Och dessa trovärdiga vittnen har varit uppe på Himmlers vind?Olov skrev:Troligtvis är svaret JA. Det finns ett antal trovärdiga ögonvittnen som påstått att det förekommit möbler som är gjorda av ben.
Enda vittnet jag har hört talat om denna möbel är just Martin Bormmann Jr. och personligen anser jag - ur ett källkritiskt perspektiv - hans uppgifter som något suspekta.
Personligen ser jag hela historien som en vandringslegend i klass med "Råttan i Pizzan".
Att han var galen innebär som sagt inte att han var i ägo av en möbel av skelettdelar.Att sedan Himmler skulle var en av dessa galningar är väl inte sådär jättekonstigt.
Dessutom bygger ditt resonemang lite väl mycket på "guilty by assumtion", bara för att andra personer nu - påståtts haft dessa föremål - så ska också Himmler haft en sådant föremål i sin ägo...
Personligen är jag av den åsikten att många av de berättelser i klass med denna är att räknas som vandringslegender. Det rör sig allt för mycket om osäkra - eller ibland helt osannolika historier - som gjorts till sanning.
Det florerar - i en massa olika program - mängder av påståenden om dessa ägodelar, och eftersom tv program sällan hänvisar till källor och ofta även verkar citera varandra, så sprids dessa legender och blir "accepterade" sanningar.