Grundskollärare!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 december 2006, 13:08

tryggve skrev:Nu vet jag inte hur det är med filmvisningar i grundskolan (rent licensmässigt och så), men kanske något eller några utvalda avsnitt av den utmärkta dokumentärserien A World At War skulle passa?
http://en.wikipedia.org/wiki/The_World_ ... _Series%29
Iofs så är ju denna serie en mastodont, men det är ju fråga om 50 minutersavsnitt.
I juridisk mening får du inte visa någon film som du inte har visningsrätten till. Du kan förvisso köpa en licens eller motsvarande men det är svindyrt. Det finns ju filmer att låna från AV-centralen men de är inte alltid pedagogiska höjdpunkter och intresseväckare om jag säger så... Helt klart är att "World at war" är en serie som slår det mesta...

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 december 2006, 13:24

D. Löwenhamn skrev:Rent spontant tycker jag det verkar lite väl mycket centrerat på Tyskland och nordväst-Europa samt enskilda slag. Mer om Sovjetunionen, Japan och Italien bör tas in, då både händelser före och under kriget. Hur mycket har ni gått igenom mellankrigstiden? Hur bra grepp har barnen om händelserna före kriget med personligheter, ideologier, politiska händelser, expansionism etc?

Jag föreslår dessutom att du letar reda på en bra dag-för-dag historik över andra världskriget. Det blir enklare att använda en sådan som ledstjärna än att försöka brainstorma fram viktiga händelser och dylikt.

Dina förslag till filmer låter dock bra. Det beror lite på vad man vill uppnå med filmen givetvis men att visa Rädda menige Ryan uppnår man nog inte särskilt mycket med. Många har dessutom säkert redan sett den.

mvh/ Daniel
Vi avslutade första världskriget-passet runt 1930, ge och ta. Vi talade då, och vi kommer att ta upp det igen, om känslan av förnedring och desperation som fanns i Tyskland, om hur det politiska kaoset i bland annat Italien och Tyskland beredde marken för fascismen i olika former och vi har talat om hur NSDAP spelade på det tyska folkets rädsla för kommunismen, revanschlust och den djupa ekonomiska krisen för att vinna röster och gillande. Vi har gjort en översiktlig jämförelse mellan kommunismen och nazismen, men där är jag missnöjd med mina insatser eftersom många fortfarande inte har skillnaden klar för sig.

Något vi inte alls har tagit upp är det som händer i Japan när militären får allt större inflytande i politiken under 1930-talet. Spanien har vi knappt heller berört. Endast kort om att fascismen fanns i övriga Europa och inte bara i Italien, Tyskland och Spanien.

Angående en "dag-för-dag-bok" om kriget så brukar jag använda mig av "Andra världskriget dag för dag på alla fronter", Salmaggi/Pallavisini, Legenda förlag, ISBN 91-27-07023-9

Richard J
Medlem

Re: Grundskollärare!

Inlägg av Richard J » 22 december 2006, 14:20

Sgt 83 Pluton skrev:Ursäkta om jag stör i jullovet men jag sitter och petar på en planering rörande andra världskriget som jag ska dra igång i vecka 2. Jag skulle behöva lite idéer och tips, gärna från kollegor i branschen, men ni andra får gärna komma med synpunkter också. Upplägget så här långt.

Tid:
Vecka 2-7 vt 2007
Klass:
8e
Materiel:
Läroböcker (utvalda sidor från olika böcker), kopierat materiel, fallstudier, filmsekvenser
Arbetsformer:
Lärarledda genomgångar, eget arbete med litteratur och andra texter, hemuppgift
Redovisning:
Skrivning under lektionerna torsdag och fredag vecka 7, fördjupningsuppgift inlämnas senast fredag vecka 9.

Mål:
Kunna redogöra för nazismens uppkomst och framväxt i Europa och kunna förklara sambandet med första världskriget.
Kunna berätta om Tysklands upprustning och Hitlers förberedelser för kriget.
Kunna redogöra för krigsförloppet i stora drag.
Kunna redogöra för krigsslutet i Europa och i Asien samt berätta om följderna av kriget i dessa världsdelar.

