Tack och bockHenric Edwards skrev:gossen Ruda,
Synnerligen välkommen till Skalman.nu.
~Henric Edwards
Organisation Todt
-
gossen Ruda
- Ny medlem
Okej, okej, jag ska sluta peta!Patrik skrev: Nej, jag har fattat det så att det var hans riktiga efternamn - ursäkta om jag uttryckte mig lite - som vanlitg slarvigt, men timmen var sen.
Hmm, intressant redigering av mitt förra meddelande. Undrar om jag undermedvetet tyckte att de två raderna hade något samband ...Patrik skrev:Tack tack...Och grattis till tusingen!![]()
väl många av dem, ibland ...
Det finns väl en hel del frågetecken runt hans död. I Gitta Serenys bok "Albert Speer och sanningen" så får jag iaf intrycket att Speer visste mer än han ville säga i frågan.gossen Ruda skrev:Hade inte Todt blivit obekväm för Hitler vid tidpunkten för flygolyckan? Fanns/finns det inte misstankar om att han egentligen blev mördad?
Men av den ena eller andra anledningen - han var utan tvekan den person som vann mest på Todts död. Nu vill jag dock ponera - för att ingen ska missuppfatta mig (framförallt Lindir som har en viss förmåga att vilja missförstå
Gärna, om inte annat blir frugan sotis...Lindir skrev:Okej, okej, jag ska sluta peta!![]()
Jag har ingen anning om han gjorde som Hitlers släkt och bytte efternamn eller om han föddes med namnet...Jag tolkar det väl som att du med "hans riktiga namn" menar att han fick det redan vid födseln, och att den som tagit det finns i någon tidigare generation. Även om du nu gör samma fel igen ...![]()
Jag har dock inte läst något som skulle tyda på att han själv tagit namnet - utan att han helt enkelt fick det som ett brev på posten när han föddes...
Va, påstår du att jag gör fel? Ska vi göra upp?
*hehe*Hmm, intressant redigering av mitt förra meddelande. Undrar om jag undermedvetet tyckte att de två raderna hade något samband ...
Den ofelbare Lindir har gjort ett fel - otroligt *ringa kvällspressen*
Okej, jag ska försöka hålla fingrarna i styr.Patrik skrev:Jag tror inte hon gillar konkurens...
Jag väljer värja. Fast jag vet inte om jag minns hur man gör ... Kan vi vänta ett par år så jag får träna upp mig??Patrik skrev: Va, påstår du att jag gör fel? Ska vi göra upp?![]()
Apapap! Försök inte, det var ju du som så falskt och lögnaktigt (jag känner att jag måste öva mig litet i personangrepp - det är det enda sättet att nå ut till de stora massorna!) redigerade ihop två vitt skilda meningar ur mitt meddelande till ett helt nytt och suspekt sammanhang. Själv är jag ju ofelbar, som sagt ...Patrik skrev:*hehe*Hmm, intressant redigering av mitt förra meddelande. Undrar om jag undermedvetet tyckte att de två raderna hade något samband ...
Den ofelbare Lindir har gjort ett fel - otroligt *ringa kvällspressen*
Om du inte går på det här kan jag väl i alla fall få litet provision på pengarna från Aftonbladet? Eftersom jag är så otroligt viktig lär du ju få rikligt betalt från dem ...
Attans, jag som tänkt att vi kunde utrusta oss med böcker...Lindir skrev:Jag väljer värja. Fast jag vet inte om jag minns hur man gör ... Kan vi vänta ett par år så jag får träna upp mig??
Ja, du kan få lite provision...Patrik skrev:Om du inte går på det här kan jag väl i alla fall få litet provision på pengarna från Aftonbladet? Eftersom jag är så otroligt viktig lär du ju få rikligt betalt från dem ...
Speer
Läser man Serenys bok om Speer har jag för mig att slavarbetet var något han kände till, men erkände han detta öppet redan i Nürnberg eller kom det senare? Även judeförintelsen erkände han ju senare att han känt till redan -43.hangatyr skrev:Om ni menar att han hette "död" i efternamn, så stämmer det väl inte: det stavas väl Tod, inte Todt?
Annars kan jag väl tillägga att När Todt dog tog Albert Speer över jobbet, något han skött med bravur. Han jobbade mer elelr mindre dygnet runt för att krigsindustrin skulle bli ännu mer produktiv. Lustigt nog hävdade han senare att han inte kände till slavarbetet i fabrikerna, trots att han mer eller mindre konstant besökte olika fabriker. Jag tror nog att han lyckades dupera folk ganska så rejält vid Nürnbergrättegången...
