Tyskvänliga?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 5 januari 2006, 18:57

Tyskarna ljög nog minst lika mycket som de västallierade. Det var bara ryssarna som var duktigare på att förvränga sanningen.
Mitt exempel kanske inte är det bästa, men det illustrerar en problematik som alltför oftast glöms bort: även tyskarnas rapporter har sina brister.
Självklart!!! Kan det finnas någon som tvivlar på det? Alla är vi "nakna apor".... vi hittar på, förvränger och ljuger som bara den. Tyskarna är tyvärr ingen undantag. Har läst många utgåvor av Signal - moahhhahhaaaahaaa!!!!!!! oftast kvalificerat bullshit - det var nog bara bröderna Grimm och J.K Rowling som hittade på mera "fantasy"
hälsn/zeta

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 5 januari 2006, 19:13

De fall där man i allmänhet föredrar tyska källor framför främst ryska (men även ibland allierade) är väl snarare frågor om egna och fientliga förluster och inte så mycket rena stridsskildringar eller "nyheter", där tyskarna mer än gärna bidrog till att ordspråket "krigets första offer är sanningen" stämmer så väl. I rent krassa materiel- och personella förluster har det väl i efterhand visat sig att tyska källor så gott som alltid är mycket bättre än ryska (både för egna och fientliga förluster) och även då och då bättre än västallierade källor.

/Johan

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 5 januari 2006, 19:34

Har du något konkret exempel på en sådan situation, där allierade uppgifter direkt misstänkliggörs samtidiggt som man blint litar på tyska uppgifter?
kolla Lübeck tråden... Uppgifterna behöver inte komma från de allierade för att misskrediteras... Även tyska källor sågas när de inte passar den "nyanserade bilden" av historia..(Gosh, det känns som jag hädar, varjags poster är oftast mycket interessanta. Har lärt mig en hel del om historia gänom att läsa varjags välskrivna tankar.....) hälsn /zeta

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 5 januari 2006, 23:53

Zeta skrev:kolla Lübeck tråden... Uppgifterna behöver inte komma från de allierade för att misskrediteras... Även tyska källor sågas när de inte passar den "nyanserade bilden" av historia..(Gosh, det känns som jag hädar, varjags poster är oftast mycket interessanta. Har lärt mig en hel del om historia gänom att läsa varjags välskrivna tankar.....) hälsn /zeta
Mhm. Okey, tack Zeta. Jag får väl ta en titt på den tråden (även om mitt första intryck var att den var lite... ointressant).

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 9 januari 2006, 07:20

Alltså det är visserligen bra att tyskafolkets lidanden uppmärksammas men man ska ju ha klart för sig att det finns de som tänker utnyttja detta på ett osunt sätt.(?) Så att källkritik har väl aldrig varit viktigare.
Det var väl först vid 50-års minnet som det började och annan intressant grej är att det är först nu vid 60-års minnet som jag sett uppgifter och fakta om att civila dog vid bombningar under befrielsen av tyskoccuperade områden i väst.

Men en grej som jag funderat på som tyskättling (min farmor härstammade från tyska calvinister som emigrerade till USA.).
Varför uppmärksammar man så lite de tyskar som inte ställde upp på förintelsen och gjorde passivt och aktivt mostånd mot Nazist regimen. Det om något borde ju vara nått att blåsa upp om man är "Tyskvän".
Jag blir iallafall glad när jag som sidoinformation upptäcker allt från civila till militärer som hjälper Judar och andra människor som Nazisterna vill ha ihjäl.
Har t.o.m träffat på SS-män i litteraturen som upptäckt vad som skett i öst och inte gillat den idén och sett till att göra ett så dåligt jobb som möjligt.
Man borde focusera mer på sådana hjältar.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 januari 2006, 12:05

