Mjölner skrev:Hur har det visat sig?*

På grund av att en kännd författare plötsligt hävdar att tyskarna vann slaget om Kursk?
Och på vilket sätt visade sig de Sovjetiska källorna vara skräp? Kan säkert mycket väl stämma det du säger, men jag är nyfiken och vill lära mig mer, så några källor på detta vore kanon!
Var har jag påstått att de sovjetiska källorna är "skräp"? Jag påstår enbart att tyska källor i allmänhet är mycket bättre än ryska.
Att det skulle vara så för tyskarnas egna förluster är ju ganska normalt med tanke på att de borde ha haft bättre koll på det än vad ryssarna hade, även om man kan bli rejält förvånad över att ryssarna t ex två dagar in i Operation Zitadelle noterade över 1 500 förstörda tyska stridsvagnar, en helt vansinnig siffra, med tanke på att de tyska styrkorna i området enbart hade lite mindre än 1 700 vagnar till förfogande vid operationens start. Tyskarnas verkliga förluster låg på dryga tiondelen av de ryska siffrorna.
När det gäller ryska förluster så använde sig tyskarna av ett antal metoder för att förebygga överdrifter i rapporteringen. Dels hur man räknade utslagna stridsvagnar (bara de som var satta i brand räknades), på samma sätt gjorde man något liknande med pilotrapporterna har jag för mig ("bara plan som sågs krascha" eller liknande(?)), dels att överkommandot använde vissa metoder för reducering av siffrorna vilket i vissa fall faktiskt gjorde att man underskattade de ryska förlusterna. Kanske lite överdrivet att tyska källor skulle vara mycket bättre gällande ryska förluster, men de låg oftast på samma nivå som de förluster ryssarna själva rapporterade in, till skillnad från hur tyska förluster rapporterades in från båda håll.
Mjölner skrev:*) Och vem avgör vad som är sanning eller ej? Vad innebär begreppet "sanning"? Entydiga vittnesmål från vittnen till händelsen, eller bara att uppgiften finns publicerad i en viss bok? En definition av "Sanning" vore en fin start..
Nja, det handlar snarare om att ryssarnas siffror ibland faller på sin egen orimlighet. Som i exemplet ovan. "Sanning" innebär t ex att en rysk rapport som säger att x antal stridsvagnar av typ x slagits ut under en period inte kan stämma, eftersom de tyska förband som hade de vagnarna inte rapporterade in sådana förluster under en hel månad, eller liknande. Någon fullkomlig
sanning kan vi aldrig få, men något som är
sannolikt är desto enklare att få fram.
Mjölner skrev:Eller är det helt enkelt så att källorn är tyska, och att de således betraktas mer trovärdiga än ryska per automatik?? (Och varför ville Sovjet hålla sina falska rapporter dolda för omvärlden, innlåsta i kassavalv tills helt nyligen?)
Nej, knappast, med tanke på att drygt 40 års historik byggt mycket på ryska och västallierade källor så framstår din undran som lite absurd. Varför Sovjet ville hålla falska(?) rapporter dolda? Fråga inte mig, fråga dem. Sen kan du alltid fråga dig själv, varför skulle de inte vilja hålla dem hemliga?
/Johan