Om Hitler hade tagits levande av Sovjet hade han antagligen inte blivit åtalad i Nürnbergrättegången. Jag har fått uppfattningen om att Sovjet ville ha en egen rättegång, men Sovjet hade bara fångat in ett antal "småbusar" medan väst hade de större "nazipamparna" (Göring etc).
Hade Sovjet haft Hitler hade det nog blivit en rättegång i öst och en i väst.
Hitlers Självmord
Om Sovjetunionen hade fått honom fast skulle de, sannolikt misshandlat honom osv.
Efter detta skulle de håla en militärtribunal var han skulle anklagas av allting möjligt som man hittade(en lång lista).
Han skulle hängas och hans kropp skulle filmas, och efter det skulle man filma bränningen av kropp.
//Martin
<Inlägget kördes genom Word>
Efter detta skulle de håla en militärtribunal var han skulle anklagas av allting möjligt som man hittade(en lång lista).
Han skulle hängas och hans kropp skulle filmas, och efter det skulle man filma bränningen av kropp.
//Martin
<Inlägget kördes genom Word>
Tja, om frågan är "döda dig själv, smärtfritt och diskret" eller "bli offentligt avrättad och förnedrad" är valet ganska enkelt. Hitler hade sett hur Mussolinis kropp förnedrades, och jag kan väl föreställa mig att Hitler hellre ville dö än att bli paraderad på röda torget. Hitlers hela ideologi gick ju dessutom ut på kampen på liv och död mot bolshevismen och judaismen. Förloraren skulle förintas, och då det visade sig att tyskarna var förlorarna, var döden den enda möjliga.Luno skrev:Det som jag har tänkt på mycket var Hitler rädd för vad ryssarna skulle göra med han eller var han så högg på medicin att han inte förstod att slutet var nära.
Och frågan är om Hitler var kapabel att ta sitt eget liv. Det är i mott en människas natur att döda sig själv
I Führerbunkern visste man om att Mussolini avrättats av partisaner och att kropparna efter Il Duce och hans älskarinna Clara Petacci hade hissats upp i fötterna i Milano. En utskrift av radiorapporten hade ställts i ordning i det särskilda, mycket stora "Führertypsnitt" man använde för att Hitler skulle slippa bära glasögon.Hans Rosenberg skrev:Jag har för mig att jag läst någonstans (kanske på det gamla forumet), att Hitler troligen inte kände till de förnedrande omständigheterna kring Mussolinis död, och att hans beslut att begå självmord och bli kremerad sålunda inte hade med denna att göra.
Jag kan dock minnas fel; kanske tillbakavisades endast att Hitler såg fotona. Eftersom Mussolini dog den 28 april, är sannolikheten liten att de hann framkallas och skickas till det inringade Berlin innan Hitler begick självmord.
Känner någon annan igen resonemanget?
Berlin Slutstriden 1945, Antony Beevor
MVH
-
hans lindquist
- Medlem
Hitlers skräck
Jag vill minnas att ett överlevande bunkervittne (möjligen livbetjänten Linge) berättat om att Hitler var verkligt rädd för att ryssarna "släpar mig till Moskva i en bur".
Någon som vet mer?
Hasse L
Någon som vet mer?
Hasse L