Är det helt fel att säga, att den tyska historien under nazi-tiden, redan tidigt 'fastslogs' i Nürnberg, under
de-nazifieringspolitiken och den följande jubelkören på 50-talet om demokratins välsignelser? Efter att
'dom vanligaste' generalerna, hjältarna och veteranerna - hade fått 'skriva av sig' sina minnen och känslor
kom en epok som behärskades av yngre akademiker, analytiker och journalister - som klart insåg katastrofens
enorma omfattning - och i en samstämmig kör fördömde varje aspekt av Hitlertiden som kunde mejslas fram.
Och mejsla behövdes inte - över hela tyska folket hängde Förintelsen som den Ultima Synden. VILKEN DEN
FÖRBLIR! Men den har nog tyvärr också kommit att överskugga många helt logiska drag - i den tyska
politiken 1933-45 som ibland belyses på forumet. Jag tycker inte man bör spjälka upp posterna eller
postarna, som 'tyskvänliga...anglofiler eller ryssvänner' - utan kyligt analysera argumenten i ett historiskt
perspektiv. Ett perspektiv som jag anser - att det tyska folket berövades omkring 1955-60 - och bara sakta
återvinner rätten till. mvh, Varjag

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 9 januari 2006, 12:27

sonderling:

Det finns flera böcker och siter där man visar upp de Tyskar som var emot Hitler och hans politik, för att nämna ngr:

Sophie/Hans Scholl(vita rosen) finns numera på DvD som för övrigt är skrämmande bra

Sök även på:Herbert Baum,Hilde Monte,Andree de Jongh,Familjen Mann,Elizabeth von Thadden,Lilo Hermann,Odette Sansom, Johanna Kirchener,Eva-Marie Buch,Marline Dietrich.

Det finns flera mer eller mindre kände personer som hjälpte alt var emot Hitler under hela kriget, jag skulle nog vilja säga att flera av dessa personer har varit/fått mera uppmärksammhet än hur mycket tysk civil befolkning fick lida från 1944-47.

Nu vill jag inte förstöra tråden som en någon av de moderatorer anser att demn ska flyttas så ok

Mjölner
Medlem

Re: Tyskvänliga?

Inlägg av Mjölner » 11 januari 2006, 06:23

alexcykel skrev:I diskussionen om sänkningen av ett fartyg med fångar i Lübecks hamn, påstods följande:

"OT , men det är ibland ganska uppenbart för mig att många skalmaniter tolkar envist de historiska fakta till tyskarnas fördel. Dock långt ifrån alla gånger...tack och lov. "

Stämmer detta?

Jag tycker mig märka samma sak och är kanske också en av de "envisa". Min hypotes är att flera "skalmaniter" ägnat åtminstone ett par decennier åt historiska studier och därefter börjat ställa fler och fler varför frågor. Man kanske rent utav börjar dra andra slutsatser än de som förekommer i den ymniga populärlitteraturen om detta det mest omskrivna krig.
Så var det i alla fall för mig.
Även jag håller till viss del med om detta. Man får ibland uppfattningen att den allmäna inställningen är att den verkliga skurken i WWII var Sovjetunionen, medan Tyskland endast försvarade sig segt och hårdnackat mot hotet från öster. Kriget i väster är inte lika vinklat, och som tur är väl de flesta helt objektiva, men ibland anar man den där lilla dragningen till det tyska (fetichen för tyska vapen, generaler och valet av tyska användarnamn och avatarer föreställande något tyskt), som man inte upplever i internattionella/engelskspråkiga forum på nätet. Detta behöver ju inte vara någonting av ondo, men det är ändå intressant! Vad kan det bero på? Kanske "närhetssymptomet", dvs det är lättare för gemene man här att identifiera sig med tyskar snarare än polacker/ryssar mm eftersom vårt land ligger Tyskland avståndsmässigt och kulturellt närmare än, framför allt, de slaviska länderna.

Sen gjorde ju tyskarna tveklöst riktigt häftiga och maffiga grejjer under kriget (Tiger, Panther, slagskepp, MG mm mm), så förklaringen behöver ju inte vara krångligare än att många av den anledningen fixeras vid allt som är tyskt. Jag tycker tex själv att Tyskarna tillverkade de "ballaste" sakerna under kriget (vad sjukt makabert att tycka vapen är balla egentligen. Måste skärpa mig), så jag är väl lika stor kålsupare själv...

Vad jag menar är bara att tonen på svenska forum tenderar att vara annorlunda än i engelskspråkiga forum där medlemmarna till stor del kommer från de länder som verkligen deltog i kriget.