Todt
Fritz Todt arbetade 1941 med säkrandet av underhållslinjerna till arméerna i Ryssland, han dog i en flygolycka 8/2 1942 51år gammal, tidigare hade han försökt förmå Hitler att avsluta kriget i Ryssland.
Hittade följande angående namnet Todt:
"TOTH (German) 1. Nickname from Middle High German meaning "Death".
2. Nickname from Middle High German meaning "godfather" (apparently from
a nursery word). Variations: Todt, Tott, Tottel
TOTH with a slash over the "O" (Hungarian) A name for a Slavonian,
Slovak, or Slovene, from Hungary, ultimately related to Deutsch German.
Variation: Tot (again with a slash over the "o")."
Tott är ju dessutom namnet på en känd svensk adlig ätt. Den har för övrigt bott i Sverige/Danmark sedan 1200-talet, så namnet importerades långt innan knektnamnen uppfanns.
"TOTH (German) 1. Nickname from Middle High German meaning "Death".
2. Nickname from Middle High German meaning "godfather" (apparently from
a nursery word). Variations: Todt, Tott, Tottel
TOTH with a slash over the "O" (Hungarian) A name for a Slavonian,
Slovak, or Slovene, from Hungary, ultimately related to Deutsch German.
Variation: Tot (again with a slash over the "o")."
Tott är ju dessutom namnet på en känd svensk adlig ätt. Den har för övrigt bott i Sverige/Danmark sedan 1200-talet, så namnet importerades långt innan knektnamnen uppfanns.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Fritz Todt
I december 1941 drabbades tyskarna framför Moskva av sitt första nederlag. De tyska trupperna misströstade i den stränga ryska vintern, där temperaturen sjönk till mellan 40 och 50 minusgrader.
Materielförlusterna blev enorma. Fritz Todt, den tyske rustningsministern, hade i november uppsökt general Guderain, då chef för 2. pansararmén, på hans stabsplats. Vid detta tillfälle bibringades Todt en ytterst pessimistisk bild av det militära läget.
Någon tysk seger trodde han inte längre var möjligt. Den 4 december anmälde han sig för Hitler i Rikskansliet i Berlin, rapporterade om sina intryck och rådde honom att göra slut på kriget.
Den 8 februari 1942 flög Todt till Hitlers högkvarter i Rastenburg och förmedlade en ännu dystrare bild av läget, baserad på de senaste förlustsiffrorna från Ryssland.
Under återfärden exploderade Todts flygplan strax efter starten och störtade. Todt omkom. Man kan misstänka att SS hade ett finger med vid olyckstillfället. Få timmar efter Todts död utnämde Hitler hans efterträdare: Albert Speer.
Bokorama, Mannen i ledet
MVH
Materielförlusterna blev enorma. Fritz Todt, den tyske rustningsministern, hade i november uppsökt general Guderain, då chef för 2. pansararmén, på hans stabsplats. Vid detta tillfälle bibringades Todt en ytterst pessimistisk bild av det militära läget.
Någon tysk seger trodde han inte längre var möjligt. Den 4 december anmälde han sig för Hitler i Rikskansliet i Berlin, rapporterade om sina intryck och rådde honom att göra slut på kriget.
Den 8 februari 1942 flög Todt till Hitlers högkvarter i Rastenburg och förmedlade en ännu dystrare bild av läget, baserad på de senaste förlustsiffrorna från Ryssland.
Under återfärden exploderade Todts flygplan strax efter starten och störtade. Todt omkom. Man kan misstänka att SS hade ett finger med vid olyckstillfället. Få timmar efter Todts död utnämde Hitler hans efterträdare: Albert Speer.
Bokorama, Mannen i ledet
MVH
Om du menar i Skåne, som var deras starkaste och ursprungligaste fäste, fanns de bl a i Skabersjö, Trollenäs (som då hette Näs) och Härlöf. Annars var de också utspridda över stora delar av Sverige (och Danmark), såsom Uppland, Halland, Nyland, Österbotten och Gotland. På 1400-talet var det en av Sveriges mäktigaste ätter, med div riksråd, landshövdingar och t o m riksföreståndare.Anno skrev:Var hade dom sina egendomar familjen Tott?