har sårat någons skalmanitiska kåranda genom att antyda att det är möjligt att inte alla 6591 medlemmar är hederliga människor.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 22 december 2009, 18:46

Jag har varit i Auschwitz-Birkenau två gånger och tycker det är för jävligt på ren svenska att man bara stjäl skylten på det här sättet. De människor som dog där, inte bara judar, utan även homosexuella, oliktänkande, zigenare, Jehovas Vittnen, "arbetsskygga", prostituerade, funktionshindrade etc, vanhedras på ett obeskrivligt sätt som jag inte finner ord för att uttrycka.

Jag är innerligt glad att den har återfunnits igen.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 22 december 2009, 20:59

http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/ ... uschwitz-0

Han tar verkligen alla chanser att göra reklam för sig själv.

Vidrigt dåd. Och jag hoppas det kommer fram vem som skulle ha den.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 december 2009, 21:09

De fem gripna var tidigare kända hos polisen.
http://svtplay.se/v/1825021/rapport/aus ... estallning

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 23 december 2009, 10:49

Ja det var inte jag iallafall.....Förresten hörde ni på Nordengren igår när hans sidekick menade att det uppoch nedvända B:et skulle gjorts som en tyst protest mot nazismen? Jag var tvungen att kolla upp det och enligt Wikipedia så skulle det annars exprimenteras på 20-talets med dessa uppochnedvända B:n i nya typsnitt. (Det här är ju nästan nått för dig Hexmaster?)

Nåväl tillbaka till ämnet, så ska de visst laga skylten och sätta upp den igen. Målet är att få det klart till 65års dagen. Själv tycker jag den borde förvaras bakom glas inomhus och ersättas med en replik. Försäkerhets skull.
Själva lägret håller tydligen också på att förfalla rejält, åren går trots allt och det pågår inget direkt underhåll.
Vad jag förstått så är det inte bara penga brist som bromsar eventuella renoveringar. Det är ju en fråga om autensitet också och jag antar att man inte vill ge vatten på kvarnen till revisionister.
Men frågan är om man inte måste göra nånting snart för de överlevande är snart borta och om byggnaderna faller ihop också så...

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 december 2009, 11:57

Ja, jag har läst om B:et - den övre öglan är större, vilket ger ett uppochnervänt intryck - men har ännu ingen uppfattning om syftet; typografi eller subtil protest? Visst vore det senare mycket intressantare, men det är en annan sak.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 december 2009, 13:20

Förlåt en stilla undran - men är det stulna (och återfunna) smidesjobbet verkligen orginal???
''Arbeit macht Frei''- devisen fanns ju vid infarten till Auschwitz I - alltså inte Birkenau. Den sattes upp - troligen 1942 och borde sextiosju år senare - ha rostat sönder för länge sedan. Det har ju gjorts ett antal andra ''friseringar'' vid
Auschwitz I och man är berättigad fråga..... :roll: Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 23 december 2009, 13:25

Blymönja skyddar även stål som börjat rosta

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 23 december 2009, 18:57

Svensk polis har inga som helst indikationer på att någon i Sverige skulle vara inblandad i stölden av den ökända skylten "Arbeit macht frei" från nazisternas dödsläger i Auschwitz. Fem män sitter anhållna i Polen för brottet.
– Och vi har inte hört något från våra polska kollegor och förväntar oss inte heller det under julhelgen, säger kommissarie Bertil Olofsson vid Rikskrim.
Varken förundersökningsledaren vid åklagarämbetet i Krakow eller polsk polis har bekräftat uppgifterna i polska medier från tisdagen om att de polska tjuvarna, som av allt att döma är yrkeskriminella, skulle ha en uppdragsgivare i Sverige.
Åklagare Artur Wrons sade bara på en presskonferens på tisdagen att hjärnan bakom stölden inte är polsk medborgare.
– Våra ansträngningar de närmaste dagarna blir att identifiera denna person, som finns i ett europeiskt land, sade Wrons.
När TT på onsdagen var i kontakt med Wrons kontor kunde, eller ville, ingen bekräfta uppgifterna om att spåren skulle peka mot en svensk inblandning.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ingen- ... -1.1019043

