Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Gutekrigaren
- Medlem
Wooster skrev:Martin Lundvall skrev:Han är inte den enda som ringt berusad...... dock aldrig jag
Vilken bisarr tanke att tänka sig ett fyllesamtal från Stalin..
Och vad nykter man själv på studs skulle bli.
Det omvända skulle nog inträffa maximalt en gång...och för att våga ringa måste man nog vara rejält packad, vilket sas ytterligare gör det troligt att det aldrig mer upprepas.
Mvh Petter
-
Robert Sköld
- Medlem
-
Kontakt:
Andreas K skrev
Angående Hitler så har jag läst (kanske här på Skalman) att han begränsade sig till att dricka lättöl på sin höjd. Han var ju starkt emot alkohol efter incidenten när han var 16 år och somnade på en gata efter att ha druckit lite för mycket öl.
Ifrågasätter ej dig, men jag undrar verkligen om det fanns någon lättöl i Sverige vid denna tidpunkt, än mindre i Tyskland eller Österrike. Men det kanske var ett figure of speech?
/Robert Sköld
-
Fältmarskalken
- Medlem
Svagdricka kanske man kan räkna som ett slags lättöl, det är ju en gammal maltdryck som var populär fram till i alla fall 60-talet. Vet inte om man hade något liknande i Tyskland Österrike.
-
Martin Lundvall
- Medlem
-
Kontakt:
Alternativt brukade han den ökända tyska metoden att blanda mineralvatten med öl, det vill säga en Radler. För övrigt en vedervärdigt och en skam att förstöra fint öl med vatten, ibland förekommer det dessutom med mineralvatten smaksatt med citron.
/Martin
-
Robert Sköld
- Medlem
-
Kontakt:
Skäms som Ale-drickare att säga det, det är ju faktistk rätt smarrigt med Radler, bättre än dess "kusin från landet" pepsi blandat med rödvin, något en del tyskar har en förkärlek för.
Detta om detta.
/Robert
-
Wooster
- Medlem
Robert Sköld skrev:Skäms som Ale-drickare att säga det, det är ju faktistk rätt smarrigt med Radler, bättre än dess "kusin från landet" pepsi blandat med rödvin, något en del tyskar har en förkärlek för.
I min tidiga ungdom provade man ju de flesta alkoholblandningar enligt principen, blanda det som smakar äckligt med något som smakar gott så smakar det kanske okey.
Rödvin smakade för en 15-åring inte gott, men pepsi gjorde det. Men rödvin och pepsi smakade vedervärdigt.
Inte konsigt att Hitler inte drack alkohol i sådana fall..
Senast redigerad av 1
Wooster, redigerad totalt 23 gånger.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Gutekrigaren, Robert och Martin med flera - nu var det inte era alkoholvanor jag var intresserad av
MVH
Hans
-
Magnus Lindström
- Medlem
av Magnus Lindström » 23 mars 2007, 19:44
Nu ska vi int6e ta upp en ökänd morotsgrogg, läskig sak:)
Recept blanda vodka och kola och låt det stå en obestämd tid i ett sunkigt skolskåp, sen blir resultatet något morotslikt, men nöden hade ingen lag på den tiden.
-
frodeh
- Medlem
Fältmarskalken skrev:Såg en intervju med Chrusjtjovs son som berättade att Stalin bara drack så att han var lite "lagomt" berusad och syftet med detta var att supa de andra gästerna under bordet och få dem att försäga sig. Alkoholen kan ju den effetkten att man säger och gör saker som man normalt inte vågar göra i nyktert tillstånd, och detta tog Stalin fasta på genom att se till att gästerna fick rikliga mängder alkohol.
Iflølge Montefiores svært omhyggelig detaljerte bok, var Stalin i et par av krigsårene hard på flaska. Hans lege grep inn og foreskrev mindre drikking; et råd Stalin ser ut til å ha fulgt - ved å gå fra sprit til utvannet vin. Men alkohol var alltid en svært viktig del av det sosiale livet i hans omgangskrets ser det ut til.
Anekdotene varierer fra da han hadde vann i sin lommelerke i stedet for vodka i møte med tyske nazister før krigen (typisk et scenario som det du nevner), og til vanvittige fyllekuler med sin innerste krets.
-
KP-31
- Medlem
Enligt Alan Brooke (Chief of the Imperial General Staff) hade Churchills dryckesvanor betydande negativ inverkan på hans arbetsförmåga.
-
tryggve
- Medlem
Tja, Churchill var ju en av de ledare som porträtterades i "Altered Statesmen". Sedan hur korrekt denna dokumentär är kan väl vara svårt att säga.
http://www.discoverychannelasia.com/alt ... ndex.shtml
"From May 1940, the two sides of Churchill’s character dominated the war. In public he inspired the British people with his courage and his unforgettable speeches; in the war room he infuriated the Generals with his desire to direct military operations and concerned them with his drunken outbursts."
-
varjag
- Saknad medlem †
En - som fann Churchills alkoholproblem irriterande var President Roosevelt. Det finns otaliga av hans kommentarer rörande samtal, telegram och memoranda...
Winston sloshed as usual..... En annan var General Alan Brooke (CIGS) som avskydde att måsta deflektera Winstons snilleblixtar när han var berusad. Varjag
-
BalticBandit
- Medlem
Marskalkens av Finland Gustaf Mannerheim snaps
Som han intog ett glas av vid varje måltid.
50 cl vodka
50 cl aquavit e. g. Skåne akvavit, O P, or Linjeakvavit
3 cl dry vermouth
1 cl gin
-
Härfördärvaren
- Medlem
Fältmarskalken skrev:Svagdricka kanske man kan räkna som ett slags lättöl, det är ju en gammal maltdryck som var populär fram till i alla fall 60-talet. Vet inte om man hade något liknande i Tyskland Österrike.
När jag förra året bodde på studentkorridor med utbytesstudenter var tyskarna de enda som kände till de vi kallar för svagdricka. De har något liknande med andra ord, men jag kan inte minnas vad de kallade det.
Och eftersom det var mycket vanligare förr i vårat land misstänker jag att det samma gäller för tyskland.
OT, ett av mina första smakupplevelser som jag kan minnas är när jag fick svagdricka utblandat med mjölk när jag var väldigt liten.
//Härfördärvaren
-
dc
- Medlem
-
Kontakt:
Trots att Churchill drack kopiösa mängder blev han gammal och försummade inte sina husdjur
Däremot kanske han försummade sin fru