Hitlers Självmord

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 22 september 2003, 13:30

Om Hitler hade tagits levande av Sovjet hade han antagligen inte blivit åtalad i Nürnbergrättegången. Jag har fått uppfattningen om att Sovjet ville ha en egen rättegång, men Sovjet hade bara fångat in ett antal "småbusar" medan väst hade de större "nazipamparna" (Göring etc).

Hade Sovjet haft Hitler hade det nog blivit en rättegång i öst och en i väst.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 22 september 2003, 15:20

Om Sovjetunionen hade fått honom fast skulle de, sannolikt misshandlat honom osv.
Efter detta skulle de håla en militärtribunal var han skulle anklagas av allting möjligt som man hittade(en lång lista).
Han skulle hängas och hans kropp skulle filmas, och efter det skulle man filma bränningen av kropp.

//Martin

<Inlägget kördes genom Word>

JAB
Medlem

Inlägg av JAB » 22 september 2003, 15:21

Luno skrev:Det som jag har tänkt på mycket var Hitler rädd för vad ryssarna skulle göra med han eller var han så högg på medicin att han inte förstod att slutet var nära.
Och frågan är om Hitler var kapabel att ta sitt eget liv. Det är i mott en människas natur att döda sig själv
Tja, om frågan är "döda dig själv, smärtfritt och diskret" eller "bli offentligt avrättad och förnedrad" är valet ganska enkelt. Hitler hade sett hur Mussolinis kropp förnedrades, och jag kan väl föreställa mig att Hitler hellre ville dö än att bli paraderad på röda torget. Hitlers hela ideologi gick ju dessutom ut på kampen på liv och död mot bolshevismen och judaismen. Förloraren skulle förintas, och då det visade sig att tyskarna var förlorarna, var döden den enda möjliga.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 22 september 2003, 17:28

jag tror de hållit hitler levande till han skulle dö en naturlig död, men de skulle ofta förnedra honom offentligt, kanske i samband med några minnes cermonier av 2vk.

Mukko
Medlem

Inlägg av Mukko » 22 september 2003, 19:46

Jag har läst att Hitler alltid hade en Walther i fickan?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 22 september 2003, 21:29

Hans Rosenberg skrev:Jag har för mig att jag läst någonstans (kanske på det gamla forumet), att Hitler troligen inte kände till de förnedrande omständigheterna kring Mussolinis död, och att hans beslut att begå självmord och bli kremerad sålunda inte hade med denna att göra.
Jag kan dock minnas fel; kanske tillbakavisades endast att Hitler såg fotona. Eftersom Mussolini dog den 28 april, är sannolikheten liten att de hann framkallas och skickas till det inringade Berlin innan Hitler begick självmord.

Känner någon annan igen resonemanget?
I Führerbunkern visste man om att Mussolini avrättats av partisaner och att kropparna efter Il Duce och hans älskarinna Clara Petacci hade hissats upp i fötterna i Milano. En utskrift av radiorapporten hade ställts i ordning i det särskilda, mycket stora "Führertypsnitt" man använde för att Hitler skulle slippa bära glasögon.

Berlin Slutstriden 1945, Antony Beevor

MVH

hans lindquist
Medlem

Hitlers skräck

Inlägg av hans lindquist » 23 september 2003, 11:05

Jag vill minnas att ett överlevande bunkervittne (möjligen livbetjänten Linge) berättat om att Hitler var verkligt rädd för att ryssarna "släpar mig till Moskva i en bur".
Någon som vet mer?
Hasse L

Skriv svar