/Marcus

ampzor
Provmedlem

Inlägg av ampzor » 23 december 2009, 22:06

varjag skrev:Förlåt en stilla undran - men är det stulna (och återfunna) smidesjobbet verkligen orginal???
''Arbeit macht Frei''- devisen fanns ju vid infarten till Auschwitz I - alltså inte Birkenau. Den sattes upp - troligen 1942 och borde sextiosju år senare - ha rostat sönder för länge sedan. Det har ju gjorts ett antal andra ''friseringar'' vid
Auschwitz I och man är berättigad fråga..... :roll: Varjag
det här är mitt första inlägg, och NEJ - jag varken är, har varit eller kommer att bli någon slags revisionist (så, då fick jag det sagt) - MEN - frågan varjag ställer är legitim och bra - är skylten en av delarna i auschwitz-komplexet som är kvar sedan det begav sig - eller är den en del av restaureringarna?

som vi alla känner till sprängde tyskarna så mycket dom bara kunde av auschwitz-birkenau (rätta mig gärna om jag har fel, men hade inte det att göra med att ryssarna hade upptäckt majdanek, att man inte ville låta sådana mörka hemligheter som utrotningsläger (vilket väl får lov att sägas vara en riktigt nattsvart hemlighet) i framtiden, så gott det gick?) - så - är "arbeit macht frei"-skylten någonting som fanns redan under kriget, eller är den rekonstruerad?

..ungefär så långt hann jag innan jag läste igenom den engelska wikipedia-artikeln noggrant. hittade det här:

Today, at Birkenau the entrance building and some of the southern brick-built barracks survive; but of the almost 300 wooden barracks, only 19 remain: 18 near the entrance building and one, on its own, further away. All that survives of the others are chimneys, remnants of a largely ineffective means of heating.

--- alltså - jag ger mig. fast det är fortfarande intressant om och/eller hur själva skylten är restaurerad.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 december 2009, 05:37

Auschwitz I, stammlägret - där den beryktade järnskylten fanns/finns - övertogs efter kriget som fångläger av sovjetiska NKVD och polska MBP och användes som sådant till 1947. Byggnaderna, av tegel - var i gott skick och hade före kriget tjänat som polska armékaserner.
Jag tycker det verkar logiskt att ryssar och polacker prompt skulle ha avlägsnat ''Arbeit macht Frei'' på samma sätt som en liknande text genast avlägsnades från grindarna i Dachau. I Dachau rekonstruerades den förhatliga texten först 1965 i samband med restaurering av ett par baracker och öppningen av det f.d. lägret för besökare. Jag vet inte precis när, den polska regeringen öppnade Auschwitz I för besökare. Men det bör ha varit en ''lucka'' på 15-20 år efter 1947, och det vore lärorikt få veta vad barackbyggnaderna då användes till och eventuellt de öden som smidesjobbet över porten genomgick?

Varjag

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 24 december 2009, 11:46

CBC hade detta om skyltens historia, tydligen har man jobbat med underhållet på den tidigare vilket skulle förklara att den klarat sig till i år:
http://www.cbc.ca/world/story/2009/12/21/auschwitz-sign-thieves.html skrev:A replica of the sign — made when restoration work was being done on the original — was immediately hung in place of the missing sign. Non-Jewish Polish inmates made the original sign in Auschwitz in 1940.
/Marcus

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 4 januari 2010, 10:23

NIL skrev:Näe, det rör sig nog om en elev från Konstfack som behövde skylten till ett examensarbete.
Dröjde iaf inte länge innan det hela inspirerade till "konst": http://www.magdalenanordin.se/index.html

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 4 januari 2010, 10:52

Enligt text-tv igår var "skyltjobbet" en beställning av en brittisk nazist. Undrar varifrån ryktet om svenskar kommer?

Skriv svar