Vilken soldat är den största krigshjälten?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 4 oktober 2006, 11:26

För mig är valet enkelt, alla de som offrade sig för att andra skulle klara sig dvs okänd soldat oavsett vem du stred för/mot

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 4 oktober 2006, 12:02

Jag tror att valet är svårt, ja nästan omöjligt! Skall det dessutom (negativt eller positivt ?!?) vägas in om vederbörande var fanatisk nazist (eller kommunist ?) blir det inte lättare.

Vårt perspektiv är f.ö. i huvudsak inriktat på Tyskland med bundsförvanter och de Västallierade, men också ryssarna hade väldigt många tappra och uppoffrande soldater, som inte är kända här.

Nelson
Tidigare medlem

Inlägg av Nelson » 6 oktober 2006, 00:04

Ordet "Hjälte" ligger i betraktarens ögon. Enligt min åsikt så finns det inga hjältar i ett krig. Det är - oftast - fattiga arbetargrabbar som fick sätta livet till, till vilket syfte? Att som tvångsinkallad springa mot en ganska så säker död? Ordet hjälte är ett ord som används för dom stridande parternas egna syften.

Om jag nu skall nämna en "Hjälte" så är det människan som strävar efter fred..

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 6 oktober 2006, 11:20

Det är några hjältar under krig vi inte har tänkt på, och det är soldaternas hustrur, döttrar, mödrar och systrar - ja, kvinnorna under krig i största allmänhet. Om man tänker på vad de går genom för något:

En kvinna har två småbarn tillsammans med sin make, som kallas ut till soldattjänstgöring och skickas iväg till fronten. Medan han under de år som kriget pågår kämpar vid fronten för att göra generalerna nöjda måste hustrun varje dag ta hand om de små barnen, sköta tvätten, handla mat under konstanta bombanfall, hela tiden leva på gränsen vad ekonomi och resurser beträffar på grund av den allmänna ransoneringen i landet och medan allt detta pågår hela tiden oroa sig för om maken lever eller inte eller om han återfinns bland de invalidiserade som aldrig mer kommer kunna gå eller arbeta. Samtidigt måste hon kanske jobba i rustningsindustrin eftersom krigsinsatserna kräver detta. Och när kriget är slut riskera att leva med den konstanta sorgen efter en bortgången make och far och hela tiden behöva trösta barnen som frågar var pappa är eller varför han inte kommer tillbaka. Och kanske till och med råka ut för chocken att den f.d. maken, som alla antagit varit dödad i strid, återkommer efter tio år då hon har gift om sig.

De är de riktiga krigshjältarna enligt min mening.

Morgan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 oktober 2006, 14:18

Om mer politik eller ytterligare frångångar från ämnet sker kommer tråden att stängas.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 oktober 2006, 16:56

Ämnet är "Vilken soldat är den största krigshjälten?", respektera den ämnesdefinitionen.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 6 oktober 2006, 18:35

Mr x skrev:För mig är valet enkelt, alla de som offrade sig för att andra skulle klara sig dvs okänd soldat oavsett vem du stred för/mot
Håller med Mr x, det spelar ingen roll hur många stridsvagnar du har förstört eller hur många flygplan du skjutit ner och det kan låta sjukt men det är soldaters "jobb" men när du offrar dig för att dina kamrater ska klara sig då är du i mina ögon den riktiga hjälten.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 oktober 2006, 18:58

Några inlägg har tagits bort, diskussionen rör militärer inte civila. Har ni klagomål på något så ta det via pm eller i andra hand kommentarsavdelningen, låt inte sakdiskussionen bli lidande av tekniska spörsmål.

/Martin

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Re: Vilken soldat är den största krigshjälten?

Inlägg av Olof Larsson » 6 oktober 2006, 19:47

I mina ögon så ligger von Stauffenberg bra till.
Han visste nämligen inte bara när han skulle lyda order,
han visste även när han inte skulle lyda order.

