Den beryktade faneden till Hitler;
Diensteid der Soldaten der Wehrmacht Service oath for soldiers of the armed forces:
Ich schwöre bei Gott diesen heiligen Eid, daß ich dem Führer des Deutschen Reiches und Volkes Adolf Hitler, dem Oberbefehlshaber der Wehrmacht, unbedingten Gehorsam leisten und als tapferer Soldat bereit sein will, jederzeit für diesen Eid mein Leben einzusetzen.
( I swear by God this sacred oath that I shall render unconditional obedience to Adolf Hitler, the Führer of the German Reich and people, supreme commander of the armed forces, and that I shall at all times be ready, as a brave soldier, to give my life for this oath.)
Att faneden upphörde gälla när Hitler var död är uppenbart, men det rörde sig ju bara om en vecka mellan phurerns frånfälle och fredsutbrottet. Visserligen har jag Beevors bok i hyllan men måste ha missat stycket Sonderling skrev om. Befälets strävan var att upprätthålla truppens disciplin i en förtvivlad situation och varje rubbning av soldaternas plikt, såsom t.ex. edens annulering - kunde lätt ha lett till upplösning. Något bruk av ngn annan flagga än hakkorset - har jag aldrig hört talas om. Dönitz uppehöll kraven på order- och pliktuppfyllelse intill sista ögonblicket - och efter kapitulationen. Varjag
Paradoxen om Wehrmacht?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Varjag, det var i det partiet som avhandlade historien om 9:onde arméns öde. Som detta med avsprättningen av nazisymbolerna nämndes (Jag kände inte till denna episod om 9:de arméns gatlopp, så spetsade ”ögonen” rejält på de sidorna.)
Jag har hört en annan förklaring till Tyskarnas lydnad och det är den om att de uppfostrats till att lyda, sin far, sin lärare, sin ledare. Det var ju inte som nu där barnen uppfostras till att ifråga sätta allt och alla. (På gott och ont.
)
Sonderling
Jag har hört en annan förklaring till Tyskarnas lydnad och det är den om att de uppfostrats till att lyda, sin far, sin lärare, sin ledare. Det var ju inte som nu där barnen uppfostras till att ifråga sätta allt och alla. (På gott och ont.
Sonderling
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Här kommer svar till Varjag och andra.
På sidan 395 Beevors bok om Berlin står det.
” On 3 may, news of events in Berlin arrived. General Wenck immediately issued an order reinstating the military salute instead of the Nazi version”
Man åter införde militärahonören istället för hitlerhälsning efter fuhrerns död ( i 9:onde armén). Det här var ju inte riktigt vad jag sa och jag får be om ursäkt för detta. Förklaringen kan kanske sökas inom vittnespsykologin. Helt klart har det inte varit min mening att vilseleda forumskollegorna.
Sonderling
På sidan 395 Beevors bok om Berlin står det.
” On 3 may, news of events in Berlin arrived. General Wenck immediately issued an order reinstating the military salute instead of the Nazi version”
Man åter införde militärahonören istället för hitlerhälsning efter fuhrerns död ( i 9:onde armén). Det här var ju inte riktigt vad jag sa och jag får be om ursäkt för detta. Förklaringen kan kanske sökas inom vittnespsykologin. Helt klart har det inte varit min mening att vilseleda forumskollegorna.
Sonderling
Tack Sonderling - stämmer med min upplaga. Ordern om återinförandet av honnören - som militär hälsning visar en återupprättelse av arméns auktoritet över nazisternas. Ngt liknande hände nog inte i Flottan - då Dönitz var en kallhamrad nazist och tysk chauvinist som höll på formerna - t.o.m. efter han släpptes ut ur Spandaufängelset. Om jag får göra en liten rättelse, ordern gällde General Wenck's 12:e armé - som befann sig på framryckning mot Berlin - för att öppna en korridor, genom vilken resterna av den 9:e armén under General Busse - skulle kunna undfly ryssarna. (Efter att dess genombrytningsförsök för att 'undsätta Berlin' - strandat) mvh, Varjag