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 11 januari 2006, 06:45

Johan Elisson skrev: I rent krassa materiel- och personella förluster har det väl i efterhand visat sig att tyska källor så gott som alltid är mycket bättre än ryska (både för egna och fientliga förluster) och även då och då bättre än västallierade källor.

/Johan
´

Hur har det visat sig?* 8O På grund av att en kännd författare plötsligt hävdar att tyskarna vann slaget om Kursk?
Och på vilket sätt visade sig de Sovjetiska källorna vara skräp? Kan säkert mycket väl stämma det du säger, men jag är nyfiken och vill lära mig mer, så några källor på detta vore kanon!

*) Och vem avgör vad som är sanning eller ej? Vad innebär begreppet "sanning"? Entydiga vittnesmål från vittnen till händelsen, eller bara att uppgiften finns publicerad i en viss bok? En definition av "Sanning" vore en fin start..

Eller är det helt enkelt så att källorn är tyska, och att de således betraktas mer trovärdiga än ryska per automatik?? (Och varför ville Sovjet hålla sina falska rapporter dolda för omvärlden, innlåsta i kassavalv tills helt nyligen?)

Användarvisningsbild
Srednar
Medlem

Inlägg av Srednar » 11 januari 2006, 08:49

Jag vill bara säga det att, även om det är politiskt inkorrekt att stödja Tyskland under vk2, så borde det vara helt rätt att stödja Tyskland under första världskriget. På grund av att Tyskland var "det stora onda" under andra världskriget så glömmer många bort att "andra riket" inte på något vis var sämre än de allierade. Det är t. o. m. bättre att säga att "Tyskarna borde vunnit första världskriget" Eftersom då kanske Hitler aldrig tagit makten.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 11 januari 2006, 09:32

Srednar skrev:Jag vill bara säga det att, även om det är politiskt inkorrekt att stödja Tyskland under vk2, så borde det vara helt rätt att stödja Tyskland under första världskriget. På grund av att Tyskland var "det stora onda" under andra världskriget så glömmer många bort att "andra riket" inte på något vis var sämre än de allierade. Det är t. o. m. bättre att säga att "Tyskarna borde vunnit första världskriget" Eftersom då kanske Hitler aldrig tagit makten.
?

Det handlar väl inte så mycket om att stödja och förkasta som att ge en så allsidig bild som möjligt. Måste man prompt ta ställning i en konflikt för nästan hundra år sedan mellan stater som alla var bärare av olika typer av företeelser som de flesta av oss skulle förkasta idag?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 januari 2006, 10:16

Probstner skrev:Det handlar väl inte så mycket om att stödja och förkasta som att ge en så allsidig bild som möjligt. Måste man prompt ta ställning i en konflikt för nästan hundra år sedan mellan stater som alla var bärare av olika typer av företeelser som de flesta av oss skulle förkasta idag?
Håller med till etthundra procent. Historia är tillräckligt komplext som det är utan att man ska behöva ta hänsyn till vad folk "hejar" på; sådant tenderar att grumla det kritiska ögat.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 januari 2006, 11:24

Det där med 'hejar på' låter korkat idag - men var faktiskt en realitet under krigsåren. Precis som om
det gällde ett par fotbollslag :roll: - och lite av den andan finns nog hos en del Skalmän. Fixeringen
till tyska VAPEN - förefaller vara nyckeln till sympatierna, som kanske ibland överskuggar Tysklands
brott mot fred, allmän anständighet och kulminerande i folkmord. Men det bör inte förglömmas - att
Tyskland var helt salongsfähigt i neutrala länder, åtminstone till slutet av 1944, - när aningar om
Förintelsen började sippra igenom till 'deras hejaklackar' världen över. Sympatierna för Tyskland från
1:a VK son Srednar skrev om - spillde också över i det Andra......Varjag

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem

Vändningen

Inlägg av alexcykel » 11 januari 2006, 13:30

Visst var det salongsfähigt att ha tyska sympatier, i synnerhet i de övre samhällsskikten. I de breda folklagren var aldrig tyskvänligheten särskilt utbredd.
Däremot håller jag inte med om att det var kunskapen om förintelsen som svängde opinionen i de övre samhällsskikten, däremot vissheten om att Tyskland höll på att förlora och att de i sitt krig sprängt varje gräns för anständighet, även i västeuropa. I tv dramat "Någonstans i Sverige" visar de kappvändandet så bra när porträttet på sekretären byts från Hitler till Churchill i det burgna hemmet.