Wittmann har jag svårt att se som den störste hjälten.
Hur var det nu. Han var väl Tysklands 4:e främsta stridsvagnschef,
vars unika hjältegloria beror på två saker:

- Det var anglo-saxer och inte sovjeter på den andra sidan i Villers-Bocage
- Han var den mest framgångsrika stridsvagnschefen inom SS,
varför han vara mera tacksam att ha med i den tyska krigspropagandan
än de mera framgångrika vagncheferna inom das Heer.

Ang. Rudel så får vi nog reducara hans påstådda bedrifter mot pansar
(och sannolikt även artilleri) med en faktor 10 till 100.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 9 oktober 2006, 20:24

Har väldigt svårt att tycka att den som skjutit ner mest plan/förstört mest stridsvagnar/dödas flest fiender är den störste hjälten. De har visserligen utfört det de ska göra ytterst professionellt och kliniskt, men för mig är det betydligt mer hjältemodigt att offra sitt eget liv för att skydda andra. Av den anledningen blir det rätt svårt för mig att välja ut någon, eftersom de flesta av dessa personer är helt okända.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Re: Vilken soldat är den största krigshjälten?

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 9 oktober 2006, 22:42

Olof Larsson skrev:Han var den mest framgångsrika stridsvagnschefen inom SS,
varför han vara mera tacksam att ha med i den tyska krigspropagandan
än de mera framgångrika vagncheferna inom das Heer
Det stämmer och borde basuneras ut rejält till dess att alla hört det. Varför har ingen skrivit en bok i vilken världens pansaress på ett vetenskapligt sätt jämförs - eller finns en sådan bok och jag har missat den? 8O

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 9 oktober 2006, 23:21

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 10 oktober 2006, 07:42

Belisarius skrev:Lite läsning: http://www.army.mil/cmh-pg/mohiia2.htm
Hej Belisarius!

Kul att du länkade just till den sidan. Kan det månne ha varit pga svenskfödde (från Värmland) Medal of Honor-vinnaren Erik Gunnar Gibson? Jag har för länge sen tänkt starta en trådd om svenskfödda och svenskamerikanska MOH-vinnare. Men det har inte blivit av. Nu gör jag det: viewtopic.php?t=27074

Bästa,

Lars

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 10 oktober 2006, 11:52

Kul att du också såg det, Lars!

Jag var mycket nära, när jag lade in länken, att tillägga: "Tävling: Hitta svensken". :)

För övrigt hajade jag till över två saker:

1) Förhållandevis många MOH-vinnare med japanskt påbrå (jo, jag vet att de slogs hårt men att så många blev belönade)
2) Raiden mot Ploesti-fälten i Rumänien resulterade i väldigt många MOH-belöningar, majoriteten av alla som tilldelades USAAF...för en enda operation, jämfört med de hundratusentals som flögs under kriget?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 oktober 2006, 13:22

Belisarius skrev: 2) Raiden mot Ploesti-fälten i Rumänien resulterade i väldigt många MOH-belöningar, majoriteten av alla som tilldelades USAAF...för en enda operation, jämfört med de hundratusentals som flögs under kriget?
Är det den där de flög på 50-60 meters höjd och bombade?

Kräver extra stort kurage, tom vanliga vaktposter kan ju beskjuta dem med sina gevär...För att inte tala om alla LV-kulsprutor och kanoner som skjuter på kärnskotts-avstånd.

Jag gissar att man gav dem extra mod och motivering genom att utlova riklig belöning med medaljer för dem som deltar.

Ungefär som man gav extra mod åt jaktflygarna genom att utlova Ess-märke för VARJE förstört flygplan. Alltså inte enbart nedsjutna i strid, men även nedsjutna skolplan med hitlerjugendpojkar i, samt givetvis alla flygplan på marken.
Attack mot flygplan på marken var inte populära innan dess. Ingen handfast belöning men ofta stora risker. Flak kunde vara mycket intensiv på många ställen.

Skriv svar