Civila förluster efter Befrielsen

Tillägnad vår saknade medlem varjag
wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 10 juli 2006, 16:50

Andreas K skrev:
Med bomber menar du flygbomber och artilleri eller bilbomber, typ.
Jag tänker mest på artilleri och flygbombning. Bilbomber och liknande är väl mest en del av inbördes stridigheter.
På Viasat History visas med jämna mellanrum intressanta dokumentärer från dagens Irak där man får se många exempel på hur civila dödades i inledningen av dagens krig.
T.ex visas en vägspärr som upprättades av amerikanska soldater där 6-10 (minns ej exakta antalet) bilar med civila skjuts sönder därför att soldaterna tog för givet att alla civila höll sig inomhus och tog det säkra före det osäkra.

I ett annat inslag i filmen intervjuas amerikaner som var med och planerade riktade attacker mot höga irakiska regeringstjänstemän , främst Saddam.
Man får se missiler som slår ner i ett hus och sedan hur den ende överlevande familjemedlemmen letar i ruinerna efter kvarlevorna efter sin släkt medan en av dom amerikanska planerarna erkände att dom godkänt bombningar av iallafall 10-15 hus med civila baserat på felaktiga uppgifter.
Dessa uppgifter baserades t.ex på suddiga satellitfoton och på tips från irakier som av olika anledningar ljög eller förde vidare lösa rykten.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 juli 2006, 12:50

wreezig skrev:
Andreas K skrev:
Med bomber menar du flygbomber och artilleri eller bilbomber, typ.
Jag tänker mest på artilleri och flygbombning. Bilbomber och liknande är väl mest en del av inbördes stridigheter.
På Viasat History visas med jämna mellanrum intressanta dokumentärer från dagens Irak där man får se många exempel på hur civila dödades i inledningen av dagens krig.
T.ex visas en vägspärr som upprättades av amerikanska soldater där 6-10 (minns ej exakta antalet) bilar med civila skjuts sönder därför att soldaterna tog för givet att alla civila höll sig inomhus och tog det säkra före det osäkra.

I ett annat inslag i filmen intervjuas amerikaner som var med och planerade riktade attacker mot höga irakiska regeringstjänstemän , främst Saddam.
Man får se missiler som slår ner i ett hus och sedan hur den ende överlevande familjemedlemmen letar i ruinerna efter kvarlevorna efter sin släkt medan en av dom amerikanska planerarna erkände att dom godkänt bombningar av iallafall 10-15 hus med civila baserat på felaktiga uppgifter.
Dessa uppgifter baserades t.ex på suddiga satellitfoton och på tips från irakier som av olika anledningar ljög eller förde vidare lösa rykten.
Fast om USA använd sig av flygande fästningar som vapenbärare hade betydligt fler civila dött i de inledande flyganfallen. Jag vet inte men Irak är väl ett typ exempel på att mindre civila dör i de direkta stridhandlingarna och i ställer mular i inbördestridigheter. Vilket iofs inte är nån tröst för de som drabbats.

Sonderling

Papa
Ny medlem

Tabu

Inlägg av Papa » 21 juli 2006, 13:11

Jag har också stött på siffran om det stora antalet dödade i Frankrike efter befrielsen, men i flera olika sammanhang. Jag har kollat med vänner i Frankrike och de hävdar att hela saken är tabu där - på samma sätt som antalet personer polisen slogihjäl vid den stora demonstrationen mot kriget i Algeriet i Paris 1961. (Officiellt var de under 10, ända till 1998 då det i rättegången mot Papon framkom att det rörde sig om drygt 100, vars kroppar dumpats i Seine.) Mina franska källor menar att det inte är orimligt att antalet summariskt arkebuserade 1945 kan räknas i 10 000-tal. Kanske ännu mer. Men någon borde väl veta mer exakt besked? Notera också att man i Spanien och Italien nu har börjat diskutera antalet mördade i inbördeskriget respektive efter befrielsen - samt att det i båda länderna rör upp en massa damm.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Tabu

Inlägg av Martin Lundvall » 22 juli 2006, 12:45

Välkommen till forumet Papa.
Papa skrev:Mina franska källor menar att det inte är orimligt att antalet summariskt arkebuserade 1945 kan räknas i 10 000-tal. Kanske ännu mer. Men någon borde väl veta mer exakt besked? Notera också att man i Spanien och Italien nu har börjat diskutera antalet mördade i inbördeskriget respektive efter befrielsen - samt att det i båda länderna rör upp en massa damm.
Intressant har du mer information? Jag undrar också vilka dina franska vänner är och vad de stödjer sina antaganden på. Bara en vanlig källkritiskt invändning.

/Martin

Papa
Ny medlem

Fransoser

Inlägg av Papa » 22 juli 2006, 13:26

Mina franska vänner är på intet sätt bemärkta personer. En statsvetare, en journalist på en större provinstidning etc. Vanligt folk, men som jag ser det personer som åtminstone borde ha hört talas om någon form av officiell statistik. Jag tycker det är märkligt alltihop. (Jan Myrdal vädrade för övrigt liknande siffror som Philip Short när han argumenterade för Pol Pot på 70-talet. Han brukar vara rätt noga med fakta, även om jag sällan delar de slutsatser han sedan drar.)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 juli 2006, 19:53

Nej jag menar inte att man måste vara någon slags auktoritet inom relevant område för att det ska vara trovärdigt.
Bara det faktum att du säger att ämnet är tabu och att det verkar som om det luckras upp nu är intressant, behöver förvisso inte betyda ett dugg men kan göra det.

/Martin

Skriv svar