Vandaliserade monument?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 18 augusti 2006, 14:46

Att ett sådant här monument blir vandaliserat är väl knappast speciellt förvånande. Det som är mer märkligt är väl vem det är som har kommit på iden att uppföra det från början? Uppfördes det under kriget när tyskarna hade kontroll över Kreta eller är det något som någon veteranförening byggt efter kriget?
Om exempelvis "Sällskapet Al-Qaidas Vänner" köper in mark i New York och reser ett monument till minne av Mohammed Atta & Co. vilken reaktion skulle det bli då?
Eller ett monument i Libanon över Israeliska soldater som stupat där eller ett i Afganistan över Sovjetiska förluster där? Det här känns som ett taktlöst och naivt uppfört minnesmärke.

Ett av få ställen där det faktiskt finns minnesmärken över en invasionsstyrka utan att det är kontroversiellt är Gallipoli. Det har säkert att göra med att Turkarna faktiskt drev bort anfallarna och även att ungturkarnas republik inte kände alltför mycket lojalitet med sina osmanska föregångare.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 augusti 2006, 14:50

Rancid skrev:. Uppfördes det under kriget när tyskarna hade kontroll över Kreta eller är det något som någon veteranförening byggt efter kriget?
.
Utan att kontrollerat så tror jag det var efter kriget då bl.a. känslor svalnat.
:)

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 18 augusti 2006, 19:18

Tog de inte bort ett tyskt mines monument i estland nyligen.
Vet inte vart i estland, om det var i narva. Kanske nån av er som vet mer om den saken?

/olle

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 18 augusti 2006, 19:29

echo one skrev:Tog de inte bort ett tyskt mines monument i estland nyligen.
Vet inte vart i estland, om det var i narva. Kanske nån av er som vet mer om den saken?

/olle
Det känner jag inte till.
Dock vet jag att estlandsryssar vandaliserade en estnisk kyrkogård med minnesstenar för delar av skandinaver som tillhörde III.SS-pansarkåren för ett antal år sedan.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 18 augusti 2006, 22:38

Det stämmer. Man bestämde sig för att plocka ner ett minnesplakat över estniska SS män då plakatet föreställde en SS soldat i hjälm som bar SS runorna.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 20 augusti 2006, 11:50

Det ska finnas en bild på de Ryska monumenet som fick färg kastat på sig, efter dom tog bort det tyska monumentet.
Ska fortsäta leta och se omfall jag hittar den bilden.

Hitta det här dock.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/2148732.stm

/Olle

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

ang monumentet

Inlägg av svarta gardet » 20 augusti 2006, 12:23

MD650 skrev:
Rancid skrev:. Uppfördes det under kriget när tyskarna hade kontroll över Kreta eller är det något som någon veteranförening byggt efter kriget?
.
Utan att kontrollerat så tror jag det var efter kriget då bl.a. känslor svalnat.
Monumentet uppfördes redan i början av 1942 om jag inte mins fel av tyskarna
som ett minnesmärke över dom tyska fallskärmsjägarna som stupat vid invasion av Kreta (se tidigare länk som jag skrivit)
Det var en mäktig känsla att stå o titta på det förstörda monumentet o förställa sig hur det skulle ha sett ut i sina glansdagar med den dykande örnen.....
Som "förstördes i en storm i början av detta århundrade enl grekerna"
http://www.fallschirmjaeger-denkmal.de/English.htm
kolla in länken o se gammla bilder på det
mvh Svarta gardet

Användarvisningsbild
Harald Tandlös
Medlem

Inlägg av Harald Tandlös » 3 september 2006, 17:30

När jag läser den här tråden känner jag att jag bara måste posta ett inlägg jag gjort i ett annat forum.

"Det finns även andra aspekter av att tänka på när man talar om stupade tyska soldater. Det är att segrarmakterna har i många stycken tagit över tysklands historia och vad vi oftast ser är bara den ena sidan.

För föräldrar som förlorat söner i kriget är sorgen lika stor oavsett på vilken sida man befunnit sig, och en rad som en amerikan skrivit i besöksboken på den tyska krigskyrkogården fick mig att fundera.

Han skrev "Låt ingen skam komma över dessa unga män som gjorde vad deras land begärde och gav sitt liv. Deras blod var lika rött som vårt, och en mors sorg över ett förlorat barn är alltid densamma"

Håll med att det ligger något i detta.

Alla tyska soldater var inte koncentrationlägervakter, SS män eller jagade judar i "sonderkommandon"

Skriv svar