Militära bottennapp
Re: Militära bottennapp
Operation Market Garden.
Fel av mig, sorry, har nu kollat mer noga. Det stod i "France - summer 1940" av John Williams (Purnells 1970). Slottet var Vincennes och det står att det saknades "Wireless communication", det var alltså utan radiokommunikation, vilket i sig kan ha varit kritiskt om telefonledningar kapats eller förstörts.Hans skrev:Fast det undrar jag allt om det stämmer, redan under första världskriget skedde högre ledning mycket via telefon. Var har du fått uppgiften ifrån?Johst skrev:Och det berodde väl till viss del på att General Gamelin ledde franska armen från ett slott utan telefonledningar endast förlitande sig på motorcykelordonnanser.
MVH
Hans
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.
OK, hursomhelst ingen dålig plats att ha sitt högkvarter på
http://en.chateau-vincennes.fr/index.php
MVH
Hans
http://en.chateau-vincennes.fr/index.php
MVH
Hans
Ja, håller med om, att idén inte var dålig. Avsikten var väl inte att förorsaka verklig skada, utan att sprida skräck bland civilbefolkningen. Det misslyckades dock, då de flesta incidenter mörkades av myndigheterna.Hans skrev:Nu känner jag mig lite som djävulens advokatPsilander skrev:De japanska ballong bombningarna av USA.![]()
Ett innovativt sätt att angripa en annars onåbar motståndare till ringa kostnad. Ser jag inte som ett bottennapp även om effekten var liten.
http://www.project1947.com/gfb/fugo.htm
MVH
Hans
/G:son
Market Garden var väl inget bottennapp, fast operationen misslyckades. Planen var djärv, och det var ett gott försök, tycker jag.Schwalbe skrev:Operation Market Garden.
Måste nog tillstå att det är nog lite korkat att luftlandsätta i anslutning till två st pansardivisoner om än de var reducerade. Arnhem skule man nog lämnats därhän.G:son skrev:
Market Garden var väl inget bottennapp, fast operationen misslyckades. Planen var djärv, och det var ett gott försök, tycker jag.
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Jag är med Battler. Ett missgrepp av monumentala mått, ety med USA i krig med Japan i Stilla havet skulle all materiell hjälp till Storbritannien ifrågasatts. -"Varför skicka hjälp till britterna när våra egna grabbar dör" osv. I längden är det en annan fråga, men på kort och medellång...Battler skrev:Tysklands krigsförklaring mot USA
Frågan är hur länge det hade dröjt innan de gick med i alla fall, jänkarna bedrev ju redan t.ex. samordnad konvojeskort med britterna och hade redan sin Lend-Lease Act. Vad tror ni?Westrobothnian skrev:Jag är med Battler. Ett missgrepp av monumentala mått, ety med USA i krig med Japan i Stilla havet skulle all materiell hjälp till Storbritannien ifrågasatts. -"Varför skicka hjälp till britterna när våra egna grabbar dör" osv. I längden är det en annan fråga, men på kort och medellång...
MVH
Hans
Med facit i hand hade det ju varit klokare att låta bli, det måste man hålla med om.MD650 skrev:Måste nog tillstå att det är nog lite korkat att luftlandsätta i anslutning till två st pansardivisoner om än de var reducerade. Arnhem skule man nog lämnat därhän.G:son skrev:
Market Garden var väl inget bottennapp, fast operationen misslyckades. Planen var djärv, och det var ett gott försök, tycker jag.
Så sant.G:son skrev:
Med facit i hand hade det ju varit klokare att låta bli, det måste man hålla med om.
Men om jag inte missminner mig så visste man om de två divisionerna men man ignorerade det för att planerna hade gått för långt.
Rent strategiskt var planen djärv, men vissa delar genomfördes klantigt rent taktiskt.G:son skrev:Market Garden var väl inget bottennapp, fast operationen misslyckades. Planen var djärv, och det var ett gott försök, tycker jag.Schwalbe skrev:Operation Market Garden.
Exempelvis:
Landsättning nästan 10 km från Arnhem-bron, och bara på den norra sidan. Nog kunde man chansat med två kompanier direkt på båda sidor om bron.
Att 30-kåren inte hade sin bromatriell framgrupperad längre fram i angreppsstyrkan, ej tillräckligt med båtar osv, osv.
Rätt genomförd kunde Market-Garden mycket väl ha lyckats ...kanske var det den tyska uppdragstaktiken som saknades?
Det är iofs helt ok att gilla de västallierades krigsinsats - under förusättningen att man inte, under en enda sekund, glömmer hur dessa under fyra år villkorslöst stöttade Stalin.
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Jag instämmer i att det är troligt att USA förklarat Nazi-Tyskland krig - förr eller senare. Men det bör ha varit avhängigt framgångarna i kriget visavi Japan. Det torde varit ett större åtagande att övertyga den amerikanska allmänheten att man skulle till Europa när det kändes som att Japanerna var huvudfienden. Det slapp man historiskt då Adolf så hjälpsamt förklarade krig.Hans skrev:Frågan är hur länge det hade dröjt innan de gick med i alla fall, jänkarna bedrev ju redan t.ex. samordnad konvojeskort med britterna och hade redan sin Lend-Lease Act. Vad tror ni?Westrobothnian skrev:Jag är med Battler. Ett missgrepp av monumentala mått, ety med USA i krig med Japan i Stilla havet skulle all materiell hjälp till Storbritannien ifrågasatts. -"Varför skicka hjälp till britterna när våra egna grabbar dör" osv. I längden är det en annan fråga, men på kort och medellång...
MVH
Hans
Ett år eller mer ostört i Sovjetunionen kan knappast ha skadat Nazi-Tysklands position, ety jag antar att Lend-Lease till kommunisterna lär varit än mer tveksamt.
Jänkarna började redan leverara 1941 mot pengar och från och med 1 oktober var Sovjeterna med i Lend-Lease - hur mycket de hann få innan december vet jag dock inte. Att sovjeterna sedemera hade stor hjälp av Lend-Lease råder det ingen tvekan om och det har diskuterats flera gånger. Är det någon som har koll på hur mycket som hann leveras innan den 6 december?Westrobothnian skrev:Ett år eller mer ostört i Sovjetunionen kan knappast ha skadat Nazi-Tysklands position, ety jag antar att Lend-Lease till kommunisterna lär varit än mer tveksamt.
MVH
Hans
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Bra fråga. Och tidsramen är som Du skriver http://en.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease ... es_to_USSRHans skrev:Jänkarna började redan leverara 1941 mot pengar och från och med 1 oktober var Sovjeterna med i Lend-Lease - hur mycket de hann få innan december vet jag dock inte. Att sovjeterna sedemera hade stor hjälp av Lend-Lease råder det ingen tvekan om och det har diskuterats flera gånger. Är det någon som har koll på hur mycket som hann leveras innan den 6 december?Westrobothnian skrev:Ett år eller mer ostört i Sovjetunionen kan knappast ha skadat Nazi-Tysklands position, ety jag antar att Lend-Lease till kommunisterna lär varit än mer tveksamt.
MVH
Hans
Men min fundering kring lend-lease kvarstår. -"We have to give OUR guys the gear to get the job done!" Avikande åsikter?
Fast det kanske vi borde ta i viewtopic.php?f=43&t=28739 ?