Erövrad T34 under finska vinterkriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 maj 2006, 09:36

Nelson skrev: Men nu gällde det om tyskarna "överraskades" så tidigt som '41 av T-34:or, vilket jag betvivlar starkt. Först var det ett för tidigt skede i Barbarossa, för att "sovjeterna" hade någon möjlighet att göra någonting. Desutom, säger 1 miljon krigsfångar ett och annat om situationen i röda armèn för tillfället, några samlade pansardivisioner fanns möjligtvis, men dom användes utspridda, och även om förband användes i viss mån, så innebär det inte att tyskarna "överraskades".
Även om kriget går bra kan man bli överraskad. I böcker står det ofta att tyska soldaterna blev överraskade av de första mötena med de sovjetiska T-34:orna. Jag vet inte om detta stämmer, om det är en myt eller Tyskland helt enkelt inte visste om vilka stridsvagnar Sovjetunionen hade. Någon annan kanske kan bekräfta.

/Martin

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 28 maj 2006, 13:02

Vi kanske ska börja fundera på vad som menas med "överraskade"? Av det jag läst har jag fått uppfattningen att tyskarna inte var överraskade av att se T-34 som sådana, men att både pansarförbanden och pansarvärnet hos infanteriet blev "överraskade" i den meningen att deras vapen inte bet på dem? Men det verkar konstigt det med, eftersom de flesta borde varit bekanta med att de hade lite klent tilltagna puffror sedan Frankrikekampanjen.

Gars, tack för rättningen. Brigaderna kom med omorganisationen hösten/vintern -41. Jag tror vi alla är införstådda att en pansardivision innehåller stora mängder infanteri eftersom, som sagt, pansar på egen hand är vansinningt sårbart. Det viktiga här är ju att infanteriet kan utnyttja farten hos stridsvagnsförbanden, dvs. som motoriserat eller ännu hellre mekaniserat.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 maj 2006, 13:27

Rykten om 'monsterstridsvagnar' hade nått Tyskland redan 1940 - men kom från finska källor
som inte alltid togs på allvar i Berlin. Finnarna avsåg KV-1, SMK och T-100-vagnar vilka de fysiskt
sett. Ehuru givetvis med okänd beväpning och pansar...men klart större än något tyskarna hade.
Det var ju även ngn sovjetisk delegation i Tyskland samma år som förvånades och inte ville tro - att
Pz IV var Tysklands tyngsta stridsvagn. Tyskarna ljög inte - men ryssarna trodde dom gjorde det. Den första
'överaskningen' med T-34 kom väl på sydfronten inom 48 timmar, på centralfronten den 3:e juli då dom
f.f.g. mötte både T-34 och KV-2:or, bägge 'hårdskjutet vilt' mot vilka tyskarna egentligen bara kunde applicera
artilleri. Tveklöst - var detta en chock för de tyska pansarsoldaterna som vant sig vid att 'svepa fältet'.
Det förefaller sannolikt - att även deras ledare - blint trott på tysk överlägsenhet, en blindhet som fick sig en
svår törn. Hitlers sergervisshet, baserades mera på ideologiskt önsketänkande - än 'reella kalkyler'!
Och existensen av överlägsna ryska stridsvagnar - blev en otäck nyhet borta i Vargskansen.....Varjag

Skriv svar