Det jag skulle vilja ha lite feedback på är följande:
1. Jag kräver ju att eleverna hjälpligt ska kunna redogöra för några centrala händelser under andra världskriget. Detta för att få några "krokar" att hänga upp helheten på. Jag brukar kräva att de ska känna till blixtkriget, Slaget om Storbritannien/Atlanten, Balkan och operation Barbarossa 1941, Pearl Harbour, Stalingrad, El Alamein, Midway, Kursk, Normandie, slaget om Berlin samt Hiroshima och Nagasaki. Är urvalet av händelser lämpligt? Anser ni att något kan tas bort och något annat bör tillföras?

2. Jag har kollat runt efter lämpliga skrivningar med frågor av essä-typ i mina gömmor men tycker nog inte att jag har fått till någon bra sådan hittills. Har ni några att dela med er av (via PM förstås, då jag misstänker att en och annan elev är här inne emellanåt)?

3. Vilka erfarenheter har ni av filmvisning i samband med detta arbetsområde? Mina elever tjatar redan nu på att de vill kolla på SPR och BoB, men jag är lite tveksam eftersom de i mina ögon är allt för vinklade. Hellre då en rå och rak finsk rulle typ Vinterkriget eller Okänd soldat...

Jag hoppas att vi kan ha en bra och givande diskussion i ämnet. Har postat en liknande tråd tidigare, men jag känner att jag har lite nya infallsvinklar denna gång så...
Jag är visserligen inte lärare på varken gundskole- eller gymnasienivå men något som jag tycker saknas är en förklaring av de tyska folkens statsbildningar under de senaste (drygt) 1000 åren: från det Heliga Romerska Kejsardömet av Tysk Natur tom det Tyska Riket för att klargöra vad som skiljer dem åt från en beständig enhetsstat såsom Sverige och på så vis sätta en viss bakgrund för många av nazisternas handlingar (men absolut inte justifikation).

För det andra så kan det vara intressant att förklara och jämföra hur andra icke-krigförande länder under VKII i Europa agerade och anledningen till att de inte drogs in i kriget t.ex. Sverige (självskrivet), Schweiz, Irland, Portugal och Spanien (en chans att beröra inbördeskriget). Det innebär dessutom indirekt att många kan förstå hur oerhört omfattande VKII faktiskt var, tillskillnad från de samtida 'lokala' krig som det numera talas om i massmedia.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 22 december 2006, 17:02

Ett intressant ämne du kan beröra är om de frivilliga som stred i kriget, du kan ju tala lite om de svenskar som stred frivilligt i vinterkriget, i Tysklands styrkor och i de allierades styrkor. Sen kan du ju tala om alla de frivilliga från Europas länder som stred både för tyskar och allierade, men eleverna kanske tycker det är mest intressant att höra om svenskarnas insats och varför de lämnade sina trygga hem för att strida.

Sen måste jag nog säga att när vi läste om WW2 i 8an(jag går sista året på gymnasiet nu) så var det rätt uselt. Mycket fel, sakerna kom inte alls i ordning, läraren kunde inte ens årtal och blandade ihop namn, jag fick till och med fylla in ibland, tur var det väl att man var WW2-nörd redan då. :wink:

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 22 december 2006, 19:33

panzerIV skrev:Ett intressant ämne du kan beröra är om de frivilliga som stred i kriget, du kan ju tala lite om de svenskar som stred frivilligt i vinterkriget, i Tysklands styrkor och i de allierades styrkor. Sen kan du ju tala om alla de frivilliga från Europas länder som stred både för tyskar och allierade, men eleverna kanske tycker det är mest intressant att höra om svenskarnas insats och varför de lämnade sina trygga hem för att strida.

Sen måste jag nog säga att när vi läste om WW2 i 8an(jag går sista året på gymnasiet nu) så var det rätt uselt. Mycket fel, sakerna kom inte alls i ordning, läraren kunde inte ens årtal och blandade ihop namn, jag fick till och med fylla in ibland, tur var det väl att man var WW2-nörd redan då. :wink:
Jag brukar faktiskt ta upp de svenska frivilliga, oftast i samband med finska vinterkriget. Ofta finns det någon gammelmorfar eller liknande som var med eller som var inblandad som frivillig motsvarande. Frivilliga i andra staters stridande förband dyker också upp. Framförallt de som slogs för Tyskland.

För övrigt skulle jag bli glad om någon elev rättade mig om situationen uppstod. Men hittills har jag faktiskt inte råkat ut för det trots att jag varit lärare i nästan 10 år.

Skriv svar