Min egen förståelse för det tyska handlandet baseras på den orättfärdighet som Versaillesfredens villkor innebar. Den galna antisemitismen är delvis en historia för sig, inte minst mot bakgrund av den utbredda antisemitism som fanns i hela västeuropa vid tiden. Läs t ex DN B-delen essä 10/1 2006, för att få ett aktuellt inlägg i debatten om svenskt och norskt agerande i medborgarfrågan för judar.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 11 januari 2006, 17:44

Mjölner skrev:Hur har det visat sig?* 8O På grund av att en kännd författare plötsligt hävdar att tyskarna vann slaget om Kursk?
Och på vilket sätt visade sig de Sovjetiska källorna vara skräp? Kan säkert mycket väl stämma det du säger, men jag är nyfiken och vill lära mig mer, så några källor på detta vore kanon!
Var har jag påstått att de sovjetiska källorna är "skräp"? Jag påstår enbart att tyska källor i allmänhet är mycket bättre än ryska.

Att det skulle vara så för tyskarnas egna förluster är ju ganska normalt med tanke på att de borde ha haft bättre koll på det än vad ryssarna hade, även om man kan bli rejält förvånad över att ryssarna t ex två dagar in i Operation Zitadelle noterade över 1 500 förstörda tyska stridsvagnar, en helt vansinnig siffra, med tanke på att de tyska styrkorna i området enbart hade lite mindre än 1 700 vagnar till förfogande vid operationens start. Tyskarnas verkliga förluster låg på dryga tiondelen av de ryska siffrorna.

När det gäller ryska förluster så använde sig tyskarna av ett antal metoder för att förebygga överdrifter i rapporteringen. Dels hur man räknade utslagna stridsvagnar (bara de som var satta i brand räknades), på samma sätt gjorde man något liknande med pilotrapporterna har jag för mig ("bara plan som sågs krascha" eller liknande(?)), dels att överkommandot använde vissa metoder för reducering av siffrorna vilket i vissa fall faktiskt gjorde att man underskattade de ryska förlusterna. Kanske lite överdrivet att tyska källor skulle vara mycket bättre gällande ryska förluster, men de låg oftast på samma nivå som de förluster ryssarna själva rapporterade in, till skillnad från hur tyska förluster rapporterades in från båda håll.
Mjölner skrev:*) Och vem avgör vad som är sanning eller ej? Vad innebär begreppet "sanning"? Entydiga vittnesmål från vittnen till händelsen, eller bara att uppgiften finns publicerad i en viss bok? En definition av "Sanning" vore en fin start..
Nja, det handlar snarare om att ryssarnas siffror ibland faller på sin egen orimlighet. Som i exemplet ovan. "Sanning" innebär t ex att en rysk rapport som säger att x antal stridsvagnar av typ x slagits ut under en period inte kan stämma, eftersom de tyska förband som hade de vagnarna inte rapporterade in sådana förluster under en hel månad, eller liknande. Någon fullkomlig sanning kan vi aldrig få, men något som är sannolikt är desto enklare att få fram.
Mjölner skrev:Eller är det helt enkelt så att källorn är tyska, och att de således betraktas mer trovärdiga än ryska per automatik?? (Och varför ville Sovjet hålla sina falska rapporter dolda för omvärlden, innlåsta i kassavalv tills helt nyligen?)
Nej, knappast, med tanke på att drygt 40 års historik byggt mycket på ryska och västallierade källor så framstår din undran som lite absurd. Varför Sovjet ville hålla falska(?) rapporter dolda? Fråga inte mig, fråga dem. Sen kan du alltid fråga dig själv, varför skulle de inte vilja hålla dem hemliga?

/Johan

Skriv svar